Ekologiczne autobusy
Władze Bielska-Białej zdecydowały się zastąpić obecnie eksploatowane autobusy miejskie pojazdami zasilanymi gazem ziemnym. W efekcie wymiany 140 autobusów zmaleje emisja szkodliwych zanieczyszczeń oraz zredukowane zostaną koszty utrzymania taboru.
- Wymiana ta przyniesie nam realne oszczędności finansowe, wynikające ze zmniejszenia kosztów zakupu paliwa oraz tańszej obsługi technicznej. Jak wynika z przygotowanego studium, oszczędności te wyniosą 7 167 619 zł rocznie - wyjaśnia Edward Then, pełnomocnik prezydenta Bielska-Białej ds. zarządzania energią. - Równie ważny jest efekt, jaki przyniesie wymiana taboru dla ochrony środowiska w naszym mieście. Dzięki niej każdego roku emisja węglowodorów zmniejszy się o 103 tony, tlenków azotu o 126 ton, a tlenku węgla aż o 192 tony.
Gaz ziemny stanowi mieszaninę lekkich węglowodorów, głównie metanu, z domieszkami siarkowodoru, dwutlenku węgla, azotu, wodoru i helowców. W odróżnieniu od LPG (propan-butan), nie jest on produktem ubocznym rafinacji ropy naftowej, ale pochodzi z całkowicie naturalnych zasobów ziemi. W produktach spalania gazu ziemnego zawartość szkodliwych substancji jest o wiele niższa, niż w przypadku konwencjonalnych paliw tj. benzyny czy oleju napędowego.
Integracja Polski z Unią Europejską spowoduje, że krajowi przewoźnicy zostaną w przyszłości zobowiązani do przestrzegania uregulowań europejskich dotyczących ochrony środowiska naturalnego. Obecnie dopuszczalną zawartość szkodliwych związków w spalinach określa obowiązująca w krajach Unii norma EURO 2, jednak w najbliższym czasie zostanie ona zastąpiona prawie dwukrotnie bardziej rygorystyczną normą EURO 3.
Autobusy zasilane gazem ziemnym, w odróżnieniu od napędzanych silnikami diesla, spełniają z dużym zapasem wymagania obowiązujących, a także planowanych, europejskich norm czystości. Najbardziej widocznymi zaletami eksploatowania autobusów zasilanych gazem ziemnym są: zmniejszenie szkodliwości spalin, zlikwidowanie dymienia oraz redukcja hałasu. Zastąpienie wyeksploatowanych, przestarzałych technicznie autobusów, nowoczesnymi niskopodłogowymi pojazdami polepszy też warunki podróżowania, a tym samym zwiększy zadowolenie pasażerów z usług komunikacji miejskiej. Efektem ekonomicznym proekologicznej restrukturyzacji transportu miejskiego jest jego zdecydowanie tańsza eksploatacja, wynikająca z oszczędności w wydatkach paliwowych. Dodatkową zaletą stosowania gazu ziemnego w transporcie jest większa, niż w przypadku innych paliw, żywotność zasilanych nim silników, pozwalająca na dłuższe przebiegi autobusów między przeglądami technicznymi.
Podpis do ilustracji
Schemat instalacji (na rysunku w kolorze fioletowym) zasilającej silnik autobusu. Na dachu umieszczone są zbiorniki ze sprężonym gazem ziemnym, przewody doprowadzają gaz do silnika (oznaczony kolorem zielonym). Przed tylną osią znajduje się sterownik zasilania gazem.