Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic Summum - test
Nowy diesel i ośmiobiegowy automat zwiększają atrakcyjność XC60. Do pełni szczęścia brakuje jeszcze wersji 4x4.
Jasne - dla bardzo wielu kupujących crossovery wersja przednionapędowa jest wystarczająca. Ale brak możliwości zamówienia Volvo XC60 z nowym, dwulitrowym dieslem i ośmiobiegową skrzynią automatyczną i jednocześnie napędem na cztery koła stanowi pewną niedogodność. Zawsze lepiej jest mieć wybór.
Z drugiej strony byłoby świetnie, gdyby niedogodności zawsze ograniczały się do czegoś takiego. Diesel należy do nowej generacji silników, mocno zunifikowanej z jednostkami benzynowymi. Rozwija moc maksymalną 181 KM, co nawet zważywszy na sporą masę auta - ponad 1,8 tony - zapewnia zadowalające osiągi. Oczywiście nie jest to wersja o jakichkolwiek sportowych ambicjach. Czas rozpędzania do 100 km/h wynosi 9,5 s (uzyskany w trakcie testu wynik jest o sekundę gorszy od podawanego przez producenta), co jest wartością zupełnie wystarczającą w codziennej jeździe. Tym bardziej że subiektywne odczucia są bardzo pozytywne, samochód rozpędza się z dużą lekkością. Spora w tym zasługa kolejnej nowości - ośmiobiegowego automatu. Działa świetnie, zmienia biegi praktycznie bez odczuwalnej przerwy w przeniesieniu napędu i bez najmniejszych szarpnięć. Dzięki sporej rozpiętości przełożeń pozwala na bardzo cichą, relaksującą jazdę - nawet przy autostradowym tempie silnik "kręci się" z prędkością rzędu 2000 obr./min.
Konsekwencją tego są także wyniki zużycia paliwa - występują dość duże różnice w spalaniu uzyskiwanym w trakcie jazdy miejskiej i w trasie. Przy dynamicznym przyspieszaniu nie ma problemu z przekroczeniem poziomu 10 l/100 km, płynna jazda - nawet szybka, ale w stałym tempie - daje rezultat około 7 l/100 km. W żadnym przypadku nie ma jednak mowy o uzyskaniu zużycia paliwa deklarowanego przez Volvo. Ale i tak nie ma na co narzekać.
Szkoda, że nie ma jeszcze wersji 4x4, ale nowy silnik i skrzynia w XC60 wypadają świetnie.
Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic Summum: plusy
- bardzo cicha praca silnika,
- więcej niż zadowalające osiągi,
- wysoki komfort jazdy,
- świetna jakość wykonania
Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic Summum: minusy
- na razie brakuje wersji 4x4 z nowym dieslem,
- zużycie paliwa znacznie wyższe od deklarowanego przez producenta
Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała