Tylko najlepsi kierowcy tak trzymają ręce na kierownicy. A reszta?
Trzymanie dwóch rąk na kierownicy to jedyna prawidłowa technika jazdy. Po pierwsze, w ten sposób zapewniamy sobie najlepszą kontrolę nad samochodem. Po drugie - unikamy ryzyka uszkodzenia samochodu. Mechanicy w tym względnie nie mają wątpliwości.
Fatalnym nawykiem jest trzymanie ręki na na dźwigni zmiany biegów. Kierowcom nie chce się zabierać ręki i przekładać na kierownicę, skoro za chwilę znów będą musieli zmienić bieg. Jednak pozostawienie ręki na lewarku to fatalny pomysł. Oto, co są o tym eksperci:
Mechanizm nie jest przystosowany do pracy pod ciągłym obciążeniem., dlatego lewarka zmiany biegów dotykamy tylko na czas zmiany biegu.
Mechanicy mówią wprost, że banalną metodą na wydłużenie żywotności skrzyni biegów jest delikatna zmiana przełożeń. Wraz ze skracaniem czasu na synchronizację biegu, do kwadratu rośnie wymagana siła synchronizacji. Przełączanie biegów w normalnym tempie i unikanie gwałtownych zmian pozwala wielokrotnie wydłużyć żywotność synchronizatorów, a więc i całej skrzyni. Mechanicy wspominają, że normalna zmiana biegu nie powinna trwać krócej niż pół sekundy.
Oprócz wymienionych nawyków mechanicy doradzają też, by kierowcy pamiętali o kilku dodatkowych rzeczach.
- Wrzucaj R tylko na postoju. Wrzucanie wstecznego podczas toczenia się auta do przodu (nawet powolnego) nie służy skrzyni ręcznej, ale automatyczną wręcz wykańcza. Absolutnie nie wolno tego robić. Kompletnie zatrzymaj auto przed zmianą trybów pomiędzy D oraz R.
- Nie trzymaj nogi na pedale sprzęgła. Mechanizm powstawania usterki jest tu podobny jak przy trzymaniu ręki na lewarku biegów. W przypadku sprzęgła powoduje to dosunięcie łożyska wyciskowego do sprężyny talerzowej i jego ciągłą pracę. Przy wysprzęgniku centralnym samo łożysko może kosztować 800 zł. Pedał sprzęgła służy wyłącznie do "krótkotrwałego użycia".
- Delikatnie puszczaj pedał sprzęgła. To szczególnie istotne w modelach z dwumasowym kołem zamachowym. Jego trwałość bardzo się skraca, gdy kierowca przyspiesza zwalnianie pedału w końcowej fazie ruchu stopy. Wielu kierowców robi ten błąd bezwiednie. Tymczasem powoduje to uderzanie obu mas koła o siebie i przeciążanie sprężyn wewnętrznych. W autach z kołem dwumasowym puszczaj pedał sprzęgła nieco wolniej.
Jak widać, czasem wystarczy jedynie drobna korekta przyzwyczajeń, by wydłużyć żywotność niektórych podzespołów. Pamiętajmy, że powyższe porady mechaników można zacząć stosować natychmiast. Właśnie to zalecamy.