Używany Volkswagen Golf III GTI (1991-1997)
Warto cierpliwie szukać zadbanego Golfa III GTI: te auta nie tracą już na wartości. Szkoda jednak, że jazda słabszą wersją też wymaga sporo cierpliwości.
Nie da się ukryć, że prezentacja III generacji Golfa GTI wiązała się z pewnym rozczarowaniem. Samochód "utył" w stosunku do swojego pierwowzoru aż o 110 kg, a moc wzrosła tylko o 3 KM. Przyspieszenie do 100 km/h wynoszące ponad 10 s powodowało, że właściciele Golfów GTI musieli stale uważać, czy gdzieś w pobliżu nie czai się lżejsza Astra GSi, która do 100 km/h rozpędzała się o 0,6 s szybciej mimo podobnych parametrów silnika.
Na szczęście Volkswagen wiedział, że z mocą 115 KM nie powalczy się w klasie GTI i zaoferował mocniejszy (ale sporo droższy) model 150-konny z 16-zaworową głowicą, który miał już dużo lepsze osiągi. Trzeba było jednak czekać na niego aż dwa lata (zadebiutował w 1993 r.). W 1994 r. do oferty dołączyła bogata wersja Edition (na zdjęciach), wyposażona m.in. w aluminiowe felgi, sportowe zawieszenie, komputer pokładowy i fotele Recaro. Na 20-lecie modelu GTI, w 1996 r. przygotowano limitowaną serię 20-Jahre-GTI z takimi gadżetami jak gałka biegów w kształcie piłki golfowej (jak w Golfie I). Tu trafiał się nawet Climatronic. W edycji na 20-lecie pojawił się również po raz pierwszy silnik Diesla w aucie o oznaczeniu GTI: 110-konny 1.9 TDI z pompą wtryskową i turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek w turbinie.
Dobra wiadomość jest taka, że mechanika Golfa III GTI jest niezwykle trwała. Silnik 2.0 o mocy 115 KM był zresztą montowany prawie do wszystkich modeli grupy VW, nie wyłączając Skody Fabii i VW Multivana, więc dostępność części prezentuje wzorcowy poziom. Ten silnik również doskonale znosi gaz, z tym że wtedy osiągi są trochę żenujące jak na samochód z oznaczeniem "GTI".
Przed zakupem radzimy zwrócić uwagę na działanie skrzyni biegów - zwłaszcza w wersji 16V. Powinna pracować miękko i precyzyjnie, nie zgrzytać i nie stawiać oporu. Skrzynia różni się zasadniczo w wersjach 8V i 16V - w tej drugiej sprzęgło ma sterowanie hydrauliczne, a nie linkowe. Można do pewnego stopnia sprawdzić skrzynię samodzielnie, rozpędzając auto na wstecznym biegu: jeśli bieg wyskoczy, jest już bardzo źle.
Warto też obserwować wskazania spalania chwilowego na komputerze pokładowym: bardzo duże wartości oznaczają, że występują problemy z elektroniką sterującą. Po nieudolnym skasowaniu trybu awaryjnego silnik przeważnie pracuje na zbyt bogatej mieszance. W instalacji elektrycznej najczęściej nie działają podnośniki szyb i moduł ABS-u - sprzedający obchodzą to, wyjmując kontrolkę i twierdząc, że ten model ABS-u nie miał, co jest nieprawdą (montowano go seryjnie). Ostatnią kwestią jest rdza: wprawdzie w 1995 r. poprawiono zabezpieczenie antykorozyjne, ale i tak trzeba zwrócić szczególną uwagę na purchle wokół przedniej szyby. Ten fragment jest wyjątkowo trudny do naprawy. W wersjach trzydrzwiowych z czasem zawiasy wyginają się i drzwi przestają się zamykać, obijając próg.
Jeśli dane auto pozytywnie przejdzie weryfikację według powyższych punktów, warto za nie zapłacić od 7 do 9 tys. zł w zależności od stanu technicznego, ogólnego zużycia i liczby tuningowych przeróbek. Auta za 3-4 tys. zł nie są zazwyczaj tak naprawdę warte nic - GTI warto kupić jako youngtimera, natomiast jako tanie auto na co dzień wystarczy zwykły Golf 1.9 D lub 1.6 z LPG.
Chociaż trzecia generacja Golfa GTI nie miała tyle charakteru co pierwsza (i częściowo druga), i tak ze względu na "magię" znaczka VW szybko staje się youngtimerem. Teraz jest dobry moment na zakup: wciąż trafiają się oferty od prawdziwych miłośników tego modelu, a ceny póki co pozostają na niskim poziomie - choć przestały już spadać.
Volkswagen Golf III GTI: historia modelu
1976: pierwszy Golf GTI.
1991: debiut Golfa III GTI.
1993: 16-zaworowa wersja 2.0.
1994: odmiana GTI Edition.
1996: seria 20-Jahre-GTI.
1997: prezentacja Golfa IV.
Volkswagen Golf III GTI: typowe usterki i problemy
- Rdza wokół przedniej szyby, na błotnikach i na progach.
- Uszkodzenia elektroniki sterującej silnikiem, złe ustawienia wtrysku (za bogata mieszanka).
- Niedziałające podnośniki szyb.
- Awarie skrzyni biegów w mocniejszych wersjach - zużyte synchronizatory i wodziki.
- Usterki modułu ABS.
- Opadające drzwi (3d).
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski