Znamy listę najczęściej naprawianych samochodów w Polsce
Współczesne samochody najeżone są dziesiątkami mniej lub bardziej przemyślanych rozwiązań technicznych, które potrafią spędzać sen z powiek mechanikom. Z tego względu, żaden szanujący się serwis nie może się dziś obyć bez dostępu do specjalistycznej wiedzy z zakresu budowy i napraw poszczególnych modeli pojazdów.
Wiodącym europejskim dostawcom oprogramowania pozwalającego zagłębić się w techniczne aspekty budowy konkretnych samochodów jest firma Autodata. Z jej oprogramowania korzystają specjaliści w ponad 100 krajach. Aktualizowane na bieżąco bazy danych zawierają szczegółowe informacje dotyczące napraw setek modeli od przeszło 155 producentów.
Zbierane przez firmę informacje dotyczące zachowań (np. liczby zapytań o konkretny model) to prawdziwa skarbnica wiedzy dotycząca usterkowości i popularności danych samochodów w konkretnych krajach. Nie dziwi więc, ze Autodata cyklicznie opracowuje interesujące raporty dotyczące poszczególnych rynków.
W najnowszym zestawieniu, powstałym w oparciu o dane z 21 krajów, pierwszy raz w historii znalazł się rozdział poświęcony Polsce.
Najczęściej wyszukiwanymi przez rodzime warsztaty informacjami technicznymi były w ubiegłym roku: specyfikacja techniczna (identyfikacja pojazdów, system zapłonu, układ paliwowy itp.), napęd wałka rozrządu, schematy połączeń, położenie montażowe podzespołów elektrycznych oraz specyfikacja oleju silnikowego. Oznacza to, że samochody najczęściej trafiają do warsztatów na wymianę napędu rozrządu lub z powodu usterki któregoś z elementów układu elektrycznego.
Które modele najczęściej zaprzątają głowy rodzimych mechaników? 44 ze 100 najczęściej serwisowanych pojazdów w Polsce to marki niemieckie, 22 francuskie, a pozostałe 34 obejmowały marki włoskie, japońskie, północnoamerykańskie, hiszpańskie, czeskie i koreańskie.
Tytuł "najczęściej serwisowanego" samochodu 2017 roku w Polsce przypadł Oplu Astrze H (2004-2014). Zaraz za nim uplasowało się Audi A4 z lat 2001-2008. Na ostatnim stopniu podium sklasyfikowano Volkswagena Passata z roczników 2005-2011.
W pierwszej piątce znalazły się też: 4. Ford Focus (2004-2008) oraz 5. Opel Vectra C (2002-2008). Za nimi uplasowały się: 6. Ford Mondeo (od 2007 roku) oraz 7. II generacja Skody Octavii (2004-2013).
Ostatnie trzy miejsca zestawienia "top ten" najczęściej serwisowanych (bądź naprawianych...) samochodów świadczą, niestety, o nie najlepszej kondycji finansowej naszego społeczeństwa. Pozycja nr 8. przypadła w udziale BMW serii 3 typoszeregu E46 (1998-2007). Miejsce 9. zajął - produkowany w latach 1997-2004 - Volkswagen Golf IV generacji. Na pozycji nr. 10 sklasyfikowano Opla Astrę G (1998-2009).
Nie sposób przeoczyć, że każdy z trójki sklasyfikowanych w końcu zestawienia pojazdów kupić dziś można za kwotę zdecydowanie poniżej 10 tys. zł (a czasem wręcz poniżej 5 tys zł). Co ciekawe, gusta rodaków obejmujące takie modele, jak Astra, Golf czy BMW serii 3 są zbieżne z tymi panującymi w innych krajach Starego Kontynentu. Do głosu dochodzi tu jednak zdecydowanie słabsza kondycja finansowa naszego społeczeństwa. Przykładowo 9. miejsce w rankingu najczęściej serwisowanych aut w Wielkiej Brytanii należy do BMW 3, tyle tylko, że typoszeregu E90 (roczniki 2005-2014). Podobna zależność zachodzi też w przypadku - 6. w brytyjskim zestawieniu - Vauxhalla Astry. Brytyjscy mechanicy najczęściej szukali informacji o Astrze J, czyli tej produkowanej w latach 2009-2015...
Paweł Rygas