Usuwanie wgnieceń
Pozbycie się punktowych wgnieceń nadwozia nie musi oznaczać kosztownej naprawy. Są techniki umożliwiające usunięcie uszkodzeń za mniej niż 200 zł.
Drobne wgniecenia karoserii są w wielu przypadkach nie do uniknięcia podczas eksploatacji auta. Wgniotki powstają wskutek uderzenia w nadwozie np. drzwiami innego samochodu czy podczas gradobicia. Jeszcze nie tak dawno tego typu uszkodzenia oznaczały konieczność kosztownej naprawy blacharskiej związanej ze szpachlowaniem i lakierowaniem.
Na dodatek ingerencja w nadwozie, dająca się stosunkowo łatwo wykryć (np. za pomocą prostego testera lakieru), obniża wartość auta.
Smart repair
Obecnie powszechnie stosowane są techniki szybkich napraw, tzw. smart repair, umożliwiające usunięcie punktowych wgnieceń bez ingerencji w powłokę lakierniczą. Zaletą takich metod jest krótki czas naprawy (20-30 minut) oraz zmniejszenie kosztów. Pozbycie się punktowego wgniecenia to wydatek rzędu 120-160 zł. Przy większej liczbie uszkodzeń (np. po gradobiciu) koszt naprawy wgniecenia
spada do 50 zł.
Wypychanie, wyciąganie
Metoda polega na wypchnięciu od wewnętrznej strony zagłębień lub wyciągnięciu ich od zewnątrz. Wypychanie wgnieceń jest najskuteczniejsze, dlatego wykonujący naprawę preferują tę metodę. Są jednak uszkodzenia tak umiejscowione (np. w obrębie profili zamkniętych), że użycie prętów nie jest możliwe. Wtedy do wgniecenia przyklejane są adaptery (tzw. grzybki) o odpowiednim kształcie. Operacja prostowania polega na pociągnięciu za grzybek tak, aby blacha wróciła do pierwotnego położenia. Najczęściej wykorzystywane jest do tego urządzenie, które dzięki przenoszeniu siły za pomocą dźwigni umożliwia płynne wyciąganie wgniecenia. Ta technika nie sprawdza się jednak w przypadku uszkodzeń blisko krawędzi lub na wyobleniach. Wtedy używany jest młotek bezwładnościowy, umożliwiający wyciąganie wgnieceń bez podpierania o blachę.
Bezinwazyjne usunięcie wgnieceń pozwala znacznie ograniczyć czas i koszt naprawy, oraz zachować nadwozie w stanie najbardziej zbliżonym do oryginalnego.
W sklepach motoryzacyjnych oraz na internetowych aukcjach dostępne są zestawy do samodzielnej naprawy punktowych wgnieceń nadwozia. Warto wiedzieć, że takie amatorskie produkty jedynie przypominają profesjonalne urządzenia. Dobrej jakości zestaw do naprawy wgnieceń to wydatek kilku tysięcy złotych. Osoby bez doświadczenia nie powinny zabierać się za podobne naprawy, ponieważ najczęściej kończą się one uszkodzeniem karoserii. Zarówno w przypadku wypychania wgnieceń od wewnątrz, jak i wyciągania, drogą do sukcesu jest duże doświadczenie i wyczucie podczas pracy. Dlatego naprawy uszkodzonego nadwozia samochodu najlepiej zlecić w wyspecjalizowanym warsztacie.
Pracownicy specjalistycznych warsztatów (poza doświadczeniem) dysponują odpowiednimi narzędziami. Jeżeli warunki na to pozwalają, wgniotki wypychane są od wewnątrz za pomocą prętów. W innych przypadkach do wgniecenia przyklejane są specjalne grzybki, które umożliwiają wyciągnięcie uszkodzenia od zewnątrz.
Tekst i zdjęcia: Paweł Tyszko