Wyświetlacz jak nowy

Wymiana ekranu komputera pokładowego przywraca sprawność wskaźników i jest zwykle 10-krotnie tańsza niż kupno nowych zegarów.

Umieszczane w zegarach ekrany komputerów pokładowych przekazują kierowcom wiele informacji. Można na nich w wygodny sposób odczytać m.in. parametry pracy silnika, dane podróży czy komunikaty systemu nawigacyjnego. Niestety, w niektórych modelach samochodów takie wyświetlacze okazują się awaryjne. Problemy zaczynają się najczęściej od przygasania przy krawędziach ekranu po jego nagrzaniu. W innych przypadkach usterka objawia się okresowym lub stałym gaśnięciem pojedynczych punktów, a nawet całych linii.

Autoryzowane serwisy w podobnych przypadkach proponują sprzedaż nowych zestawów wskaźników, co oznacza bardzo wysokie wydatki. Nowe zegary do 10-letniego samochodu mogą kosztować nawet ponad 4 tys. zł. W przypadku wielu aut, m.in. naszego Passata, kupno używanych zegarów nie wchodzi w grę, ponieważ jest tam zlokalizowany immobiliser. Poza tym usterki ekranów są typowymi dla danych modeli przypadłościami, więc kupno używanych wiąże się ze sporym ryzykiem ponownego wystąpienia awarii.

Reklama

Na szczęście firmy elektroniczne produkują wyświetlacze dedykowane do konkretnych wersji awaryjnych zegarów samochodowych. Poza chińskimi produktami, na rynku są też dostępne dobrej jakości ekrany produkowane w Europie. Wymianę wyświetlaczy w zegarach oferuje sporo firm zajmujących się elektroniką samochodową. Taka usługa jest najczęściej świadczona wysyłkowo, dlatego zepsute zegary wystarczy wymontować z samochodu i wysłać do naprawy. Po 2-3 dniach sprawne wskaźniki odsyłane są do klienta za pobraniem. Na regenerację wskaźników firmy udzielają zwykle rocznej lub dwuletniej gwarancji.

Nowe zegary do naszego Passata kosztowałyby ponad 2400 zł, dlatego zdecydowaliśmy się na ich naprawę. Wymieniony wyświetlacz nie odbiega wyglądem od oryginalnego, a jego trwałość ocenimy podczas dalszego użytkowania samochodu.

Regeneracja wyświetlacza zegarów

Firmy naprawiające wyświetlacze działają najczęściej wysyłkowo i obsługują klientów z całego kraju. Zegary trzeba wymontować i wysłać do naprawy. Demontaż zegarów zajmuje często kilkanaście minut, ale są takie auta, w których operacja trwa dłużej.

Koszt wymiany najczęściej psujących się ekranów

Wyświetlacz komputera pokładowego jest najczęściej zintegrowany z zestawem wskaźników, a procedura serwisowa nie przewiduje jego wymiany. Autoryzowane serwisy sprzedają kompletne zegary, których ceny są zwykle bardzo wysokie. Firmy zajmujące się elektroniką samochodową oferują usługę wymiany uszkodzonego ekranu, a koszty naprawy są 10-krotnie tańsze.

Koszt wymiany najczęściej psujących się ekranów

Marka/modelCzęści w ASONaprawa poza ASO
Alfa Romeo 159 20054500 zł360 zł
Audi A6 20054450 zł350 zł
BMW serii 5 20001620 zł330 zł
Honda CR-V 1999*1525 zł200 zł
Mercedes klasy A 20052430 zł400 zł
Opel Vectra 20062600 zł250 zł
Peugeot 407 20052700 zł400 zł
Porsche Cayenne 20098730 zł600 zł
Range Rover 20045950 zł320 zł
Saab 9-5 2007niedostępny300 zł
Volkswagen Passat B5 FL 20002415 zł360 zł
Volkswagen Passat B6 20051680 zł400 zł
*wyświetlacz zegarka w desce rozdzielczej

Tekst: Paweł Tyszko, zdjęcia: autor, Robert Magdziak

Kasowanie komunikatów serwisowych - PORADY

Wszystko pod kontrol(k)ą - ELEKTRONIKA/ELEKTRYKA

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy