Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi L - test

Ma dynamiczne, pełne krągłości kształty. Nowa Kia Pro_cee'd stoi w rozkroku pomiędzy autami typu coupe a hatchbackami. Szczególnie w wersji 1.6 CRDi.

Mówienie o nim sportowy jest niczym nazywanie kijanki rybą. Pro_cee'd to trzydrzwiowa odmiana kompaktowego Cee'da. To auto pokroju Opla Astry GTC.

Nowy model zachował długość i szerokość protoplasty, ale jest niższy o 4 cm. Jego drzwi wydłużono o 27 cm, co ułatwia zajmowanie miejsca w drugim rzędzie. Ma to oczywiście swoje minusy na ciasnych parkingach, gdzie aby dostać się do środka potrzeba więcej miejsca niż w przypadku innych aut.

W sam raz dla czwórki

Kabina Pro_cee'da swobodnie mieści czterech dorosłych pasażerów. Zakres regulacji foteli jest tak duży, że w pierwszym rzędzie można mówić wręcz o przepychu. O dziwo, z tyłu nad głową osoby o wzroście powyżej 180 cm pozostaje jeszcze trochę przestrzeni. Na nogi też nie powinno zabraknąć miejsca.

Reklama

Bagażnik ma porządną pojemność 380 l i niezbyt duży otwór załadunkowy, ale nadrabia zupełnie niezłą funkcjonalnością. Pod jego podłogą umieszczono przegródki na drobiazgi oraz dojazdowe koło zapasowe. Największym mankamentem tylnej części nadwozia Pro_cee'da jest fatalna widoczność z miejsca kierowcy. Wąskie szyby boczne i szerokie słupki przednie także nie pomagają podczas jazdy.

Spokojnie i oszczędnie

Z 1,6-litrowym silnikiem pod maską koreański samochód ma stosunkowo spokojną naturę. 128-konny turbodiesel odznacza się przede wszystkim wysoką kulturą pracy i niskim zapotrzebowaniem na paliwo. W ruchu miejskim zużywa niewiele ponad 6 l oleju napędowego na każde 100 km, natomiast poza miastem - bez problemu schodzi do czwórki przed przecinkiem.

Jednostka 1.6 CRDi rozwija swoją moc harmonijnie i chętnie wspina się na wysokie obroty. Żwawo zaczyna nabierać prędkości po przekroczeniu około 1700 obr./min. Wyróżnia się również niezłą reakcją na gaz i precyzyjną 6-stopniową skrzynią ręczną.

Bez ciśnienia

Układ jezdny Pro_cee'da ma wyraźnie inną charakterystykę niż Cee'da. Koreańczycy skrócili skok amortyzatorów, dzięki czemu auto jest bardziej zwarte i daje to nieustanne poczucie panowania nad sytuacją. Kia nie zachęca jednak do dynamicznej jazdy. To wina układu kierowniczego, który przekazuje wystarczająco dużo informacji z przednich kół, ale mógłby być bardziej bezpośredni.

Charakteru Pro_cee'da dopełnia sposób wybierania nierówności. Większość z nich auto pokonuje gładko, bez nerwowych reakcji, a aby zawieszenie osiągnęło kres możliwości, musi trafić na parszywą dziurę.

Ubrana na sportowo Kia w dobrze wyposażonej wersji L kosztuje 73 990 zł. Porównywalne Opel Astra GTC i Renault Megane Coupe wycenione
zostały na ponad 86 000 zł.

Dane techniczne: Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi L

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1582 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Układpoprzeczny
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna128 KM/4000
Maks. moment obrotowy260 Nm/1900
Napędprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tylnewielowahaczowe
Masa/ładowność1300/620 kg
Średnica zawracania10,6 m
Pojemność bagażnika380 l
Pojemność zbiornika paliwa53 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)431/178/143 cm
Rozstaw osi265 cm
Opony205/55 R16
Teoretyczny zasięg1230 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)5,2/3,8/4,3
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s
Elastyczność 60-100 km/h7,8 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h12,6 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)37,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)38,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h66,4 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)6,3/4,6
Rzeczywisty zasięg970 km
Cena wersji podstawowej**67 990 zł
Cena73 990 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Kia Rio 1.2 XL - TEST

Kia Carens - PIERWSZA JAZDA

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy