Używane Renault Laguna I (1993-2001)
Niezawodna konstrukcja, tanie części zamienne, idealnie nadaje się do montażu instalacji LPG. Czy chodzi o starego VW Passata? Nie! Polecamy Renault Lagunę I.
Od czasu zakończenia produkcji Renault Laguny I minęło 13 lat. Ale francuski model wciąż ma swoich wiernych zwolenników. Nic dziwnego - ceny używanych egzemplarzy są niskie, a sama konstrukcja - wyjątkowo udana. Przy odrobinie szczęścia można kupić taki samochód w idealnym stanie i jeździć nim kilka lat bez większych inwestycji.
Laguna I zadebiutowała w 1994 roku (tzw. faza I, ceny do 6 tys. zł). Cztery lata później przeszła istotną modernizację (tzw. faza II). Poprawiła się jakość jej wykonania, a w gamie pojawiły się zupełnie nowe silniki. Najdroższe Laguny, jakie oferowane są w ogłoszeniach kosztują ok. 10 tys. zł.
Najtańsza opcja
Jeśli ktoś ze względów finansowych decyduje się na zakup modelu przedliftingowego, musi skoncentrować się na poszukiwaniach auta bez zaawansowanej korozji. Godne uwagi są wyłącznie 8-zaworowe, czterocylindrowe silniki benzynowe, które bez najmniejszego problemu wytrzymują przebiegi rzędu 300-400 tys. km i nadają się do montażu tanich instalacji LPG. Nawet jeśli po zakupie okaże się, że jednostka napędowa nadaje się do remontu, bez problemu można kupić inną w lepszym stanie za... 500-600 zł.
Najlepszy wybór
W przypadku wersji poliftingowych problem korozji jest znacznie mniej dokuczliwy. Wręcz przeciwnie - łatwo o egzemplarze zachowane w idealnym stanie. Ewentualne rdzawe punkty pojawiają się, zwykle na tylnej klapie, w okolicy tablicy rejestracyjnej, a w odmianie kombi - pod ozdobną czarną listwą.
W modelach po liftingu (faza II) najlepsze silniki to 1.6 16V (niezbyt mocny, ale bardzo oszczędny), 1.8 16V (optymalny), 2.0 16V (dość dynamiczny, ale koszt jego obsługi podnosi fakt, że przy każdej wymianie rozrządu zaleca się wymianę koła zmiennych faz rozrządu, które kosztuje ok. 500 zł).
Wszystkie wymienione silniki doskonale współpracują sekwencyjnymi instalacjami gazowymi, ale mają jedną wadę - awaryjne cewki zapłonowe Sagem. Zamienniki innych producentów są lepsze.
Przestrzegamy natomiast przed zakupem diesli. Stare 2.2 D z Laguny fazy I są ospałe, głośne i paliwożerne. Wolnossący 1.9 D pali wyraźnie mniej, ale bardzo trudno na niego trafić i jest jeszcze słabszy. Popularne w modelach po liftingu 1.9 dTi oraz 1.9 dCi są dynamiczne i ekonomiczne, ale koszty ich serwisowania nie należą już do niskich.
Na nasze drogi
Zawieszenie Laguny jest tanie w serwisowaniu. Z przodu wymienia się głównie sworznie, końcówki drążków (dość często) i silentbloki wahaczy. Poszczególne elementy można kupić za 20-40 zł. Z tyłu trzeba się liczyć z koniecznością regeneracji belki z drążkami skrętnymi (ok. 1000 zł) oraz wymianą łożysk zintegrowanych z piastami (koszt ok. 500 zł). Remont tylnego zawieszenia wystarcza jednak na kilka lat bezstresowej eksploatacji.
Renault Laguna I to bardzo atrakcyjny, tani samochód rodzinny. Ma już swoje lata, ale nie spieszy się z odejściem na motoryzacyjną emeryturę. Egzemplarze z końcówki produkcji oferowane zwykle za 8-9 tys. zł wciąż nieźle się prezentują i są świetnie wyposażone. Polecamy wersje benzynowe. Do zużytych diesli należy już podchodzić z rezerwą.
Renault Laguna I: historia modelu
1994: debiut Laguny I (faza I).
1997: do gamy dołącza wersja 3.0 V6.
1998: modernizacja modelu (oznaczenie fabryczne faza II). Nowe detale stylizacyjne, nowe silniki (16-zaworowe benzynowe oraz diesle 1.9 dTi i 1.9 dCi).
2001: koniec produkcji Laguny I - zastępuje ją Laguna II.
Renault Laguna I: typowe usterki i problemy
- Korozja: starsze egzemplarze, szczególnie sprzed liftingu, rdzewieją (głównie na progach). Modele po liftingu są znacznie lepsze.
- Zimą i jesienią parują szyby!
- Awarie sterownika: znajduje się w okolicy przedniego zderzaka i jest narażony na wilgoć.
- Awarie przełącznika zespolonego pod kierownicą (problemy z włączaniem świateł).
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Krzysztof Paliński