Stracimy miliardy złotych na drogi?
Polska może stracić 46 mld zł, bo nie wprowadziła unijnej dyrektywy. Wśród projektów, na które UE może nie dać pieniędzy, jest budowa 18 km południowej obwodnicy Gdańska.
19 grudnia ubiegłego roku minął termin, do którego polskie władze powinny wprowadzić zapisy dotyczące bezpieczeństwa na drogach. UE wydała je, by radykalnie obniżyć liczbę śmiertelnych wypadków.
- Niewprowadzenie dyrektywy do polskich przepisów oznacza co najmniej zamrożenie, jeśli nie cofnięcie unijnych dotacji - alarmuje poseł PiS Jerzy Polaczek, minister transportu w rządzie Jarosława Kaczyńskiego. To on odkrył, że tak ważny termin został przegapiony.
- Nie rozumiem tej opieszałości, wszak program drogowy to jeden z priorytetów obecnego rządu - zauważa Adrian Furgalski, ekspert ds. transportu w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, współautor programu PO dotyczącego transportu.
Te obawy potwierdza zdecydowane stanowisko Komisji.
- W przypadku niewprowadzenia dyrektywy Polska może stracić pieniądze. Wymogi dyrektywy to nowy warunek, który musi być spełniony przy udostępnianiu funduszy. Podobnie jak wymóg oceny wpływu inwestycji na środowisko - mówi rzeczniczka KE Helen Kearns.
Co teraz, skoro Polska tego prawa nie wprowadziła? Według Kearns będzie to miało jasny efekt w postaci odmowy Brukseli przekazania unijnych funduszy. Czeka nas więc nie tylko postępowanie karne o naruszenie unijnego prawa, wszczynane standardowo, gdy dyrektywa nie jest wdrożona lub jest wdrożona wadliwie, ale też możliwość utraty miliardów.
Eksperci, z którymi rozmawiała "Rzeczpospolitej", wskazują, że najbardziej zagrożone są nowe projekty warte powyżej 50 mln euro. Te muszą bowiem zostać zatwierdzone przez Komisję Europejską. W tym wypadku gra idzie o ponad 15,3 mld zł. Tyle wynoszą unijne dotacje na 11 projektów (w sumie budowa 360 km tych dróg ma kosztować 22,2 mld zł). Trzy z nich już trafiły do Komisji. To budowa: 18 km południowej obwodnicy Gdańska, 50 km drogi ekspresowej Elbląg - Miłomłyn oraz mostu w Toruniu i dróg dojazdowych. W kolejce do zgłoszenia w tym roku czeka osiem innych kluczowych inwestycji.
(RMF/Rzeczpospolita)
Oceń swoje auto. Wystarczy wybrać markę... Kliknij TUTAJ.