Używana Mazda CX-5 (2012-2017)
Dla miłośników Mazdy, CX-5 to kolejny obiekt westchnień. Dla osoby, która szuka kompaktowego SUV-a – opcja warta uwagi.
MAZDA CX-5
lata produkcji: 2012-2017
ceny od: 55 000 zł
Polskie realia każą patrzeć na używaną
Mazdę CX-5 z pewnym dystansem. Dla japońskiego producenta to szczególny, w pewnym sensie rewolucyjny model, w którym po raz pierwszy wykorzystano rozwiązania Skyactiv. Dla osoby przymierzającej się do zakupu kompaktowego, używanego SUV-a za 60-70 tys. zł CX-5 jest bez wątpienia wyborem podwyższonego ryzyka. Chodzi o niewielką podaż egzemplarzy krajowych i znikomą ofertę tanich części zamiennych.
Co to jest Skyactiv?
Skyactiv to szereg innowacyjnych rozwiązań, które pozwoliły na poprawę osiągów i obniżenie zużycia paliwa bez uciekania się do downsizingu.
W przypadku CX-5 jest to m.in. podwyższony stopień sprężania w silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa i obniżony stopień sprężania w dieslach, a także zmniejszenie tarcia wewnętrznego w układzie napędowym, system start-stop oraz nowatorska konstrukcja nadwozia, które dzięki odpowiedniemu profilowaniu poszczególnych elementów jest lżejsze niż przeciętna w tym segmencie.
Klasą samą dla siebie są skrzynie automatyczne, w których konwerter momentu połączono z klasycznym sprzęgłem ciernym. Samochód wpisuje się dzięki temu do historii motoryzacji, ale dla zwykłego Kowalskiego, który ogląda egzemplarze mające na liczniku 150 czy nawet 200 tys. km, jest pewną niewiadomą...
Tylko trzy propozycje
W ogłoszeniach dominują wersje benzynowe 2.0 (Skyactiv-G, 160-165 KM). Czas pokazał że nie sprawiają żadnych problemów serwisowych, jednak ich zużycie paliwa jest nieco większe od deklarowanego przez producenta. Zamiast ok. 7 l/100 km jest między 9 a 11 l/100 km, co oczywiście zależy od warunków eksploatacji i sytuacji na drodze.
W 2015 r. do gamy dołączyła odmiana 2.5 (192 KM, także Skyactiv-G). Występuje wyłącznie ze skrzynią automatyczną.
Gamę silnikową zamyka turbodiesel 2.2 Skyactiv-D. Ma 150-175 KM i spory moment - od 380 do 420 Nm (mocniejsza wersja jest łączona z automatem). Ciekawostką tych silników (oprócz niskiego stopnia sprężania) jest chęć do pracy na wysokich obrotach. Moc maksymalna uzyskiwana jest przy 4500 obr.min. Użytkownicy chwalą sobie te konstrukcje jako ekonomiczne i zdecydowanie cichsze podczas jazdy autostradowej niż wersje benzynowe.
Po liftingu
Samochód przeszedł lifting 2 lata po swojej premierze. Zmiany stylizacyjne są niewielkie. Poprawiono natomiast jakość materiałów, pojawiła się pamięć ustawień fotela kierowcy, zastosowano także lepsze wyciszenie.
Innowacją techniczną był system odzyskiwania energii i-ELOOP, w którym zamiast akumulatorów wykorzystano kondensator.
Pochwały i narzekania
Użytkownicy narzekają na małe zbiorniki paliwa (56-58 l), które na dodatek są tak wyprofilowane, że czasem nie można wykorzystać ich pojemności do końca (zatykają się przelewy między poszczególnymi komorami).
Rozczarowuje także hałas układu napędowego - na szczęście dotyczy to głównie aut przed liftingiem.
Osoby, które dużo jeżdżą po mieście, a wybrały benzynową "dwulitrówkę", są rozczarowane spalaniem dochodzącym nawet do 11 l/100 km.
Incydentalnie psuje się elektronika (sterowanie lusterkami, fotelami itp.).
Kupując używaną Mazdę CX-5, warto się nastawić na konieczność wymiany drogiego akumulatora, którego zużycie przyspiesza system start-stop. Z drugiej jednak strony warto podkreślić, że cały system działa zaskakująco sprawnie i bezproblemowo.
Chwalona jest ogólna niezawodność modelu, funkcjonalność, przyjemność z jazdy i niskie zużycie paliwa wersji wysokoprężnej.
Większość egzemplarzy ma napęd na przód, ale trafiają się także CX-5 4x4. Jak na razie nie sprawia on żadnych problemów eksploatacyjnych.
2011: prezentacja modelu podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie
2012: debiut handlowy
2014: lifting, w ramach którego m.in. zmieniono pas przedni i wprowadzono elektryczny hamulec pomocniczy
2017: nowa generacja modelu (fot. niżej)
Awarie sytemu sterowania lusterkami zewnętrznymi: problemy przytrafiały się już w okresie gwarancji.
Mechaniczne skrzynie biegów mają tendencję do "haczenia": problem nie ustępuje po dotarciu.
Kiepskie wyciszenie wnętrza: hałas kół podczas jazdy, przy wyższych prędkościach wibruje maska.
Nie należy jeździć dieslem, w którym jest mniej niż pół baku. Zdarza się, że silnik nie jest w stanie zassać pozostałej części!
Mazda CX-5 po pierwsze nie jest tania, po drugie nie grzeszy popularnością. Na tle rywali wyróżnia się dopracowanymi wersjami benzynowymi, które są wprawdzie mniej ekonomiczne niż deklaruje producent, ale i tak dość oszczędne, a przy tym wyjątkowo niezawodne. Diesle, choć również udane, mają na razie zbyt dużą konkurencję z Europy.
OCENA 4/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 35/2017
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G 4x4 AT - test – TESTY I PORÓWNANIA