BMW 116i - test

Najmniejszy model w gamie i bazowy silnik. Czy taki zestaw zasługuje na miano prawdziwego BMW, które zapewnia świetne osiągi i rewelacyjnie się prowadzi?

Pierwsza generacja serii 1 dla wielu kierowców stała się biletem wstępu do świata BMW. Okazała się rynkowym sukcesem, doczekała się 4 wersji nadwozia (3d, 5d, coupe i cabrio), ale pod względem wymiarów trudno było ją traktować jak pełnowartościowy kompakt. Ciasne wnętrze, mały bagażnik i jakość wykończenia niższa niż w przypadku większych modeli BMW - to były główne bolączki tego auta.

Bazowe może być szybkie
Druga generacja serii 1 to już kompakt z prawdziwego zdarzenia. Cztery dorosłe osoby mogą podróżować nim w komfortowych warunkach, a liczący 360 l pojemności bagażnik jest porównywalny z tym w Golfie czy Focusie. Jednak najwięcej przyjemności z podróży BMW serii 1 będzie miał kierowca.

Reklama

Doskonały rozkład mas, napęd na tylną oś, układ kierowniczy dający świetne wyczucie auta i sportowa pozycja w fotelu - to wszystko mocne punkty najmniejszego modelu BMW. Co ważne, dostępne także w bazowej wersji 116i. Poprzednik w wersji 116i dysponował jednostką o mocy 115 KM i delikatnie mówiąc nie grzeszył dynamiką. Przyspieszenie 0-100 km/h na poziomie 10,8 sekundy w samochodzie reklamowanym sloganem "radość z jazdy" wywoływało złośliwy uśmiech. Na szczęście można już o tym zapomnieć, bo nowe 116i dysponuje mocą 136 KM, którą generuje turbodoładowana jednostka. Redakcyjne pomiary przyspieszeń 0-100 km/h dały wynik 8,6 s. Należy go uznać za całkowicie wystarczający, jak na bazową wersję BMW. Jeśli dodać do tego stosunkowo wysoki moment obrotowy (220 Nm) i rozsądne zużycie paliwa to okaże się 116i jest bardzo ciekawą ofertą.

Na pozytywne oceny zasługuje również układ hamulcowy 116i. Bez względu na to, czy tarcze są zimne, czy rozgrzane kompaktowe BMW z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na dystansie 36 metrów. To doskonały rezultat. A jeśli uwzględni się kompletne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, to "jedynka" nie ma się czego wstydzić.

Premium w dobrej cenie
Zazwyczaj bazowe wersje aut marek premium nie rozpieszczają bogatym wyposażeniem i odstraszają ceną zakupu. W tym przypadku jest nieco inaczej. Po pierwsze poziom wyposażenia jest przyzwoity, po drugie wyjściowa cena wynosi 99 900 zł i uwzględnia 5-letni pakiet serwisowy pokrywający koszty przeglądów łącznie z częściami BMW i robocizną. Powiedzenie "będziesz miał wydatki" nie jest więc w tym przypadku trafione. Tym bardziej, że 116i oferowane jest aktualnie w promocyjnej cenie, która wynosi 89,9 tys. złotych 

Wojtek Jurko

Dane techniczne: BMW 116i

Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1598 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Układwzdłużny
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna136 KM/4400
Maks. moment obrotowy220 Nm/1350
Napędtylny
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz.
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tyłwielowahaczowe
Średnica zawracania11,1 m
Masa/ładowność1365/530 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)360/1200 l
Pojemność zbiornika paliwa (typ paliwa)52 l (Pb 95)
Opony195/55 R16
Wymiar (dł./szer./wys.)432/177/142 cm
Rozstaw osi269 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)7,1/4,6/5,5
Emisja dwutlenku węgla129 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h8,6 s
Przyspieszenie 0-200 km/h11,7 s
Elastyczność 60-100 km/h8,2 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h14,8 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h65,8 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)8,7/6,7
Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy