Fiat 500L 1.4 16V Pop Star - test

Włosi, bazując na sukcesie swojego malucha, wyczarowali minivana. Nazywa się Fiat 500L i jest drugim przedstawicielem rodziny „pięćsetki”. Na dodatek bardzo wyrośniętym.

Dziwna kombinacja. Wygląda niczym napompowany Fiat 500, wykorzystuje płytę podłogową Punto, a wewnątrz dzieli elementy z Pandą. Włoski minivan jest dłuższy, szerszy i wyższy od konkurencyjnych Citroena C3 Picasso oraz Forda B-Maxa i przy tym prezentuje się zdecydowanie normalniej niż sześcioosobowa Multipla. Tyle tylko, że nowy Fiat to jedno z aut, które albo się kocha za wygląd, albo nienawidzi.

Duży Fiat

500L (z ang. large, czyli duży), postawione obok zwyczajnej "pięćsetki", jest rzeczywiście duże. Nie tylko na zewnątrz, ale też w kabinie. Szczególnie w drugim rzędzie, gdzie jest tak obszerne, że nawet pasażerowie w rozmiarze XL mogą siedzieć z nogą założoną na nogę. Pod względem liczby centymetrów na kolana i barki, włoskie auto wyraźnie przebija Citroena C3 Picasso i Forda B-Maxa. Trzem dorosłym osobom z tyłu specjalnie wygodnie nie będzie, ale na pewno poczują się oni tu lepiej niż w autach konkurencji. Jedynie przestrzeń na głowę nie jest rekordowa, ale szuranie czupryną o podsufitkę grozi tylko pasażerom o wzroście powyżej 185 cm. Dziwi brak środkowego zagłówka.

Reklama

Tylna kanapa, dzielona w stosunku 60/40, jest przesuwana i ma regulowany kąt oparcia. Występują jednak tylko dwa ustawienia - albo normalne,
albo na półleżąco.

Dostęp do drugiego rzędu siedzeń ułatwiają szeroko otwierające się drzwi. Z tyłu znajdują się wnęki w przednich fotelach (nieco płytkie), duże kieszenie w drzwiach oraz uchwyt na kubek. Łącznie wewnątrz 500L są 22 półki, półeczki i schowki.

Największy z nich, czyli bagażnik, mieści od 343 l przy kanapie maksymalnie cofniętej do 400 l, jeśli jest ona przesunięta w przód. Co ciekawe, w "Dużym Fiacie" podłoga bagażnika może się znaleźć na jednym z trzech poziomów. Najwyższy tworzy płaską powierzchnię razem ze złożonym oparciem siedzenia. Maksymalnie Fiat może zabrać bagaż o pojemności 1310 l. Dla porównania, Citroen C3 Picasso pomieści 1500 l.

Nieprzekombinowany

Fiat zaskakuje znakomitą widocznością z miejsca kierowcy. Dodatkowa szybka za wąskim przednim słupkiem sprawia, że to jedno z niewielu współczesnych aut, w którym obserwowanie tego, co w przód po przekątnej nie jest utrudnione.

Przednie fotele są stosunkowo małe, a ich oparcie - ustawiane skokowo. Nie przeszkadza to jednak w dobraniu niezłej pozycji do jazdy. Tym bardziej że mięsista kierownica ma wystarczający zakres regulacji.

Obsługa podstawowych funkcji auta jest bezproblemowa. Trzy osobne pokrętła klimatyzacji manualnej są duże i umieszczone tam, gdzie być powinny. Dźwigienki nie zostały przeładowane funkcjami, a do obsługi komputera pokładowego służy przycisk na szczycie tej po prawej stronie. Podobnie jak w Pandzie, "zanurzanie" się w menu funkcji samochodu powierzono przyciskom na konsoli środkowej, tuż poniżej radia. Tym  samym, którymi ustawia się wysokość strumienia świateł przednich.

Radio z 5-calowym ekranem dotykowym (dopłata 2900 zł, ale na razie w promocji za 0 zł) nie tylko prezentuje się ładnie, ale jego obsługa jest prosta, przemyślana i intuicyjna. Kabina 500L jest porządnie poskładana i nie widać w niej specjalnych oszczędności, nawet tam, gdzie wzrok sięga najrzadziej. To dobrze świadczy o nowej serbskiej fabryce, w jakiej powstaje.

Bez szaleństw

Minivan Fiata nie powstał z myślą o kierowcach preferujących dynamiczny styl jazdy. Świadczy o tym choćby moc 1,4-litrowego silnika. Jego 95 KM musi zmagać się z masą auta, wynoszącą 1245 kg. Od 0 do 100 km/h 500L rozpędza się w 13,2 s, osiągając prędkość maksymalną niespełna 180 km/h.

Jednostka napędowa ożywa już przy około 2000 obr./min i ma przyzwoitą elastyczność, na 4. biegu od 60 do 100 km/h przenosząc "pięćsetkę"  w czasie 13,3 s. Czas przyspieszania od 80 do 120 km/h na "szóstce" trwa już jednak całą wieczność. Czyli aż 33,0 s.

Tak naprawdę ostatnie przełożenie jest typowym nadbiegiem, mającym zmniejszyć obroty silnika. Przy 100 km/h na 6. biegu "kręci" się on z szybkością 2500 obr./min, a hałas wewnątrz auta wynosi 65,8 dB. To dobry wynik, lepszy niż w niektórych kompaktach. Minivan Fiata wykazuje się stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa, średnio w czasie testu wynoszącym 7,1 l/100 km.

Szybka jazda 500L wiąże się z częstym sięganiem do lewarka zmiany biegów w rozmiarze XXL. To niezły mechanizm, o krótkich drogach między kolejnymi przełożeniami, jednak pracujący nieco zbyt luźno.

Wygodnie i bezpiecznie

Miękkie, sprężyste zawieszenie "Dużego Fiata" pracuje cicho i łagodnie rozprawia się z tym, o czym zapomnieli drogowcy. Komfort resorowania to naprawdę mocna strona włoskiego auta, ale przy okazji nie zapomina ono też o tym, że drogi to nie same proste. W zakrętach przechyla się wprawdzie wyraźnie, jednak pewnie podąża za poleceniami kierowcy. Przy nagłych manewrach nie wpada w kołysanie i ma spokojne reakcje na zmiany obciążenia. Zapędy kierowcy hamuje seryjne ESP, nie dające się wyłączyć. Minivan Fiata, jak na rodzinne auto przystało, jest po prostu wygodny i bezpieczny. Ma też niezły układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem. Średnica zawracania, wynosząca 11,1 m, jak na  niewielkiego minivana, to za dużo.

Najnowszy Fiat na początku sprzedaży dostępny jest w promocyjnej cenie od 49 990 zł. To sporo mniej niż 58 900 zł, jakie trzeba wydać np. na Forda B-Max z 90-konnym silnikiem 1.4 Duratec.

Podsumowanie

"Pięćsetka" w rozmiarze L, jak na miejskiego minivana, to auto wyrośnięte. Wprawdzie nie daje nieskończonych możliwości aranżacji wnętrza, ale potrzeby rodziny spełnia zdecydowani lepiej niż typowy kompakt. Ma ogromną przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń, jest porządnie wykonana i zapewnia naprawdę dobry komfort podróżowania. Nie jest ani mistrzem pokonywania zakrętów, ani też sprintów. To po prostu nowoczesny i bezpieczny samochód rodzinny.

Fiat 500L – trzy silniki do wyboru

Wersja1.4 16V0.9 TwinAir 8V1.3 MultiJet II 16V
Silnikbenzynowybenzynowyturbodiesel
Moc maksymalna95 KM105 KM85 KM
Prędkość maksymalna178 km/h180 km/h165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h12,4 s12,2 s15,2 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km5,04,33,7
Cena49 990 zł70 990 zł69 990 zł

Dane techniczne: Fiat 500L 1.4 16V Pop Star

Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa1368 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Układpoprzeczny
Zasilaniewtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna95 KM/6000
Maks. moment obrotowy127 Nm/4500
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tylnebelka skrętna
Średnica zawracania11,1 m
Masa/ładowność1320/485 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)343/1310 l
Pojemność zbiornika paliwa50 l (Pb 95)
Opony205/55 R16
Wymiar (dł./szer./wys.)415/178/166 cm
Rozstaw osi261 cm
Teoretyczny zasięg810 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna178 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h12,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)8,3/5,0/6,2
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h13,2 s
Elastyczność 60-100 km/h13,3 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h33,0 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)44,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)44,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h65,8 dB
Średnie zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)8,4/5,9
Rzeczywisty zasięg700 km
Cena wersji podstawowej**49 990 zł
Cena62 000 zł
*auto testowane na oponach zimowych; **z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Fiat Panda 4x4 - pierwsza jazda

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy