Używana Lancia Kappa (1994-2001)
Kiedyś budziła na drogach respekt, wożąc polskich parlamentarzystów. Dziś jest tania, ale wciąż luksusowa.
Kappa przez szereg lat była kojarzona z samochodami rządowymi. Jednak jej działalność "w służbie narodu" to już przeszłość.
Kappę produkowano w trzech wersjach nadwoziowych: najczęściej spotkamy sedana, znacznie rzadziej kombi czy coupe wyprodukowane w liczbie zaledwie 3620 sztuk. Do wyboru było pięć silników benzynowych i jeden diesel w dwóch wariantach mocy. Pięciocylindrowe jednostki o pojemności 2,0 l mogły współpracować z dwoma rodzajami skrzyń biegów, różniących się przełożeniami: comfort drive (dłuższe przełożenia) i power drive (krótsze przełożenia - lepsze osiągi, większe zużycie paliwa).
Dzięki zmiennym fazom rozrządu i stosunkowo wysokiej pojemności pięciocylindrowa jednostka o pojemności 2,4 l jest elastyczna, ale spala ok. 12 l/100 km. Trzylitrowa, widlasta "szóstka" została bezpośrednio przejęta od Alfy Romeo. Samochód z tym silnikiem jest bardzo dynamiczny, ale zużycie paliwa w mieście często dochodzi do 16-18 l/100 km.
Dwa rodzaje turbodoładowanych silników benzynowych całkowicie różniły się budową. Do 1998 r. oferowany był czterocylindrowy silnik 2.0. Później zastąpiono go jednostką pięciocylindrową z turbo.
Samochody z najmocniejszymi silnikami benzynowymi (2.0T i 3.0) wyposażono w mechanizm różnicowy Viscodrive, pozwalający przenieść większy moment obrotowy na oba koła jednocześnie, bez niepotrzebnego poślizgu.
Dla oszczędnych przygotowano samochód z dynamicznym i ekonomicznym dieslem 2,4 l. Szczególne godne polecenia są oferowane od 1998 r. silniki Common Rail JTD. Diesle zadowalają się zaledwie 7 l oleju napędowego na 100 km w cyklu mieszanym i rzadko ulegają awariom. Psuje się najczęściej tylko ich osprzęt (np. turbosprężarka).
Kappa jest udaną i raczej niezawodną konstrukcją. Przebiegi 400-500 tys. km nie są rzadkością. Co pewien czas wymagają wymiany elementy zawieszenia. Mimo skomplikowanej konstrukcji, naprawa nie zrujnuje właściciela.
Pasek rozrządu dobrej marki w zestawie z rolką w internetowym sklepie kosztuje od 430 zł (do silnika pięciocylindrowego) aż do 1150 zł (do silnika V6). Wymiana rozrządu w silniku V6 w ASO będzie kosztować ok. 2500 zł. Znacznie
więcej pieniędzy pochłonie likwidacja skutków stłuczki. Trudno znaleźć części używane, a zamienników brakuje.
Odłóżmy na bok skojarzenia ze służbami państwowymi. Kappa to luksusowa limuzyna za niewielkie pieniądze. Jej mocna strona to duży wybór dopracowanych silników: polecamy odmiany 2.0 turbo lub 2.4 JTD. Minus za dość awaryjne zawieszenie i niską dostępność części karoserii. Ogólna trwałość jest wysoka.
Lancia Kappa: historia modelu
1994: premiera Lancii Kappy w wersji sedan.
1996: do gamy dołącza kombi i dwudrzwiowe coupe.
1998: nowy silnik: 5-cylindrowy turbo 2.0 o mocy 220 KM.
2002: prezentacja następcy pod nazwą Lancia Thesis.
Lancia Kappa: typowe usterki i problemy
- Stukanie w zawieszeniu, szybkie zużycie jego elementów.
- Usterki wyposażenia elektrycznego we wnętrzu.
- Zapieczone hamulce tylne.
- Awarie zamka centralnego.
Lancia Kappa: plusy
- Niskie ceny.
- Komfortowe wnętrze.
Lancia Kappa: minusy
- Drogie części oryginalne,
- Dużo aut o wysokim przebiegu.
Tekst: Jan Tyllo, zdjęcia: Rafał Andrzejewski