Wszystko pod kontrolą
Możliwość zdalnej obsługi wielu systemów w kierownicy to wygoda. Ale natłok funkcji nie każdemu musi odpowiadać.
Wielofunkcyjna kierownica to hasło występujące w większości cenników aut. Przenoszenie coraz większej liczby funkcji do przycisków i pokręteł umieszczonych na kierownicy to kolejny krok w stronę zwiększenia wygody obsługi auta podczas jazdy. Poniżej przedstawiamy typowe rozwiązania w tym zakresie oraz inne ciekawe funkcje, których obsługa może się znaleźć w otoczeniu kierownicy.
Warto się zapoznać z instrukcją obsługi samochodu, gdyż obecnie lawinowo rośnie zakres funkcji przycisków zdalnego sterowania. Niech wszystkie z nich będą dla nas jasne, nawet jeżeli korzystać będziemy tylko z niektórych. Zauważmy, że rozmieszczenie przycisków na kierownicy nie jest przypadkowe. Producenci starają się grupować je pod kątem obsługiwanych systemów, a te statystycznie używane najczęściej - lokować w łatwo dostępnych miejscach (np. na ramionach kierownicy).
Z kierownicą i mnogością obsługiwanych przez nią funkcji konkurują coraz częściej "dżojstiki", jak na przykład stosowany w BMW system iDrive czy w przypadku Audi - MMI.
Zintegrowana sieć przesyłu informacji w nowoczesnych autach daje niesamowite możliwości i kierownice z pewnością czeka dalszy rozwój obsługiwanych przez nie funkcji.
Zaawansowane komputery pokładowe często mają sterowanie przyciskami na kierownicy, a nie w manetkach czy na desce. Pokrętło [1] służy do poruszania się w menu (poprzez obracanie) oraz zatwierdzania wyboru (poprzez wciskanie). Z kolei przycisk [2] jest odpowiednikiem "escape" w domowym komputerze i służy do wyjścia z menu/katalogu.
Inne rozwiązania
Tempomat (z ang. cruise control) zwykle ma przyciski regulacji prędkości oznaczone "+" (szybciej) [1] i "-" (wolniej) [2] (czasem "set+" i "set-"), albo skrótami angielskich słów "acceleration" (przyspieszanie) i "coast" lub "decel" (zwalnianie). Przycisk [3] wyłącza utrzymywanie prędkości (powtórne wciśnięcie - przywraca), [4] pozwala przejść pomiędzy obsługą tempomatu a ogranicznika prędkości, a przycisk [5] to wyłącznik tempomatu.
Inne rozwiązania
W najprostszych rozwiązaniach mamy na kierownicy przycisk (z ikoną słuchawki) [1] służący do odbierania i odrzucania/kończenia połączenia. Czasami funkcje odbierania i kończenia połączenia są przypisane osobnym przyciskom. Bardziej zaawansowane systemy pozwalają przeglądać książkę telefoniczną czy spis połączeń.
Inne rozwiązania
Najczęściej w kierownicy umieszczane są tylko podstawowe przyciski do obsługi nagłośnienia, a więc wyciszanie, regulacja głośności oraz zmiana źródła (np. z radia na odtwarzacz CD). Część marek przenosi sterowanie za kierownicę (np. Renault). W C5 przyciski [1] i [2] służą do regulacji głośności, przycisk [3] wycisza dźwięk, [4] pozwala wejść m.in. w ustawienia dźwięku, [5] i [6] odpowiadają za zmianę/przeszukiwanie częstotliwości radiowych (góra, dół) do najbliższego istniejącego kanału, natomiast [7] wyświetla listę zapamiętanych stacji radiowych.
Inne rozwiązania
Podgrzewanie kierownicy uruchamiane jest w większości modeli przyciskiem z takim piktogramem, jaki widać powyżej.
Black panel to funkcja umożliwiająca wygaszenie na zestawie wskaźników wszystkich mało istotnych informacji.
Blue&Me to przycisk umożliwiający wydawanie komend głosowych oraz synchronizację łączności Bluetooth.
Komendy głosowe są rozpoznawane przez samochód po wciśnięciu tego przycisku. Po angielsku obsłużymy radio czy telefon.
Aktywny tempomat utrzymuje bezpieczną odległość od auta poprzedzającego, wykorzystując wiązkę radarową.
Zmiana biegów może się odbywać za pomocą łopatek w kierownicy (na zdjęciu - podążają za obrotem koła) lub przy kierownicy (na kolumnie - łopatki nie obracają się).
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: archiwum