Używana Skoda Fabia I (1999-2007)
Używaną Fabię I można polecać w ciemno. Z uwagą należy jedynie wybierać odpowiednią wersję silnikową.
Konkurencja w klasie używanych aut miejskich jest bardzo duża, ale jeśli ktoś ma wyjątkowo wysokie wymagania, wybór zawęzi się do kilku modeli. W tej doborowej grupie z pewnością znajduje się Skoda Fabia I. Jest starannie wykonana i funkcjonalna. Ma bardzo szeroką gamę silnikową i świetne zaplecze serwisowe. Dodatkową zaletą jest duża popularność na rynku wtórnym.
W porównaniu z poprzedniczką, Felicią, Fabia to zupełnie inna bajka. Uwagę zwraca staranne dopasowanie poszczególnych elementów nadwozia oraz duża sztywność. Nawet po najechaniu jednym kołem na wysoki krawężnik drzwi otwierają się bez najmniejszych problemów.
Powłoka lakiernicza jest niezła, ale ma dwa słabe punkty: w większości egzemplarzy wyciera się lakier pod uszczelkami drzwi, a w niektórych - głównie w kombi - koroduje tylna klapa. Na szczęście element ten można łatwo naprawić lub wymienić.
Pierwsza w salonach pojawiła się wersja hatchback. Kilka miesięcy później do gamy dołączyło kombi, a w 2001 roku wersja sedan. Samochód był modernizowany jeden raz - w 2004 roku.
Wnętrze
Wnętrze Fabii jest wystarczająco przestronne i starannie wykończone. Na jakość i materiały użyte do wykończenia wnętrza nie można narzekać. Cała górna część deski rozdzielczej jest wykonana z miękkiego materiału. Jakość tapicerek rośnie wraz z kolejnymi poziomami wyposażenia.
Poszczególne wersje wyposażenia Fabii oznaczono jako Classic, Comfort i Elegance. Standardowo każda z nich ma poduszkę powietrzną kierowcy, napinacze przednich pasów bezpieczeństwa o regulowanej wysokości, zaczepy mocowań ISOFIX, trzecie światło STOP, regulację lusterek zewnętrznych z miejsca kierowcy, immobiliser, wspomaganie kierownicy, obrotomierz, ogrzewaną tylną szybę z wycieraczką i spryskiwaczem, dzieloną tylną kanapę i instalację radiową z czterema głośnikami w drzwiach.
W modelu Comfort obok dwóch airbagów i wyposażenia przedstawionego powyżej znajdziemy także światła przeciwmgielne, fotel kierowcy o ustawianej wysokości, sterowane elektrycznie szyby drzwi przednich, gniazdo elektryczne w bagażniku, centralny zamek itp.
Z topowym Elegance związane są takie udogodnienia, jak: klimatyzacja, dodatkowe schowki i uchwyty na napoje, elektryczne szyby wszystkich drzwi, podgrzewane przednie siedzenia oraz czternastocalowe felgi ze stopów lekkich. Za dopłatą oferowano boczne poduszki powietrzne oraz układy kontroli trakcji.
Atutem Fabii jest wspomaganie kierownicy montowane standardowo we wszystkich modelach.
Silniki benzynowe
Podstawową jednostką napędową Fabii jest silnik benzynowy o pojemności 1397 cm3 i mocy 60 lub 68 KM. To stara jednostka, pamiętająca jeszcze czasy nie tylko modelu Favorit, ale także znacznie starszych modeli z silnikiem z tyłu. Trzeba jednak podkreślić, że przetrwała próbę czasu ze względu na fakt, że w chwili swojego debiutu była wyjątkowo nowoczesna, wykonana ze stopów lekkich, ekonomiczna, dość trwała i wystarczająco dynamiczna. Dziś jej główną zaletą jest niski koszt serwisowania.
Kolejny silnik 1.4 to już szesnastozaworowa konstrukcja Volkswagena. Występuje on w dwóch wersjach mocy: 75 oraz 101 KM. Należy traktować go jako jednostkę optymalną pod względem relacji osiągów do zużycia paliwa.
Najlepsze osiągi w benzynowej gamie gwarantuje elastyczny, trwały silnik 2.0 8V o mocy 115 KM. Idealnie nadaje się na dalsze trasy. W mieście zbyt dużo pali. Nieźle współpracuje z instalacjami gazowymi. W Polsce jest to jednak jednostka mało popularna.
Rolę najbardziej ekonomicznego silnika benzynowego pełni trzycylindrowy silnik 1.2 z sześcio- lub dwunastozaworową głowicą i łańcuchem rozrządu. Niestety pracuje niezbyt kulturalnie, a w trasie brakuje mu mocy. Oznaczenie HTP (High Torque Power) odnosi się raczej do wysokiego wskaźnika momentu z litra pojemności niż faktycznej elastyczności, która jest mizerna. Jednostka ta nie grzeszy także trwałością.
Silniki wysokoprężne
Wszystkie diesle pochodzą z zaplecza VW. Najtrwalszym z nich jest wolnossący 1.9 SDI. Polecamy go zarówno do miasta, jak też na dalsze trasy, choć oczywiście trzeba przyzwyczaić się do podróży prawym pasem. Z drugiej jednak strony -?jak już się rozpędzi, bez problemu utrzymuje prędkość rzędu 110-130 km/h, co wystarcza do sprawnego pokonywania autostrad podczas wakacyjnych wyjazdów.
Bardziej żwawy i równie ekonomiczny jest turbodoładowany silnik 1.4 TDI, ale pod względem kosztów serwisowania okazuje się wyraźnie droższy. Także charakterystyczny dźwięk trzech cylindrów nie wszystkim musi się podobać.
Najlepszą propozycją w gamie jest jednostka 1.9 TDI, która występuje w różnych wersjach. Najbardziej popularna jest odmiana o mocy 101 KM (bardzo ekonomiczna, ma przy tym dobre osiągi). Przy odrobinie szczęścia można trafić na mocniejszą (130 KM), którą ze względu na sportowe zacięcie oznaczono jako RS.
Podsumowanie
Pierwsza generacja Skody Fabii jest autem wyjątkowo popularnym. Przekłada się to pozytywnie zarówno na jakość oferty rynkowej, jak też na zaopatrzenie w tanie części zamienne. Polecamy popularne wersje silnikowe 1.4 16V, 1.4 TDI, 1.9 SDI oraz 1.9 TDI. Żadna z nich nie powinna sprawiać przykrych niespodzianek użytkownikom, choć opinią niezniszczalnej cieszy się tylko jedna z nich: wolnossąca wersja wysokoprężna - 1.9 SDI.
Skoda Fabia: historia modelu
1999: prezentacja modelu w wersji hatchback.
2000: prezentacja odmiany kombi.
2001: gamę uzupełnia sedan.
2003: prezentacja wersji RS.
2004: lifting modelu, odświeżenie gamy silnikowej. Wersję 1.9 SDI całkowicie zastępuje wprowadzony rok wcześniej 1.4 TDI.
2007: prezentacja nowej generacji modelu.
Skoda Fabia: typowe usterki
- Awaria włącznika świateł stopu - psuje się praktycznie w każdym egzemplarzu po przebiegu 100 tys. km.
- Silniki 1.4 MPi są podatne na przegrzewanie. Winą jest zużycie uszczelnień tulei cylindrowych, przez które "ucieka" płyn chłodzący (częsty problem po wymianie uszczelki pod głowicą).
- Drobne nieszczelności układów napędowych.
- Usterki łańcuchowego rozrządu w silnikach 1.2. Teoretycznie jest bezproblemowy, w praktyce sprawia kłopoty.
Skoda Fabia: plusy
- Polecamy silniki SDI oraz TDI. Są oszczędne i trwałe.
- Samochód bardzo pewnie się prowadzi.
- Nieszczelne uszczelki drzwi oraz wytarty lakier pod nimi.
- Po kilku latach matowieją reflektory przednie.
Skoda Fabia: nadwozie i wnętrze
Nadwozie jest prawidłowo zabezpieczone przed korozją. Użytkownicy żalą się jedynie na przeciętną jakość powłoki lakierniczej (wyciera się pod uszczelkami drzwi).
Skoda Fabia: silniki
Szeroka gama jednostek napędowych. Każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Ze względu na wzorowe zaplecze serwisowe z żadną wersją nie będzie większych problemów.
Skoda Fabia: zawieszenie
Ocenę obniża przekombinowana konstrukcja wahaczy przednich (utrudniona wymiana silentbloków). Wszystkie pozostałe elementy są trwałe i tanie w serwisowaniu.
Skoda Fabia: koszty serwisowania
Koszty serwisowania należą do najniższych na rynku. Wynika to z bardzo szerokiej sieci warsztatów, które konkurują ze sobą, a także z dużej podaży części zamiennych.
Jacek Ambrozik