Kia Soul 1.6 GDI XL - test

Kia Soul po faceliftingu tylko nieznacznie różni się od poprzedniczki. Nowością jest benzynowy silnik 1,6 l o mocy 140 KM.

Soul to przedstawiciel crossoverów - coraz popularniejszego typu samochodów, mających cechy przynajmniej dwóch segmentów.

W przypadku Kii chodzi o połączenie auta miejskiego z SUV-em. Tę kompilację - pierwszą w wydaniu koreańskiej marki - trzeba uznać za udaną. Miejsca w Soulu jest dużo, także dla pasażerów podróżujących z tyłu. Kia przewyższa pod tym względem rywali: Nissana Juke, Toyoty Urban Cruiser czy Volkswagena Polo Cross.

Soul wyróżnia się na drodze. Zapewnia mu to charakterystyczny kształt nadwozia, które po faceliftingu zyskało na wyrazistości dzięki szerszemu wlotowi powietrza i większym światłom przeciwmgielnym. Nieco inaczej wyglądają też lusterka zewnętrzne, klamki i tylne światła. Zmiany we wnętrzu objęły głównie panel centralny.

Reklama

140 KM zamiast 124 KM
Nowością w gamie dostępnych jednostek napędowych jest 140-konny silnik benzynowy 1,6 l, który zastąpił jednostkę mającą 124 KM. Zwiększenie mocy pozytywnie wpłynęło na osiągi Soula - zmierzone przez nas przyspieszenie do 100 km/h wynosi teraz 9,8 s w porównaniu z 11,1 s w poprzedniku. Silnik standardowo współpracuje z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów. W opcji dostępna jest 6-biegowa przekładnia automatyczna (5500 zł).

Jeśli chodzi o zużycie paliwa, to niewiele ma ono wspólnego z danymi fabrycznymi. Zarówno w przypadku jazdy miejskiej, jak i podróżowania w trasie okazało się ono większe o ok. 1,5 l/100 km, i to mimo stosowania się do sugestii zmiany przełożeń wyświetlanych przez komputer
pokładowy.

Bogate wyposażenie
Uwagę zwraca bogate wyposażenie wersji XL. Obejmuje ono m.in. automatyczną klimatyzację, pakiet LED (światła dzienne i tylne, automatycznie włączające się światła mijania z czujnikiem zmierzchu i przyciemniane tylne szyby) oraz 18-calowe felgi aluminiowe. Te ostatnie nadają autu atrakcyjny wygląd, ale spory rozmiar obręczy w połączeniu z niskoprofilowymi oponami sprawia, że jazdę Soulem trudno uznać za komfortową. Pokonywanie poprzecznych nierówności z nieco większą prędkością powoduje, że samochód nieprzyjemnie podskakuje na drodze.

Dane techniczne: Kia Soul 1.6 GDI XL

Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa1591 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Układpoprzeczny
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna140 KM/6300
Maks. moment obrotowy166 Nm/4850
Napędprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tyłbelka skrętna
Średnica zawracania10,5 m
Masa/ładowność1269/451 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)340/1356 l
Pojemność zbiornika paliwa48 l (Pb 95)
Opony225/45 R18
Wymiar (dł./szer./wys.)412/179/161 cm
Rozstaw osi255 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)5,6/7,7/6,4
Emisja dwutlenku węgla149 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h9,8 s
Elastyczność 60-100 km/h11,4 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h21,6 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)39,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)39,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h66,5 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)9,2/7,3
Cena wersji podstawowej*60 990 zł
Cena62 890 zł
*z tym samym silnikiem

Maciej Pobocha

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy