Jaguar F-Type Coupe R - test

Jaguar wraca do tworzenia arcydzieł na kołach. Nowy F-Type Coupe nawiązuje do legendarnych modeli tej marki sprzed ponad pół wieku.

Trzy lata temu Jaguar zaprezentował C-X16 - prototyp zapowiadający nowy model brytyjskiej marki. Rok później do sprzedaży wszedł bardzo podobny do niego roadster F-Type, a w ubiegłym roku Brytyjczycy pokazali jego odmianę coupe, która niemal nie różni się od wspomnianego prototypu z 2011 r.

Lepszy niż roadster

F-Type bez dachu, którego topową wersję testowaliśmy przed rokiem, zrobił na nas ogromne wrażenie. Ale coupe ma jeszcze więcej argumentów.

Przede wszystkim - przepiękne nadwozie. Dzięki zwężającej się ku tyłowi kabinie samochód wygląda muskularniej niż roadster i jeszcze bardziej przypomina legendarny model E-Type. Nowy Jaguar to zdecydowanie jedno z najładniejszych coupe na rynku.

Reklama

Znacznie ważniejsze jest jednak to, czego nie widać z zewnątrz. Najmocniejsza odmiana Coupe kryje pod maską to samo 5-litrowe V8 co roadster, ale tutaj, zamiast 495 KM, jednostka ta może się pochwalić mocą aż 550 KM. Moment obrotowy wzrósł z 625 do 680 Nm.

Dzięki temu coupe osiąga według producenta 100 km/h w 4,2 s (roadsterowi powinno to zająć 4,3 s). W rzeczywistości różnica jest większa. Podczas naszych pomiarów model bez dachu osiągnął "setkę" w 4,2 s, a F-Type Coupe poradził sobie z tym samym w czasie 3,8 s! Pomaga w tym świetny, 8-biegowy automat ZF. Dobiera on przełożenia tak dobrze, a w sportowym trybie potrafi je zmieniać tak szybko, że tryb ręczny staje się właściwie rzadko używanym "gadżetem". Mimo że działa naprawdę wyśmienicie.

Topowe Coupe waży 1665 kg (roadster o 10 kg mniej). Jest zatem o 70 kg cięższe od Porsche 911 Turbo, ale i o 185 kg lżejsze niż BMW M6.

Jeśli Jaguar to ten

F-Type to nie tylko najmniejszy model Jaguara od 60 lat, to także zdecydowanie najciekawszy spośród współczesnych Jaguarów. A przy okazji jedno z najlepszych sportowych aut, jakie można dzisiaj kupić.

Poza potwornie mocnym silnikiem i świetną skrzynią biegów przyczynia się do tego także wyjątkowo sztywne nadwozie o idealnym rozkładzie mas - dokładnie po połowie na przednią i tylną oś.

Niesamowicie precyzyjny układ kierowniczy i niemal niewystępująca podsterowność czynią z F-Type'a wyjątkowo zwinną maszynę. A liniowo rozwijający swą moc silnik w połączeniu z aktywną, elektroniczno-mechaniczną blokadą tylnego dyferencjału zapewniają fantastyczne panowanie nad autem w zakrętach. Żaden Jaguar nie prowadzi się tak dobrze jak F-Type Coupe. Ba - niewielu rywali może mu pod tym względem dorównać.

Zresztą, potwierdza to nieoficjalny czas okrążenia legendarnego Nurburgringu - 7:39 min. Taki sam wynik osiągnęło Ferrari 430 Scuderia, a Mercedes SLS czy Lamborghini Gallardo i Murcielago, nawet w najostrzejszych wersjach, nie były w stanie pojechać tak szybko.

Tańszy od rywali

Z ceną ok. 540 tys. zł topowy F-Type nie jest tani. Jeśli jednak porównać jego cenę z największymi rywalami, Jaguar okaże się aż o 279,5 tysiąca tańszy od 520-konnego Porsche 911 Turbo (400-konna wersja Carrera S jest o 16,7 tys. tańsza od F-Type'a). Inny z konkurentów, 560-konne BMW M6, kosztuje aż 608 tys. zł.

Jaguar F-Type Coupe R - podsumowanie

Najnowszy Jaguar w topowej odmianie to jedno z najlepszych aut, jakie testowaliśmy. Prawie ideał.

Jaguar F-Type Coupe R: plusy

  • fenomenalny design,
  • świetne prowadzenie,
  • rewelacyjne osiągi,
  • skuteczne hamulce,
  • niepowtarzalny dźwięk silnika i wydechu


Jaguar F-Type Coupe R: minusy

  • wysoka cena zakupu,
  • kiepska widoczność do tyłu,
  • bardzo wąski otwór załadunkowy bagażnika

 

Dane techniczne: Jaguar F-Type Coupe R

 Jaguar F-Type Coupe
Silnikbenzynowy, kompr.
Pojemność skokowa5000 cm3
Układ cylindrów/zaworyV8/32
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna550 KM/6500
Maks. moment obrotowy680 Nm/2500
Napędtylny
Skrzynia biegówaut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość447/192/132 cm
Rozstaw osi262 cm
Średnica zawracania10,7 m
Masa/ładowność1665/385 kg
Pojemność bagażnika315 l
Poj. zbiornika paliwa72 l (Pb 95)
Opony (przód; tył)255/35 R20; 295/30 R20
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna300 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h4,2 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h3,8 s
Przyspieszenie 0-160 km/h8,4 s
Przyspieszenie 0-200 km/h12,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)34,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)33,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h68,6 dB
Rzeczywista prędkość*95 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,3
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)15,9/8,3/11,1
Teoretyczny zasięg650 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)23,0/10,6/16,8
Rzeczywisty zasięg430 km
Cena wersji podstawowej**539 800 zł
Cena539 800 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Jaguar rusza z produkcją F-Type'a Project 7 - WIADOMOŚCI

W "Motorze" nr 5 z 1 lutego 1997 roku - wrażenia z jazdy nowym Jaguarem XK8

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy