Używane Audi A6 C6 (2004-2011) – test długodystansowy

Audi z trzylitrowym dieslem jest na ostatniej prostej do osiągnięcia przebiegu 400 tys. km. Choć sprawuje się świetnie, zaliczyło po drodze sporą wpadkę...

TESTOWANE AUDI A6 C6 3.0 TDI

  • przebieg: 380 tys. km
  • rok produkcji: 2007
  • start: 175 tys. km
  • meta: 380 tys. km (raport z 205 tys. km)
  • obecna wartość: 38 tys. zł

AUDI A6 C6: O MODELU

lata produkcji: 2004-2011
silniki benzynowe: 2.0-5.2 (170-580 KM)
silniki Diesla: 2.0-3.0 (140-240 KM)

Duży przebieg odstrasza klientów z rynku wtórnego znacznie skuteczniej niż inne problemy, z powypadkową przeszłością włącznie. Do rzadkości nie należą historie ludzi, którzy bezskutecznie próbowali sprzedać samochód z przebiegiem powyżej 300 tys. km, ale zmęczeni brakiem zainteresowania decydowali się na wzięcie udziału w karygodnym procederze "korekcji wskazań" na mniej niż 200 tys. km. Klienci ustawiali się w kolejce!

Reklama

Sprawdziliśmy więc, jak sprawuje się Audi A6 3.0 TDI z "astronomicznym" jak na polskie realia przebiegiem 380 tys. km. Jego historia jest znana od momentu zakupu 5 lat temu z przebiegiem 175 tys. km. Czy gdyby ktoś zdecydował się dziś na jego odkup, czy miałby szansę na dalszą bezproblemową eksploatację?

Paliwowa lawina

Przez pierwsze 40 tys. km w samochodzie wymieniano tylko olej i inne zużywające się drobiazgi, jak np. łączniki stabilizatora (są one dosyć słabe w tym modelu).

Między 215 a 220 tys. km zaczęły nasilać się niepokojące objawy: dymienie raz na czarno, a raz na biało, dławienie się przy uruchamianiu i niekontrolowany wzrost obrotów na biegu jałowym. Diagnostyka komputerowa wykazała, że wtryskiwacze są w fatalnym stanie. Ta przypadłość jest powszechna w silnikach 3.0 TDI, ale trwałość wtryskiwaczy wzrosła po zmianach wprowadzonych w 2006 r.

W opisywanym aucie pracuje diesel oznaczony kodem ASB, teoretycznie wolny od problemu - nie można powiedzieć, żeby 220 000 km na jednym komplecie wtryskiwaczy było złym wynikiem, ale konkurenci są po prostu lepsi. Usterka polega na tym, że wtryskiwacze podają za dużo paliwa, co prowadzi do wzrostu temperatury w silniku i może pociągnąć za sobą lawinę usterek - włącznie z powstaniem dziury w tłoku.

Nie było innego wyjścia niż wyciągnąć wszystkie wtryskiwacze i wymienić je na nowe - te podzespoły w wersji ze sterowaniem piezoelektrycznym nie nadają się do regeneracji. Koszt wyniósł jedyne 9 tys. zł. Wtryskiwacze kupiono w autoryzowanym serwisie Audi, ale całość poskładał warsztat niezależny. Od tamtej pory wszystko pracuje idealnie lub... prawie idealnie.

Sprawdź ten silnik

"Check engine" - ta sygnalizująca błąd w funkcjonowaniu silnika kontrolka świeci się bez ustanku już od około roku. Dopiero niedawno udało się ustalić przyczynę - to zużyte przesłony zmieniające długość kolektora (tzw. klapki) nie poruszają się tak jak powinny. W związku z tą awarią czuć pewną słabość silnika poniżej 2000 obr./min, powyżej tej wartości staje się bardzo dynamiczny.

Dodajmy, że od razu po zakupie silnik został poddany tuningowi elektronicznemu. Z 233 KM moc podniesiono do ok. 275 KM. Dobrze przeprowadzony chiptuning nie ma wpływu na trwałość mechaniki. Ponadto właściciel wlewa tylko olej Motul X-Clean 5W30, wymieniany co 15 tys. km.

A co ty byś zrobił?

330 tys. km: tyle wytrzymał fabryczny filtr cząstek stałych. Powyżej 300 tys. km zaczęły pojawiać się przypadki "wymuszonego" wypalania zawartości, ale jako że samochód jeździł głównie w trasie, nie były przesadnie częste. Przy 330 tys. km kierowca najechał na leżący na drodze fragment tarczy hamulcowej od ciężarówki. Metalowy element zniszczył wydech, w tym "puszkę" filtra DPF.

"W tej sytuacji zleciłem wycięcie filtra, a zamiast niego wstawiono zwykłą rurę i emulator" - opowiada właściciel - "alternatywą była wymiana za kilka tysięcy złotych". Takie są realia.

Nie do uwierzenia

Trudno w to uwierzyć, ale samochód wciąż ma... fabryczne sprzęgło i dwumasowe koło zamachowe. Co ciekawe, właściciel już po zakupie uznał, że sprzęgło kwalifikuje się do wymiany, bo pedał poruszał się z dużym oporem. Jednak kilometry mijały, do "twardego" sprzęgła dało się przyzwyczaić, a żadne objawy nie zdradzały poważniejszego zużycia.

Oczywiście trzeba liczyć się, że wkrótce zajdzie konieczność wymiany, co będzie kosztowało ok. 4 tys. zł (sprzęgło i koło dwumasowe to wartość ok. 2,5-2,8 tys. zł, reszta - robocizna). To wciąż akceptowalna kwota, niższa niż w samochodach japońskich czy w Mercedesie. Przez cały okres eksploatacji problemów nie sprawił łańcuch rozrządu, choć na forach można przeczytać sporo o jego awaryjności.

Z pewnością denerwującym detalem jest korozja tylnej klapy. Dokładnie ten sam problem ma Passat B6: w rogach zderzaka zbiera się woda, która doprowadza do "puchnięcia" lakieru. Nie ma jak z tym walczyć.

A jednak coś stuka

"Nic nie stuka, nic nie puka" to klasyczny tekst z ogłoszeń handlarzy. W przypadku tego Audi nie ma zastosowania: regularnie trzeba wymieniać łączniki stabilizatora z przodu, zawieszenie przednie z czterema wahaczami na stronę też wymagało już wymiany tulei w wahaczach - przy takim przebiegu to oczywiście nic dziwnego. Pukanie dochodzi też z przekładni kierowniczej przy szybszych manewrach.

Co jakiś czas z samochodu coś kapnie, ale są to pojedyncze krople - olej z łączenia skrzyni z silnikiem, płyn od wspomagania kierownicy. Dwukrotnie wymieniano łożyska kół przednich. Podczas jazdy czuć już pewne symptomy zużycia, polegające na tym, że Audi nie prowadzi się już tak precyzyjnie jak 5 lat temu (tzw. suma wszystkich luzów), ale podkreślamy, że auto nigdy nie zawiodło w trasie. Naszym zdaniem jeszcze długo nie zawiedzie i kupno samochodu z takim przebiegiem nie jest przesadnie ryzykowne, jeśli brać pod uwagę kilka nadchodzących wydatków.

UŻYWANE AUDI A6 C6: OCENA WNĘTRZA, PRZESTRONNOŚCI I JAKOŚCI WYKOŃCZENIA

Przebieg zbliża się do 400 tys. km, więc można byłoby sądzić, że wnętrze wygląda jak po przejściu huraganu. Nic bardziej błędnego: gdyby jakimś cudem na liczniku pojawiła się wartość o połowę mniejsza niż obecnie, nadal wszystko wyglądałoby wiarygodnie. Gałka biegów i kierownica nie są wytarte, ekran centralny nie "zgubił" pikseli, a najbardziej widoczne ślady zużycia znajdują się na fotelu kierowcy po jego lewej stronie. Audi nie przestaje zachwycać przestronnością, wyciszeniem i doskonale dobraną twardością foteli - tysiąckilometrowa trasa nie stanowi problemu. Niewygodne jest tylko miejsce z tyłu pośrodku, a to przez wielki tunel. Akumulator znalazł się w bagażniku.

UŻYWANE AUDI A6 C6: OCENA SILNIKA, DYNAMIKI I ZUŻYCIA PALIWA

Dane tech.: Audi A6 C6 3.0 TDI (2007)

 Audi A6 C6 3.0 TDI (2007)
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa2967 cm3
Układ cylindrów/zaworyV6/24
Moc maksymalna233 KM/4000
Maks. moment obrotowy450 Nm/1400
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna247 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h6,9 s
Średnie zużycie paliwa8,0 l/100 km

Z jednej strony - to właśnie awaria osprzętu silnika, czyli wtryskiwaczy common rail, naraziła właściciela Audi na wydatek 9 tys. zł. Z drugiej - poza tą usterką, nic się właściwie nie zepsuło, a usterkowe wtryskiwacze to znana słabość 3.0 TDI. Poza tym wymienione wtryskiwacze mają już za sobą 160 000 km i mają się świetnie. Zużycie paliwa nie przekracza 10 l/100 km w mieście, a silnik został z początku wzmocniony do 280 KM (chiptuning).

UŻYWANE AUDI A6 C6: PRZEGLĄD W SERWISIE - OCENA MECHANIKA

Przegląd wykazał: lekkie, wciąż jeszcze akceptowalne luzy w zawieszeniu i układzie kierowniczym, zapocenia olejem w okolicach skrzyni biegów i jej połączenia z silnikiem, minimalny wyciek z przekładni kierowniczej (tym trzeba będzie się zająć) i ogólny bardzo dobry stan spodu nadwozia. Znakomicie wygląda wydech, a na podłodze nie ma żadnych ognisk korozji. Gorzej wyglądają tylko końcówki progów. Należało je okleić folią zabezpieczającą, teraz jest już za późno - piach i kamyki spod kół obiły farbę do gołej blachy. Ogniska korozji są za to widoczne na krawędziach klap czy szyb - woda dostała się pod uszczelki.

UŻYWANE AUDI A6 C6: OCENA TRWAŁOŚCI PODZESPOŁÓW, TYPOWE USTERKI

Podwozie

Łączniki stabilizatora z przodu wymienia się naprzemiennie z łożyskami. Jak jedne są nowe, to drugie właśnie się zużyły i na odwrót. Na szczęście nie kosztuje to dużo.


Silnik

Niestety silniki 3.0 TDI mają problemy z wtryskiwaczami i nie ma metody, żeby się przed tym ochronić - wydłużyć ich żywotność może dobre paliwo, ale zawarte w nim biokomponenty i tak szkodzą.

UŻYWANE AUDI A6 C6: OCENA DETALI - CO JEST UDANYM POMYSŁEM, A CO IRYTUJE?

To nam się podoba

  • Wyjątkowo wygodna pozycja za kierownicą, doskonałe fotele.
  • Pełnowymiarowe koło zapasowe.
  • Bardzo niski poziom hałasu.

To się nam nie podoba

  • Obsługa MMI wymaga odrywania uwagi od prowadzenia
  • Odpryskujący lakier i ogniska korozji. Na zdjęciu z prawej: źle osadzone światło "stop" - pod uszczelkę dostała się woda, wdała się korozja.
  • Stale coś stuka w zawieszeniu.

UŻYWANE AUDI A6 C6: GŁÓWNI RYWALE RYNKOWI

BMW serii 5 E60 ma napęd na tylne koła lub opcjonalnie 4x4 xDrive. Jest zorientowane bardziej na sport i nieco ciaśniejsze niż Audi, natomiast ceny obu aut są nadzwyczaj zbliżone. Szczególnie pożądana wersja to diesel 530d (6 cylindrów w rzędzie), ale rynkowe realia skazują na słabszą wersje 520d (4 cylindry).

Mercedes klasy E (W211) to typowa komfortowa limuzyna, choć i ten pojazd ustępuje przestronnością A-szóstce. Znacznie rzadziej wybierany jako kombi - na rynku dominują sedany z 2,2-litrowym dieslem i automatyczną skrzynią biegów. Jeśli ktoś decyduje się na W211, powinien trzymać się wersji po 2006 r.

UŻYWANE AUDI A6 C6: SYTUACJA RYNKOWA, UTRATA WARTOŚCI

Audi A6 C6 3.0 TDI: orientacyjne ceny rynkowe

MODEL201020092008200720062005
3.0 TDI59 000 zł50 000 zł42 000 zł38 000 zł35 000 zł32 000 zł

A6 to jeden z najdroższych samochodów na rynku wtórnym w ogóle, jeśli chodzi o stosunek ceny do rocznika. Wszystko wynika z niezaspokojonego popytu. A już kombi z silnikiem 3.0 TDI i napędem na 4 koła prowadzi, jeśli chodzi o stopień pożądania wśród rodzimych nabywców. Bardzo łatwo kupić bardzo drogi wóz w fatalnym stanie, z cofniętym licznikiem i po wypadku. Handlarze sprowadzą wszystko.

Używane Audi A6 C6 3.0 TDI (2007) - zestawienie kosztów (205 tys. km)

1. OPŁATY
Ubezpieczenie OC i AC w okresie 5 lat (samochód zarejestrowany w dużym mieście)12 000 zł
2. CZYNNOŚCI SERWISOWE  
Data Przebieg Opis czynności Koszt
 11.2010 175 000 kmPrzegląd po zakupie, wymiana filtrów, tuning elektroniczny silnika – podniesienie mocy do 275 KM2500 zł
 04.2011 190 000 kmWymiana łączników stabilizatora220 zł
 10.2011 225 000 kmWymiana klocków hamulcowych (przód i tył)300 zł
 05.2012 240 000 kmAwaria silnika – wymontowanie i wymiana kompletu wtryskiwaczy common rail9000 zł
 06.2012 262 000 kmWymiana łożysk kół przednich550 zł
 11.2012 279 000 kmWymiana łączników stabilizatora i klocków hamulcowych z przodu500 zł
 05.2013 290 000 kmWymiana łożyska koła – element był wadliwy250 zł
 10.2013301 000 kmWymiana tulei dolnych wahaczy300 zł
 07.2014317 000 kmWymiana klocków, filtrów, łączników drążków kierowniczych650 zł
 11.2014330 000 kmUszkodzenie filtra cząstek stałych (pęknięta obudowa), filtr usunięty, wymieniony fragment układu wydechowego1800 zł
 05.2015362 000 kmWymiana klocków hamulcowych, łączników stabilizatora500 zł
--Okresowa wymiana oleju z filtrem x 14 (co 15 000 km, olej 5W30)3500 zł
--2 komplety opon 245/40 ZR18 (letnie i zimowe)4000 zł
 Suma wydatków z punktu 2 24 070 zł
 3. KOSZTY PALIWA  
 Na dystansie 205 tys. km (średnie spalanie: 8,4 l/100 km, ilość zużytego paliwa: 17 220 l, cena uśredniona: 5,00 zł za litr)86 100 zł
 PODSUMOWANIE KOSZTÓW 
 Suma wydatków z pkt. 1, 2 i 3 (ubezpieczenie, naprawy, paliwo)122 170 zł
 Utrata wartości (zakup: 75 tys. zł, obecna wartość: 38 tys. zł)37 000 zł
 Łączny koszt na dystansie 205 tys. km159 170 zł
 Koszt 1 km bez utraty wartości0,59 zł
 Koszt 1 km z utratą wartości*0,78 zł
* inne samochody: Audi A4 - 0,97 zł, Fiat Bravo - 0,88 zł, Renault Clio - 0,66 zł

UŻYWANE AUDI A6 C6: PODSUMOWANIE

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 41/2015

Audi A6 C5 (1997-2004) - SAMOCHODY UŻYWANE

Używane Audi A6: poradnik kupującego - OPINIE O SAMOCHODACH

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy