Chodzenie to sposób transportu, nie tylko konieczność przejścia do auta

Stanowisko "oficera pieszego" utworzone zostało w urzędzie miasta w Lublinie. Ma on dbać o potrzeby mieszkańców, którzy poruszają się po mieście na własnych nogach i promować ruch pieszy, a także rowerowy.

Prezydent Lublina Krzysztof Żuk podkreślił, że lubelski "oficer pieszy" będzie jednym z pierwszych w polskich miastach. Jego powołanie jest wyrazem dążenia władz samorządowych do preferowania innych sposobów poruszania się niż indywidualny transport samochodowy.

"Cieszę się z tego rozwiązania, bo będziemy mieli w urzędzie przedstawiciela środowisk zainteresowanych projektami, które czynią Lublin bardziej przyjaznym zarówno pieszym jak i rowerzystom" - powiedział Żuk.

"Oficerem pieszym" został Aleksander Wiącek, znany dotychczas w Lublinie z promowania ruchu rowerowego. Będzie kierował nową komórką w lubelskim Ratuszu, nazwaną Zespołem Mobilności Aktywnej. W jej skład wszedł także urzędnik odpowiedzialny za system roweru miejskiego. Zespół ma m.in. opiniować projekty remontów i modernizacji ulic.

Reklama

"Chcemy przekonać mieszkańców, że chodzenie to sposób transportu, nie tylko konieczność przejścia do samochodu, czy na przystanek. To się w Lublinie już udało z ruchem rowerowym. Trzeba uczynić chodzenie łatwiejszym i atrakcyjnym. Utrudniają chodzenie niewygodne dla pieszych skrzyżowania, nierówne chodniki, różne obiekty, które je zawężają, czy wysokie krawężniki" - powiedział Wiącek.

"W kontekście ruchu rowerowego mamy spore wyzwanie, ponieważ bardzo często drogi rowerowe są budowane kosztem chodników i musimy tu znaleźć rozwiązania, żeby infrastruktura rowerowa rozwijała się obok ruchu pieszego a nie jego kosztem" - dodał Wiącek.

Powołanie urzędnika odpowiedzialnego za ruch pieszy jest jednym z efektów projektu Miasto dla Ludzi, który lubelski samorząd prowadzi wraz z Fundacją Tu Obok. Jej prezes Marta Kurowska podkreśliła, że w Lublinie jest już ponad 650 samochodów na tysiąc mieszkańców i ich liczba rośnie. Piesi czują się mniej zadbani od kierowców.

"Dążymy do wypracowania zestawu zasad wskazujących, w jaki sposób ma być projektowana i eksploatowana przestrzeń wspólna z punktu widzenia interesów i oczekiwań pieszego" - powiedziała Kurowska.

Dokument ma być gotowy w przyszłym roku. W jego opracowaniu pomogą warsztaty, dyskusje i spotkania z mieszkańcami, na których będą omawiane zagadnienia związane z płynnością ruchu pieszego, potrzebami osób poruszających się z wózkami czy na wózkach, spędzaniem czasu w przestrzeni wspólnej i jej atrakcyjnością.

W ubiegłym roku uruchomiony został w Lublinie miejski system rowerowy, największy po Warszawie, złożony z 400 rowerów dostępnych na 40 stacjach. Po zimowej przerwie zacznie działać od 1 kwietnia. W związku z bardzo dużym zainteresowaniem mieszkańców władze miejskie planują, że jeszcze w tym roku zostanie on dwukrotnie powiększony.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy