Regeneracja tarcz hamulcowych
Jeśli w trakcie hamowania z dużej prędkości auto wpada w drgania, powodem mogą być zużyte tarcze hamulcowe. Rozwiązaniem jest ich wymiana lub regeneracja.
Zdecydowana większość producentów tarcz hamulcowych sugeruje ich wymianę (koszt od 400 do 800 zł) przy każdej wymianie klocków, a zatem mniej więcej co 30 tys. km. Na szczęście jest to tylko zalecenie. W warunkach normalnej eksploatacji jeden komplet tarcz hamulcowych wytrzymuje ok. 60 tys. km.
Aby tarcze gwarantowały maksymalną skuteczność hamowania, przed założeniem kolejnego kompletu klocków warto przeszlifować ich powierzchnię roboczą, aby idealnie przylegała do nowych klocków (koszt usługi wynosi od 50 do 150 zł).
Niektóre warsztaty wyposażone są w sprzęt umożliwiający szlifowanie tarcz bez demontowania ich z piasty. To bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ taki proces niweluje nie tylko nierówności tarczy, ale także ewentualne bicie osiowe tarczy i piasty, które podczas hamowania odczuwalne jest przez kierowcę jako bardzo silne wibracje całego samochodu oraz pulsowanie pedału hamulca. Zjawisko to staje się szczególnie niebezpieczne, gdy hamujemy obciążonym samochodem z dużej prędkości. W szczególnych przypadkach może uniemożliwić
odpowiednio szybkie zatrzymanie auta, czego efektami bywają wypadki.
Zaletami szlifowania tarcz są ponadto: wydłużenie ich żywotności i zwiększenie skuteczności hamowania po wymianie klocków. Szlifowanie nie zawsze jednak pomoże w likwidacji drgań samochodu powstających w trakcie hamowania, np. gdy ich powodem jest zużyte przednie zawieszenie. Ocena powodów drgań należy do mechanika.
Szlifowanie tarcz bez demontażu ich z samochodu pomoże gdy:
- są wykrzywione lub mają powierzchniowo zmieniony współczynnik tarcia np. w wyniku miejscowego przegrzania;
- wykrzywiona jest piasta, do której przykręcona jest tarcza.
Szlifowanie tarcz nie pomoże gdy:
- między piastą a tarczą znajduje się brud, który uniemożliwia dopasowanie obu elementów;
- samochód ma zużyte przednie zawieszenie.
Ocena stanu tarczy
Szlifowanie tarczy na piaście
Kontrola tarczy po szlifowaniu
Jacek Ambrozik