Wpisz na tej stronie numery auta, datę i VIN. Teraz kliknij "Sprawdź pojazd"

Osoby, które zamierzają kupić samochód używany, od kilku lat mogą skorzystać z bezpłatnego serwisu, który jest bazą informacji na temat zarejestrowanych w Polsce pojazdów. Wystarczy znać podstawowe informacje na temat auta, wejść na stronę i kliknąć „sprawdzam”.

Serwis historiapojazdu.gov.pl korzysta z danych zapisanych w CEPiK (Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców). System umożliwia bezpłatne i błyskawiczne sprawdzenie historii pojazdów. Dlatego jest bardzo ważnym źródłem pozyskiwania informacji dla osób poszukujących samochodu na rynku wtórnym.

Historia pojazdu - jakie dane są potrzebne do sprawdzenia auta?

Żeby skorzystać z platformy, wystarczy znać następujące dane:

  • numer rejestracyjny,
  • numer VIN
  • datę pierwszej rejestracji.

Powyższe dane są dostępne w dowodzie rejestracyjnym. Właściciel wystawionego na sprzedaż samochodu nie powinien mieć problemów z udostępnieniem takich danych. Tym bardziej, że coraz częściej w ogłoszeniach o sprzedaży pojawiają się numery VIN, które pozwalają sprawdzić historię serwisową pojazdu np. w ASO.

Reklama

Historia pojazdu - jakie informacje można uzyskać?

Po uzupełnieniu danych, system wyświetla informacje na temat pojazdu. Na stronie historiapojazdu.gov.pl dowiemy się, czy samochód posiada aktualne badanie OC i badanie techniczne, czy nie jest wyrejestrowany, czy nie figuruje w bazie pojazdów skradzionych.

Informacje obejmują również:

  • pojemność i moc silnika,
  • stosowane paliwo,
  • dopuszczalną masę własną,
  • dopuszczalną masę przyczepy,
  • liczbę i rozstaw osi oraz rozstaw kół.

Źródłem ważnych informacji jest "oś czasu". Są na niej zaprezentowane najważniejsze informacje na temat historii samochodu. Od roku produkcji, przez datę pierwszej rejestracji oraz rejestracji w Polsce, liczbę dotychczasowych właścicieli, informacje o przeprowadzonych badaniach technicznych wraz z przebiegami (od 2014 roku).

Historia pojazdu - co to jest szkoda istotna?

Od 1 marca 2020 roku pojawiają się również informacje o tzw. szkodach istotnych. Pod tym pojęciem kryją się uszkodzenia samochodu, w likwidacji których uczestniczył ubezpieczyciel. W założeniu są to szkody istotne, a więc zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego. W praktyce są to szkody, po których policja zatrzymuje dowód rejestracyjny, a oddaje go po przeprowadzeniu dodatkowego badania technicznego.

Może się zdarzyć, że pęknie szyba lub dojdzie do rozbicia reflektora. W ten sposób w systemie pojawi się informacja o szkodzie istotnej. Z drugiej strony, właściciel może mocno rozbić samochód i naprawiać go na własny koszt w warsztacie, a żadna informacja na ten temat nie zostanie odnotowana w systemie.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: historia pojazdu | VIN
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy