Używany Jeep Cherokee KJ (2001-2008)
Jeep trzymał się starych zasad, budując Cherokee 3. generacji. To prawdziwa terenówka o niezawodnej konstrukcji, a jej jedyny problem to ciasne wnętrze.
Segment "małych terenówek" zmniejsza się na rzecz coraz kompaktowych SUV-ów, które w rzeczywistości do jazdy w terenie się nie nadają. Jeep Cherokee drugiej generacji jest jednym z najczęściej modyfikowanych pod kątem jazdy terenowej aut w Polsce - opisywana trzecia generacja nie ustępuje mu off-roadowymi zdolnościami, ale jest zdecydowanie nowocześniejsza i bardziej komfortowa.
Dziwny podział
W USA ten model został nazwany Jeep Liberty (wolność), w Europie pozostano przy nazwie Cherokee. Sprawia to, że rozróżnienie wersji europejskiej i amerykańskiej jest banalnie proste, jednak wprowadza chaos dla osób poszukujących używanego auta - portale ogłoszeniowe zbytecznie dzielą kategorię na "Cherokee III" i "Liberty".
Wydawałoby się, że konstrukcja Cherokee III nie pozwala na wiele - auto ma samonośne nadwozie i niezależne zawieszenie przednie zamiast sztywnego mostu. Jednak okazuje się, że te szczegóły techniczne nie umniejszają jego sprawności w terenie. Ze względu na niewielkie rozmiary (długość zaledwie 443 cm), Jeep bardzo dobrze radzi sobie poza drogą asfaltową, nie zawiesza się na przeszkodach terenowych, co jest przypadłością pick-upów, a jego napęd cechuje duża wytrzymałość.
W zależności od wersji i rynku przeznaczenia stosowano dwa rodzaje napędów 4x4: Command-Trac lub Selec-Trac. Pierwszy z nich to typowy napęd dołączany bez centralnego mechanizmu różnicowego. W trybie 2HI napędzana jest oś tylna, gdy zachodzi potrzeba - włączamy tryb 4HI i
uzyskujemy napęd 4x4 z zablokowanym podziałem momentu obrotowego między osie (nie wolno na nim jeździć po asfalcie). 4LO to reduktor
terenowy. Selec-Trac dodaje jeszcze jedno położenie: 4WD Full-Time. W tej sytuacji napęd jest rodzielany między osie w proporcji 48:52, ale gdy jedna oś ślizga się - druga nie dostanie napędu, ponieważ centralny dyferencjał jest otwarty. Tryby napędu zmienia się dźwignią po lewej stronie wybieraka biegów. Nieliczne egzemplarze z USA miały tylko tylny napęd.
Wszystkie samochody dostępne w Europie były produkcji amerykańskiej, a nie jak się często sądzi - austriackiej. Ciekawostkę stanowi dostępność diesli z USA: na krótko wprowadzono tam do sprzedaży model CRD, ale skonstruowane w zadziwiający dla Europejczyków sposób amerykańskie normy emisji spalin zmusiły Jeepa do jego wycofania już po 2 latach.
Czterech wspaniałych
Zaoferowano cztery silniki: dwa benzynowe i dwa diesle. Podstawowa jednostka benzynowa 2.4 pojawia się rzadko, a szkoda, ponieważ wyróżnia się niezawodnością i małym zużyciem paliwa. Klienci, zwłaszcza w USA, częściej wybierali model 3.7 V6. Zapewnia on bardzo dobre osiągi i praktycznie się nie psuje, ale jego spalanie na poziomie powyżej 15 l/100 km studzi zainteresowanie klientów z rynku wtórnego. LPG wydaje się dobrą alternatywą tylko do momentu, gdy zdamy sobie sprawę, że butla zajmie nam prawie cały - i tak bardzo niewielki - bagażnik.
W tej sytuacji polecamy diesle: czterocylindrowe jednostki VM mają wtrysk common rail i pojemność 2,5 lub 2,8 l (od 2004 r.). To już zupełnie inne (zdecydowanie ulepszone) jednostki niż stare turbodiesle VM znane z Cherokee II i Voyagera. Łączono je ze skrzynią manualną o 5 lub 6 biegach lub automatem (5-biegowym tylko w wersji 2.8). Jeśli weźmiemy pod uwagę konieczność wymiany koła dwumasowego i turbosprężarki, nic przykrego poza tym nie powinno nas spotkać.
Co kupić?
Odradzamy auta, które długo jeździły na gazie - ich niskie przebiegi to bajki. Dobra konfiguracja to 2.8 CRD ze skrzynią manualną. Atrakcyjnie prezentują się wersje Renegade z dodatkowymi lampami na dachu. Do jazdy w terenie polecamy odmiany bez lakierowanych poszerzeń - są znacznie mniej podatne na zarysowania.
Podsumowanie
Użytkownicy Cherokee III są z niego zazwyczaj bardzo zadowoleni, jednak potencjalnych klientów ostrzegamy: nie jest to auto rodzinne, raczej rekreacyjna terenówka. Silniki V6 zużywają dużo paliwa, a miejsca na instalację LPG nie ma, zatem polecamy udane włoskie diesle. Jeśli własności terenowe Toyoty RAV4 czy Hondy CR-V są dla nas za słabe, Jeep to dobry wybór.
Jeep Cherokee KJ/Liberty: historia modelu
2001: zakończenie produkcji Cherokee XJ, wytwarzanego od 1984 r. Prezentacja nowego modelu Cherokee KJ jako model roku 2002.
2004: mikrolifting, nowy diesel 2.8 CRD, dostępny także w USA.
2006: wycofanie wersji 2.4 i diesla z rynku amerykańskiego.
2008: zakończenie produkcji.
Jeep Cherokee KJ/Liberty: typowe usterki i problemy
- Rdza - atakuje dolne części drzwi ukryte pod plastikiem (do 2005 r.).
- Usterki automatycznych skrzyń biegów - uszkodzone tarcze i elektrozawory.
- Stuki z układu napędowego.
UWAGA: wiele błędów można zdiagnozować samemu dzięki tzw. "kluczykowaniu". Pomoże w tym forum www.jeep.org.pl.
Jeep Cherokee KJ/Liberty: warto poszukać
- Uterenowionych wersji Renegade.
- Europejskich egzemplarzy z dieslem 2.8 CRD i skrzynią manualną.
- Samochodów bez lakierowanych poszerzeń nadwozia - nie żal jechać w teren!
Jeep Cherokee KJ/Liberty: tego unikaj
- Najtańszych aut sprowadzonych z USA, czasem nie mają nawet napędu 4x4.
- Wersji V6 z LPG "do lekkiej regulacji" - zazwyczaj chodzi o poważne zużycie głowic.
- Aut z początku produkcji - rdzewieją w nich drzwi.
Tymon Grabowski