Ruszył sezon zmiany opon. Na co zwrócić uwagę u wulkanizatora?

Kierowcy ruszyli do serwisów oponiarskich w celu wymiany ogumienia. Na co zwrócić uwagę przy zmianie opon?

Kiedy należy wymienić opony?

  • Zużycie bieżnika: Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, jednak zaleca się wymianę opon, gdy bieżnik osiągnie 3 mm. Polskie przepisy są w kwestii głębokości bieżnika pobłażliwe. Warto jednak pamiętać, że właśnie w dużej mierze od niego zależy przyczepność auta i np. droga hamowania. Jeśli dojdzie do wypadku, a ubezpieczyciel stwierdzi, że wyniknął on ze względu na niedopasowanie opon do warunków, to może odmówić wypłaty odszkodowania.
  • Wiek opon: Opony, nawet jeśli nie są zużyte, należy wymienić po 10 latach od daty produkcji. Opony "leżaki" mogą stanowić dobrą alternatywę, pod warunkiem, że były odpowiednio przechowywane i nie mają uszkodzeń. Jeśli masz opony, które wciąż mają dużą głębokość bieżnika, ale zbliżają się do 10-go roku od momentu produkcji, powinieneś wymienić je na nowe.
  • Uszkodzenia mechaniczne: Opony należy wymienić, jeśli mają widoczne uszkodzenia, takie jak pęknięcia, przecięcia lub wybrzuszenia.

Co zrobić ze starymi oponami?

Nie można ich po prostu wyrzucić na śmietnik. Najlepiej, przy okazji ostatniej wymiany, zostawić je w serwisie oponiarskim lub wywieźć do punktu selektywnego odbioru odpadów komunalnych. Może nie wszyscy wiedzą, ale za zostawienie starych opon u wulkanizatora najczęściej będzie trzeba uiścić niewielką opłatę. W przypadku PSZOK-ów limit na osobę wynosi osiem opon do samochodu osobowego rocznie. Opony zawierają szkodliwe polimery, metale ciężkie i rakotwórcze substancje, takie jak benzen i fenole, które stopniowo uwalniają się do gleby, a następnie przenikają do wód gruntowych. Czas rozkładu opony jest bardzi długi - szacuje się, że trwa on od 100 do 150 lat.

Reklama

O czym pamiętać podczas wizyty u wulkanizatora?

Podczas wizyty u wulkanizatora warto zwrócić na szczegóły. Przede wszystkim, masz prawo obserwować cały proces wymiany opon, jeśli sobie tego życzysz. Zwróć uwagę, czy wulkanizator używa odpowiednich narzędzi i technik, aby nie porysować obręczy. Pamiętaj o wyważeniu kół. To kluczowe dla komfortu jazdy i bezpieczeństwa. Upewnij się też, że wulkanizator sprawdzi, czy ciśnienie jest zgodne z zaleceniami producenta auta. Trzeba też pamiętać o tym, by opony były zamontowane zgodnie z kierunkiem toczenia (jeśli jest to wskazane) i oznaczone (np. LP - lewa przednia). Dla własnego bezpieczeństwa lepiej też sprawdzić na koniec, czy wszystkie śruby zostały odpowiednio dokręcone.

Opony "leżaki" - co to znaczy?

Zgodnie z normą PN-C94300-7 opony wyprodukowane do 3 lat wstecz mogą być legalnie sprzedawane jako nowe, o ile były one odpowiednio przechowywane. Oznacza to, że kupując opony w 2024 roku, możemy otrzymać produkt z 2021 roku. Czy warto jednak zdecydować się na taki zakup? Jak każde rozwiązanie, które ma pomóc nam oszczędzić pieniądze, trzeba rozważyć wszystkie za i przeciw.

Zalety opon "leżaków":

  • Opony "leżaki" są tańsze od nowych modeli, a zwykle zapewniają takie same lub bardzo podobne właściwości.
  • Dostępność modeli: Wśród opon "leżaków" możemy znaleźć modele, które nie są już produkowane, a które mogą być dla nas szczególnie interesujące.

Wady opon "leżaków":

  • Mniejsza elastyczność gumy: Z biegiem czasu guma traci swoje właściwości, co może negatywnie wpływać na komfort jazdy i bezpieczeństwo. Proces starzenia się opony rozpoczyna się nie w momencie, kiedy trafia ona na obręcz, lecz zaraz po tym, jak została wyprodukowana.
  • Możliwość mikrouszkodzeń: Opony "leżaki" mogą być bardziej narażone na mikrouszkodzenia, które mogą nie być widoczne gołym okiem, ale mogą mieć wpływ na ich trwałość. Dlatego konieczne jest ich dokładne sprawdzenie.
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: wymiana opon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy