Czynnik ludzki a wypadki
\Wydział Transportu Narodowego Zarządu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) powierzył Delphi Corporation prowadzenie programu badawczego SAVE IT poświęconego zastosowaniom interfejsów adaptacyjnych w dziedzinie bezpieczeństwa pojazdów i ruchu drogowego (SAfety VEhicles using adaptive Interface Technologies). Głównym celem programu jest potwierdzenie realności koncepcji, która w przyszłości może zredukować liczbę wypadków spowodowanych rozproszeniem uwagi kierowcy, a także zwiększyć skuteczność systemów ostrzegania o grożących kolizjach.
NHTSA finansuje i kieruje programem od strony technicznej, zaś administracją programu zajmuje się Krajowy Ośrodek Systemów Transportu Volpe, działający jako agenda Zarządu Badań i Programów Specjalnych Departamentu Transportu USA.
Inni uczestnicy programu, koncerny General Motors i Ford Motor Company, przygotują ocenę przyszłego systemu z perspektywy przemysłowej. W programie SAVE IT uczestniczą także University of Iowa oraz Instytut Badań Transportu University of Michigan, dwie instytucje przodujące w dziedzinie badań nad znaczeniem czynnika ludzkiego w ruchu drogowym, które wnoszą do realizacji programu swą wiedzę fachową z obszaru nowatorskich rozwiązań w zakresie kontroli czynnika ludzkiego. W programie udział weźmie również firma Seeing Machines, Inc. opracowująca nieinwazyjny system śledzenia ruchów oczu, który posłuży do badań czynnika ludzkiego i opracowania prototypowego systemu.
Trzyletni program badawczy został podzielony na dwa etapy koncepcyjne. Pierwszy etap poświęcony będzie badaniom różnorodnych czynników związanych z osobą kierowcy oraz wypracowaniu koncepcji rozwiązań konstrukcyjnych; drugi etap obejmuje przygotowanie wytycznych realizacyjnych i algorytmu działania, integrację danych, opracowanie zintegrowanego systemu przeciwdziałania zagrożeniom, demonstracje pojazdu oraz ocenę korzyści, jakie przyniesie zastosowanie systemu.
Zamiarem uczestników programu jest stworzenie pełnego środowiska pojazdu, obejmującego nie tylko zaawansowane systemy telematyczne, funkcje ruchomego biura, systemy rozrywki i układy ostrzegania o kolizji, ale również systemy monitorowania stanu kierowcy. Stworzenie takiego rewolucyjnego, zamkniętego środowiska pojazdu będzie możliwe poprzez badanie stanu kierowcy, ocenę zagrożeń sytuacyjnych, ustalanie priorytetów informacji, stosowanie adaptacyjnych środków minimalizujących czynniki rozpraszające uwagę kierowcy oraz optymalizację systemu ostrzegania o kolizjach.