Przewodnik po oznaczeniach kodowych modeli BMW
W drugiej części przewodnika (bohaterem pierwszej było Audi) objaśniamy zagmatwane nazwy kodowe generacji BMW. W przypadku tego producenta znajomość oznaczeń fabrycznych bardzo się przydaje.
Jak bardzo rozpowszechnione jest używanie oznaczeń kodowych w przypadku BMW? Tak bardzo, że wpisując na popularnym portalu aukcyjnym w dziale części frazę "seria 5 2003-2010" otrzymujemy 90 trafień, a gdy poda się kod "E60", pojawi się... 70 tys. ogłoszeń.
Nie ma lepszego sposobu na rozróżnianie poszczególnych generacji, które przecież nie różnią się między sobą nazwami handlowymi - np. 520i może odnosić się do czterech zupełnie różnych samochodów i dopiero kod fabryczny precyzuje, czy mowa o aktualnym modelu, czy generacji sprzed ćwierć wieku.
Zamieszanie potęguje fakt, że od niedawna BMW zaczęło stosować różne oznaczenia kodowe względem poszczególnych wersji nadwozia, co było niespotykane do ok. 2005 r.
W przypadku BMW często spotyka się także litery "LCI" przy określeniu modelu. Oznacza to "Life Cycle Impulse", czyli potocznie mówiąc - lifting.
E81-E87
lata produkcji: 2004-2011
lifting: 2007
silniki: 1.6-3.0, 115-340 KM
Jeden z najbardziej myląco oznaczonych modeli. Trzydrzwiowa seria 1 to E81. Pięciodrzwiowa: E87. Dwudrzwiowa: E82. Kabriolet: E88. Uwaga: wersję E82 i E88 produkowano aż do 2013 r. równolegle z F20.
F20-F21
w produkcji: od 2011 r.
lifting: brak
silniki: 1.5-3.0, 95-340 KM
Aktualnie produkowana seria 1 otrzymała 3-cylindrowe silniki z turbodoładowaniem - poprzednik miał tylko jednostki o parzystej liczbie cylindrów. F20 oznacza wariant 5-drzwiowy, F21 - trzydrzwiowy.
E36
lata produkcji: 1990-1999
lifting: 1993, 1996
silniki: 1.6-3.2, 90-321 KM
E36 to trzecia generacja serii 3 (poprzedzały ją: E21 i E30), ale pierwsza dostępna w pięciu wariantach nadwozia. Dla ich odróżnienia stosuje się czasem dodatkowe cyfry mówiące o liczbie drzwi, np. E36/4 to sedan, E36/2 - coupe (2C - cabrio) itp. Kombi dołączyło dopiero w 1995 r., rok po kompakcie.
E46
lata produkcji: 1998-2007
lifting: 2001
silniki: 1.8-3.0, 105-360 KM
Tak jak E36, również E46 ma aż pięć wersji nadwoziowych, ale wszystkie z tym samym oznaczeniem. To sedan, kombi, coupe, cabrio i 3-drzwiowy Compact. E46 jest od lat najpopularniejszym modelem BMW w Polsce. Uwaga: po liftingu z 2001 r. zmienił się kształt przednich lamp, wprowadzono też diesle z common rail.
E90-E93
lata produkcji: 2005-12
lifting: 2008
silniki: 1.6-4.0, 116-420 KM
Ostatnia seria 3 z oznaczeniem zaczynającym się od litery "E" jest zarazem pierwszą, w której zróżnicowano kod fabryczny w zależności od nadwozia. Podział: E90 - sedan, E91 -kombi, E92 - coupe i E93 - cabrio.
F30-F34
w produkcji: od 2012 r.
lifting: brak
silniki: 1.5-3.0, 116-326 KM
Serię 3 okrojono do trzech wersji nadwozia: sedan to F30, liftback GT - F34, a kombi - F31. Żeby było trudniej, coupe i cabrio to obecnie seria 4 (odpowiednio F32 i F33), ale w ofercie jest też 5-drzwiowa "czwórka" Gran Coupe: typ F36. Wszystkie auta dzielą tę samą platformę i silniki - od 3-cylindrowych do 6-cylindrowych.
E34
lata produkcji: 1987-1996
lifting: 1991
silniki: 1.8-4.0, 115-340 KM
E34 to 3. generacja serii 5. Poprzedziły ją modele E12 i E28. Podobnie jak przy E36, czasem dla ułatwienia sprzedawcy posługują się kodem nadwozia z liczbą drzwi, czyli E34/4 to sedan, E34/5 - kombi, które dołączyło do oferty w 1991 r. W ofercie był nawet model z napędem na 4 koła, oznaczony 525iX (2.5 benzyna).
E39
lata produkcji: 1995-2004
lifting: 2000
silniki: 2.0-5.0, 115-400 KM
Nie będzie przesadą, jeśli nazwiemy E39 najlepszym BMW z lat 90. XX w. Lifting z 2000 r. wiązał się z bardzo niewielkimi zmianami, ważniejsza zaszła wcześniej - w 1998 r., gdy pojawił się wybitny silnik Diesla o pojemności 2,9 l z rodziny M57. Model ten nazwano 530d i jest do dziś najbardziej poszukiwaną wersją E39. Lista wersji nadwoziowych: sedan i kombi.
E60-E61
lata produkcji: 2003-2010
lifting: 2007
silniki: 2.0-5.0, 163-507 KM
W tym modelu po raz pierwszy dokonano rozróżnienia na oznaczenia dla sedana (E60) i kombi (E61). Lifting z 2007 r. nie miał znaczenia dla estetyki, natomiast wprowadzono nowe rodziny silników, jak się okazało - nie zawsze niezawodne.
F10-F11
w produkcji: od 2010 r.
lifting: 2013
silniki: 2.0-4.4, 143-575 KM
F10 oznacza sedana, F11 - kombi. W Chinach jest też wydłużona wersja F18. BMW oferuje w tym modelu niezwykle szeroką gamę układów napędowych: 4, 6 lub 8 cylindrów, silniki wolnossące, turbo, biturbo i triturbo, skrzynia ręczna lub automatyczna, napęd tylny lub 4x4. Seria 5 wkrótce doczeka się następcy: modelu G30.
E32
lata produkcji: 1986-1994
lifting: 1992
silniki: 3.0-5.0, 188-300 KM
E32 to druga generacja serii 7. Pierwsza nazywała się E23. Wsławiła się zastosowaniem silnika V12: w momencie jego debiutu żaden niemiecki producent nie oferował takiej wersji. W gamie silników obeszło się bez diesla, nie oferowano także wersji 4x4. Auto z zadatkami na klasyka.
E38
lata produkcji: 1994-2001
lifting: 1998
silniki: 2.5-5.4, 143-326 KM
Ostatnia seria 7 o typowej dla BMW, smukłej linii. Silniki: R6, V8 i oczywiście V12. Taki samochód woził byłego prezydenta, stąd ta generacja jest czasem określana jako "Kwaśniewski". Seria 7 E38 jest nieporównanie prostsza i bardziej "mechaniczna" niż naszpikowany elektroniką następca.
E65-E66
lata produkcji: 2001-2008
lifting: 2005
silniki: 3.0-6.0, 218-445 KM
Krytykowany za zbyt ciężką i ostentacyjną stylizację model E65 otrzymał oddzielny kod fabryczny dla wersji przedłużonej, czyli E66. Topowa wersja nadal jest napędzana sześciolitrowym V12, nigdy jednak nie oferowano wersji 4x4. E65 to ostatni model BMW z 4-litrowym dieslem V8.
F01-F04
lata produkcji: 2008-2015
lifting: 2012
silniki: 3.0-6.0, 245-544 KM
Pierwszy model z oznaczeniem "F": F01 to standardowy rozstaw osi, F02 - wydłużony. F03 oznacza opancerzenie, a F04 - napęd hybrydowy. Aby konkurować z Mercedesem, wprowadzono napęd 4x4 do mocniejszych wersji. Uwaga: oznaczenia 740d i 750d odnoszą się do diesla 3.0 R6 (bi- i triturbo).
G11-G12
w produkcji: od 2015 r.
lifting: brak
silniki: 2.0-6.6, 258-610 KM
Kolejna zupełna zmiana oznaczeń, tym razem na literę "G". Wersja hybrydowa nie ma oddzielnego kodu modelowego, G11 to wariant zwykły, G12 - wydłużony. Po raz pierwszy w serii 7 zagościły silniki 4-cylindrowe. Dwulitrowy G11/G12 i tak ma oznaczenie 730i, co może być mylące.
E84
lata produkcji: 2009-2015
lifting: 2012
silniki: 2.0-3.0, 116-250 KM
Pierwsza generacja X1 bazuje na płycie podłogowej serii 3 E90. Zastosowano jednak inne, nowocześniejsze silniki, w tym benzynowe jednostki 2.0 turbo, których w E90 nie ma. Nie każdy egzemplarz ma napęd na 4 koła - jeśli został weń wyposażony, ma oznaczenie xDrive, jeśli nie - sDrive (dotyczy to tylko najsłabszych wersji).
F48
w produkcji: od 2015 r.
lifting: brak
silniki: 1.5-2.0, 136-231 KM
Całkowita zmiana koncepcji: napęd przedni lub 4x4, silnik umieszczony poprzecznie, w ofercie jednostki 3- i 4-cylindrowe. Tym modelem BMW konkuruje z bardzo popularnymi na rynku, typowymi kompaktowymi SUV-ami, jak VW Tiguan czy Kia Sportage. W Chinach oferowana jest wydłużona wersja z kodem fabrycznym F49.
E83
lata produkcji: 2003-2010
lifting: 2006
silniki: 2.0-3.0, 143-313 KM
Pierwszy SUV klasy średniej produkcji BMW opierał się na podwoziu serii 3 E46 i do dziś zbiera świetne opinie za wysoką jakość wykonania oraz stabilne prowadzenie. W ofercie były silniki 4- i 6-cylindrowe, a napęd na 4 koła nie wymagał dopłaty. Nie ma żadnych wariacji X3, wszystkie auta produkowano w Austrii.
F25
w produkcji: od 2010 r.
lifting: 2014
silniki: 2.0-3.0, 143-313 KM
Druga generacja X3 zyskała parę centymetrów, straciła seryjny napęd na 4 koła (aby go mieć, trzeba dopłacić do mocniejszego diesla 2.0 184 KM). Auto zbiera też skrajne opinie na temat jakości: jedni są zachwyceni, inni - wściekli na awarie, głównie układu kierowniczego. F25 pochodzi z fabryki BMW w Stanach Zjednoczonych.
E53
lata produkcji: 1999-2006
lifting: 2003
silniki: 2.9-4.8, 184-360 KM
Pierwszy w historii uterenowiony model BMW ma już 17 lat i powoli znika z rynku. Do jego stworzenia posłużyła platforma serii 5 E39. Z początku miał stały, mechaniczny napęd na 4 koła, a od końca 2003 r. - elektronicznie rozdzielany xDrive.
E70
lata produkcji: 2006-2013
lifting: 2000
silniki: 3.0-4.8, 235-555 KM
Z technicznego punktu widzenia model E70 to rozwinięcie "piątki" E60. Seryjny napęd xDrive i znacznie zwiększone rozmiary - auto zostało wydłużone aż o 20 cm wobec poprzednika, dodano też opcjonalny 3. rząd siedzeń. Topowy model X5M ma 555 KM z pojemności 4,4 l i dwóch turbosprężarek.
F15
w produkcji: od 2013 r.
lifting: brak
silniki: 2.0-4.4, 218-575 KM
Model aktualnie produkowany jest spokrewniony z serią 5 F10. Po raz pierwszy zrezygnowano z układu xDrive w bazowej wersji, po raz pierwszy pojawił się także silnik 4-cylindrowy, a dokładniej diesel 2.0 biturbo.
E71
lata produkcji: 2008-2014
lifting: 2000
silniki: 3.0-4.4, 235-555 KM
BMW nie wymyśliło może koncepcji "SUV-a coupe", ale upowszechniło ją na rynku właśnie dzięki modelowi X6. Technicznie odpowiada on BMW X5 E70, ale ma aktywny tylny dyferencjał i tylko 4 miejsca w kabinie. Od 2010 r.: seryjny "automat" 8-biegowy.
F16
w produkcji: od 2014 r.
lifting: 2000
silniki: 3.0-4.4, 306-575 KM
F16 to nie tylko myśliwiec, ale też aktualna generacja X6. Tu nie oferuje się dwulitrowego diesla, a wszystkie samochody mają napęd na obie osie. Od 2015 r. w ofercie jest 575-konna wersja M z silnikiem 4.4 biturbo. X6 F16 to duży samochód: 490 cm długości.
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 36/2016