W jakich autach trzeba szczególnie uważać przy pokonywaniu progów, wjeżdżaniu na krawężniki czy jeździe w koleinach? Przedstawiamy ranking prześwitów 300 popularnych modeli.
Spośród wszelkich wymiarów samochodu to w prześwicie każdy centymetr wydaje się mieć największą wagę. Różnica długości czy wysokości auta na poziomie 3 cm nie zmienia praktycznie nic, natomiast w kwestii prześwitu te 3 cm to przepaść pomiędzy autem notorycznie ocierającym "brzuchem" o wertepy czy koleiny, a samochodem, w którym taki problem w ogóle nie występuje. W wielu przypadkach aby bezproblemowo pokonywać większe nierówności wystarczy auto o większym prześwicie, czyli odległości najniższego punktu podwozia od nawierzchni.
Prześwit się zmienia
Reklama
Okazuje się, że z pozoru tak prosta kwestia jak prześwit pojazdu podlega pewnym zawirowaniom. Po pierwsze zdarza się, że niektóre wersje (np. diesle) mają głębszą miskę olejową i mniejszy prześwit, czego producent nie podaje w specyfikacji. Warto też wiedzieć, że w Europie obowiązuje pomiar prześwitu w aucie bez załadunku. Tymczasem przy miękkim zawieszeniu prześwit może znacznie spadać po obciążeniu auta (np. w Dacii Dokker różnica wynosi aż 4 cm). Problem obniżenia nadwozia po załadunku nie dotyczy wszystkich pojazdów. W samochodach posiadających aktywne zawieszenie, np. hydrauliczne, nawet po obciążeniu prześwit nie ulega zmianie.
Można zwiększyć
W niektórych przypadkach kierowcy nisko zawieszonych samochodów mogą zwiększyć ich prześwit bez skomplikowanych modyfikacji. Np. do części aut z grupy VW można dokupić specjalne tuleje montowane pomiędzy kolumnę McPhersona, a nadwozie. Taka przeróbka pozwala zwiększyć prześwit np. Skody Octavii o 2 cm. Część kierowców decyduje się na podniesienie samochodu poprzez wymianę sprężyn zawieszenia na wyższe o 2‒3 cm. Warto jednak wiedzieć, że taka przeróbka negatywnie wpływa na własności jezdne. Kierowcy samochodów terenowych mogą dokupić zestawy sprężyn i amortyzatorów podnoszące nadwozie nawet o kilkanaście centymetrów. Taka modyfikacja podnosi wprawdzie nadwozie, jednak mosty napędowe ograniczające prześwit pozostają bez zmian. Można go zwiększyć dopiero poprzez wymianę opon na większe.
Ochrona podwozia
Właściciele samochodów o małym prześwicie mogą zabezpieczyć podwozie (głównie miskę olejową) przed skutkami zderzenia z nierównościami, np. progami zwalniającymi, montując metalową osłonę. W samochodzie osobowym warto to zrobić gdy prześwit jest mniejszy niż 14 cm.
Samochody małe i miejskie (prześwity od 20,5 do 10 cm)
Typowa wartość prześwitu w tej klasie to 14 cm. Tak zawieszonym samochodem da się zwykle bez większych problemów pokonywać wyboistą drogę, a przy wjeżdżaniu na krawężnik (zwykle ma on wysokość 9-12 cm) nie zawadzi się zderzakiem. Pod względem prześwitu bardzo przyzwoicie wypadają polskie modele Fiata (CC, SC, Panda, 500). Kto jednak potrzebuje rekordowego prześwitu, powinien zwrócić uwagę na Dacie. Tym bardziej, że model Sandero oferowany jest w podwyższonej odmianie Stepway.
Samochody małe i miejskie (prześwity od 20,5 do 10 cm)
Marka
Model
Rocznik
Prześwit
Dacia
Sandero Stepway
2013
20,5 cm
Suzuki
SX4
2006
19,0 cm
Chevrolet
Spark
2012
17,0 cm
Suzuki
Ignis
2006
17,0 cm
Hyundai
i10
2012
16,5 cm
Hyundai
i20
2013
16,5 cm
Suzuki
Wagon R+
2006
16,5 cm
Dacia
Sandero
2013
16,5 cm
Ford
Fusion
2006
16,0 cm
Mazda
2
2006
16,0 cm
Suzuki
Swift
2000
16,0 cm
Kia
Rio
2006
15,5 cm
Volkswagen
Polo
2006
15,5 cm
Fiat
Cinquecento
1996
15,0 cm
Fiat
Seicento
2000
15,0 cm
Fiat
Panda
2006
15,0 cm
Fiat
500
2013
15,0 cm
Fiat
Punto II
2006
15,0 cm
Fiat
Grande Punto
2006
15,0 cm
Lancia
Musa
2006
15,0 cm
Lancia
Ypsilon II
2006
15,0 cm
Mitsubishi
Colt
2006
15,0 cm
Nissan
Micra K10
2000
15,0 cm
Nissan
Micra K11
2006
15,0 cm
Honda
Jazz
2006
14,5 cm
Kia
Picanto
2006
14,5 cm
Suzuki
Swift
2006
14,5 cm
Daewoo
Matiz
1998
14,0 cm
Fiat
Palio Weekend
2000
14,0 cm
Ford
Fiesta
2002
14,0 cm
Ford
Fiesta
2008
14,0 cm
Mazda
3
2006
14,0 cm
Mini
One
2007
14,0 cm
Opel
Agila
2008
14,0 cm
Opel
Corsa C
2006
14,0 cm
Opel
Corsa B
1999
14,0 cm
Skoda
Fabia I
2006
14,0 cm
Chevrolet
Aveo
2006
13,5 cm
Skoda
Fabia II
2012
13,5 cm
Smart
Forfour
2006
13,5 cm
Abarth
500
2013
13,0 cm
Hyundai
Getz
2006
13,0 cm
Peugeot
106
1999
13,0 cm
Citroen
Saxo
2000
12,0 cm
Citroen
C1
2010
12,0 cm
Citroen
C2
2006
12,0 cm
Citroen
C3
2006
12,0 cm
Renault
Clio II
2000
12,0 cm
Renault
Clio III
2006
12,0 cm
Renault
Modus
2006
12,0 cm
Toyota
Yaris I
1999
12,0 cm
Toyota
Yaris II
2006
12,0 cm
Peugeot
206
2000
11,0 cm
Peugeot
207
2008
11,0 cm
Seat
Ibiza
2006
11,0 cm
Volkswagen
Lupo
1998
11,0 cm
Alfa Romeo
MiTo
2012
10,5 cm
Smart
Fortwo
2006
10,0 cm
Samochody kompaktowe (prześwity od 16,5 do 9 cm)
Podobnie jak w przypadku samochodów miejskich, także tu standardem jest prześwit o wielkości 14 cm. Lancer Evolution pokazuje, że nawet szybkie auto nie musi być niżej zawieszone. Wśród aut kompaktowych trudno znaleźć takie, które mają więcej niż 16 cm. Za to całkiem sporo popularnych modeli ma prześwit rzędu 13 cm i mniej. Rekordzista o najmniejszym prześwicie - Astra OPC - może sprawiać sporo problemów nawet przy podjeżdżaniu pod miejskie krawężniki.
Samochody kompaktowe (prześwity od 16,5 do 9 cm)
Marka
Model
Rocznik
Prześwit
Chevrolet
Cruze
2012
16,5 cm
Lada
2107
1989
16,0 cm
Lada
Samara
1995
16,0 cm
Dacia
Logan
2004
15,5 cm
Subaru
Impreza
2010
15,5 cm
Fiat
Stilo
2006
15,0 cm
Fiat
Bravo
2007
15,0 cm
Honda
Civic
1996
15,0 cm
Honda
Civic
2002
15,0 cm
Honda
Civic
2006
15,0 cm
Hyundai
i30
2010
15,0 cm
Kia
Cee'd
2008
15,0 cm
Mitsubishi
Lancer
2006
15,0 cm
Subaru
Impreza
2000
15,0 cm
Subaru
Impreza WRX
2001
15,0 cm
Toyota
Corolla E11
2000
15,0 cm
Toyota
Corolla E12
2006
15,0 cm
Volvo
S40
2000
15,0 cm
Saab
9-3
2002
14,5 cm
Toyota
Auris I
2010
14,5 cm
Toyota
Auris II
2012
14,5 cm
Volvo
V40
2012
14,5 cm
Seat
Leon III
2012
14,4 cm
FSO
125p
1989
14,0 cm
Ford
Focus II
2008
14,0 cm
Ford
Focus III
2012
14,0 cm
Honda
Civic
2013
14,0 cm
Hyundai
i30
2013
14,0 cm
Mitsubishi
Lancer Evo IX
2006
14,0 cm
Nissan
Almera N16
2006
14,0 cm
Seat
Toledo
2013
14,0 cm
Skoda
Octavia I
1999
14,0 cm
Skoda
Octavia II
2006
14,0 cm
Skoda
Superb II
2012
14,0 cm
Skoda
Rapid
2013
14,0 cm
Volvo
S40
2006
13,5 cm
Audi
A3
1999
13,0 cm
FSO
Polonez Caro
1993
13,0 cm
Opel
Astra I
1996
13,0 cm
Opel
Astra II
2000
13,0 cm
Opel
Astra III
2006
13,0 cm
Skoda
Octavia II RS
2007
13,0 cm
Volkswagen
Golf IV
1999
13,0 cm
Volkswagen
Golf V
2005
13,0 cm
Volkswagen
Golf VI
2009
13,0 cm
Volkswagen
Golf V GTI
2006
13,0 cm
Volkswagen
Golf VII
2012
13,0 cm
Alfa Romeo
147
2002
12,0 cm
Citroen
C4
2006
12,0 cm
Peugeot
307
2002
12,0 cm
Renault
Megane I
1999
12,0 cm
Renault
Megane II
2002
12,0 cm
Alfa Romeo
Giulietta
2012
12,0 cm
Citroen
Xsara
2000
11,5 cm
Opel
Astra IV
2012
11,0 cm
Peugeot
308
2010
10,0 cm
Opel
Astra IV OPC
2012
9,0 cm
Samochody klasy wyższej i luksusowe (prześwity od 16 do 11 cm)
Rozrzut wielkości prześwitów wśród aut luksusowych jest wyjątkowo niewielki - jedynie 5 cm. Nawet uterenowione Audi A6 Allroad nie różni się pod tym względem znacząco od wersji podstawowej (zakładając, że regulowane zawieszenie nie zostało podniesione pneumatycznie do maksymalnej wysokości). Do marek produkujących auta luksusowe o niskim zawieszeniu należą Audi oraz BMW.
Samochody klasy wyższej i luksusowe (prześwity od 16 do 11 cm)
Marka
Model
Rocznik
Prześwit
Audi
A6 Allroad
2002
16,0 cm
Mercedes
W124
1993
16,0 cm
Mercedes
klasa E W210
2001
16,0 cm
Mercedes
klasa E W211
2006
16,0 cm
Mercedes
klasa E W212
2012
16,0 cm
Lexus
LS 400
1999
15,0 cm
Maybach
57
2007
15,0 cm
Mercedes
klasa S W140
1993
15,0 cm
Mercedes
klasa S W221
2006
15,0 cm
Alfa Romeo
166
2006
14,0 cm
Jaguar
S-Type
2006
14,0 cm
Nissan
Maxima
2002
14,0 cm
Audi
100 C5
1997
13,0 cm
Audi
A6
2012
13,0 cm
Audi
100 C4
1993
12,0 cm
Audi
A6
1997
12,0 cm
BMW
seria 7 E65
2002
12,0 cm
BMW
seria 5 E39
1997
12,0 cm
BMW
seria 5 E60
2005
12,0 cm
Peugeot
607
2006
11,0 cm
Samochody klasy średniej (prześwity od 20 do 11 cm)
Sporo popularnych modeli klasy średniej ma bardzo mały prześwit - przy 11-12 cm trzeba bardzo uważać np. przy wjeżdżaniu na krawężniki. Nawet niepozorne, dość płytkie koleiny mogą spowodować uszkodzenie miski olejowej czy urwanie wydechu. Jednocześnie uterenowione wersje (coraz modniejsze, a co za tym idzie częściej spotykane) mają nawet 20 cm prześwitu - to są wyniki na poziomie rasowych terenówek. W ramach jednej klasy rozrzut jest niebywale duży.
Samochody klasy średniej (prześwity od 20 do 11 cm)
Marka
Model
Rocznik
Prześwit
Subaru
Outback
2010
20,0 cm
Volvo
XC70
2006
20,0 cm
Alfa Romeo
156 Crosswagon Q4
2006
18,0 cm
Jaguar
X-Type
2006
17,0 cm
Mazda
6
2009
16,5 cm
Hyundai
Sonata
2006
16,0 cm
Mazda
626
1999
16,0 cm
Citroen
C5
2006
15,0 cm
Honda
Accord
1999
15,0 cm
Honda
Accord
2006
15,0 cm
Lexus
IS 200
2008
15,0 cm
Mercedes
klasa C W202
2001
15,0 cm
Mercedes
klasa C W203
2006
15,0 cm
Nissan
Primera P12
2003
15,0 cm
Opel
Vectra C
2008
15,0 cm
Skoda
Superb I
2002
15,0 cm
Subaru
Legacy
2006
15,0 cm
Subaru
Legacy
2010
15,0 cm
Toyota
Avensis II
2006
15,0 cm
Volkswagen
Passat B6
2006
15,0 cm
Volvo
V70
2013
15,0 cm
Toyota
Avensis III
2010
14,5 cm
Alfa Romeo
156
2000
14,0 cm
Alfa Romeo
159
2006
14,0 cm
Nissan
Primera P11
2000
14,0 cm
Opel
Vectra B
1999
14,0 cm
Opel
Omega C
1999
14,0 cm
Peugeot
508
2013
14,0 cm
Toyota
Avensis
2000
14,0 cm
Volvo
V70
1999
14,0 cm
Audi
80 B4
1993
13,5 cm
Honda
Accord
2012
13,5 cm
Kia
Optima
2013
13,5 cm
Volkswagen
Passat B7
2013
13,5 cm
BMW
seria 3 E46
2000
13,0 cm
BMW
seria 3 E90
2006
13,0 cm
Mazda
6
2005
13,0 cm
Opel
Insignia
2012
13,0 cm
Peugeot
406
2000
13,0 cm
Peugeot
407
2006
13,0 cm
Volvo
V70
2003
13,0 cm
Renault
Laguna II
2005
12,5 cm
Citroen
C5
2012
12,0 cm
Ford
Mondeo II
1999
12,0 cm
Ford
Mondeo III
2004
12,0 cm
Mercedes
C 55 AMG W203
2006
12,0 cm
Renault
Laguna I
1999
12,0 cm
Renault
Laguna III
2008
12,0 cm
Audi
A4
1997
11,0 cm
Audi
80 B4 quattro
1993
11,0 cm
BMW
seria 3 E36
1997
11,0 cm
BMW
M3 E46
2000
11,0 cm
Volkswagen
Passat B4
1994
11,0 cm
Volkswagen
Passat B5
2000
11,0 cm
Audi
A4
2012
11,0 cm
Kompaktowe SUV-y (prześwity od 23 do 16,5 cm)
W tej klasie wyraźnie widać, w przypadku których modeli własności terenowe zostały potraktowane drugoplanowo: to auta z prześwitem znacząco poniżej 20 cm. Wyjątkiem wśród nich jest Suzuki Jimny, który radzi sobie w terenie doskonale, a prześwit ogranicza w nim sztywny most. Jest to cecha wszystkich aut ze sztywnymi osiami.
Kompaktowe SUV-y (prześwity od 23 do 16,5 cm)
Marka
Model
Rocznik
Prześwit
Volvo
XC60
2013
23,0 cm
Lada
Niva
2006
22,0 cm
Mazda
CX-5
2012
21,5 cm
Mitsubishi
Outlander II
2009
21,5 cm
Mitsubishi
Outlander III
2013
21,5 cm
Subaru
Forester
2010
21,5 cm
BMW
X3
2012
21,0 cm
Suzuki
Samurai
1997
21,0 cm
Dacia
Duster
2013
20,5 cm
Suzuki
Grand Vitara
2006
20,5 cm
Audi
Q5
2012
20,0 cm
BMW
X3
2006
20,0 cm
Honda
CR-V
2006
20,0 cm
Jeep
Cherokee
1999
20,0 cm
Mercedes
GLK
2008
20,0 cm
Nissan
X-Trail
2006
20,0 cm
Seat
Altea Freetrack
2006
20,0 cm
Subaru
Forester
2000
20,0 cm
Suzuki
Vitara
1997
20,0 cm
Toyota
RAV4 II
2001
20,0 cm
Volkswagen
Tiguan
2013
20,0 cm
Chevrolet
Captiva
2012
19,5 cm
Ford
Kuga
2008
19,5 cm
Hyundai
Tucson
2006
19,5 cm
Honda
HR-V
1999
19,0 cm
Hyundai
Santa Fe
2006
19,0 cm
Kia
Sportage
2006
19,0 cm
Mitsubishi
Outlander I
2003
19,0 cm
Nissan
Qashqai
2010
19,0 cm
Subaru
Forester
2006
19,0 cm
Suzuki
Jimny
2006
19,0 cm
Skoda
Yeti
2012
18,0 cm
Toyota
RAV4 III
2006
18,0 cm
Opel
Antara
2012
17,5 cm
Honda
CR-V
2012
17,0 cm
Hyundai
ix35
2010
17,0 cm
Kia
Sportage II
2013
17,0 cm
Toyota
RAV4 IV
2013
16,5 cm
Duże SUV-y i samochody terenowe (prześwity od 32 do 18 cm)
W tym segmencie średnia wielkość prześwitu to niemal 22 cm. Tu część modeli ma pneumatyczne zawieszenie, które można podnieść nawet do 30 cm (np. VW Touareg). W zestawieniu uwzględnione zostały wartości standardowe, a więc w przypadku aut z regulowanym prześwitem takie, jakie ustawiają się domyślnie po uruchomieniu samochodu.
Duże SUV-y i samochody terenowe (prześwity od 32 do 18 cm)
Marka
Model
Rocznik
Prześwit
Land Rover
Defender 90
2010
32,0 cm
Jeep
Wrangler Rubicon
2012
26,0 cm
Nissan
Pathfinder
2006
24,0 cm
Mitsubishi
Pajero III
2006
23,0 cm
Opel
Frontera
1999
23,0 cm
Toyota
Land Cruiser 90
2001
23,0 cm
BMW
X5
2012
22,0 cm
Jeep
Cherokee
2006
22,0 cm
Jeep
Wrangler
2012
22,0 cm
Land Rover
Range Rover
2009
22,0 cm
Mercedes
klasa G
2006
22,0 cm
Nissan
Patrol
2006
22,0 cm
Nissan
Patrol
1999
22,0 cm
Toyota
Land Cruiser 120
2008
22,0 cm
Volvo
XC90
2006
22,0 cm
Mercedes
ML W163
2004
21,5 cm
Porsche
Cayenne
2006
21,5 cm
Volkswagen
Touareg I
2006
21,5 cm
Hyundai
Terracan
2006
21,0 cm
Jeep
Grand Cherokee
1999
21,0 cm
Jeep
Grand Cherokee
2006
21,0 cm
Jeep
Commander
2006
21,0 cm
Land Rover
Discovery II
2000
21,0 cm
Mitsubishi
Pajero II
1999
21,0 cm
Audi
Q7
2012
20,5 cm
Mazda
CX-7
2012
20,5 cm
Kia
Sorento II
2010
20,5 cm
Iveco
Massif
2010
20,0 cm
Jeep
Cherokee
1999
20,0 cm
Mercedes
GL X164
2007
20,0 cm
Mercedes
ML W166
2010
20,0 cm
Volkswagen
Touareg II
2013
20,0 cm
Kia
Sorento I
2006
19,0 cm
Lexus
RX
2008
19,0 cm
Land Rover
Discovery III
2009
18,5 cm
Land Rover
Discovery IV
2012
18,5 cm
BMW
X5
2000
18,0 cm
Mini- i kombivany (prześwity od 19 do 12 cm)
Choć minivany często są technicznie spokrewnione z autami osobowymi, tu średnia wartość prześwitu nieraz jest wyższa od modelu podstawowego. Królują Dacie, które mają spory prześwit. W tej klasie należy zwrócić uwagę na jeszcze jedną sprawę: różnica masy między autem "pustym" a w pełni załadowanym jest wyjątkowo duża. Obciążony samochód może zaskoczyć znacznym zmniejszeniem prześwitu.
Mini- i kombivany (prześwity od 19 do 12 cm)
Marka
Model
Rocznik
Prześwit
Dacia
Dokker
2013
19,0 cm
Renault
Kangoo I Pampa
2003
18,0 cm
Volkswagen
Sharan III
2013
16,5 cm
Chrysler
Grand Voyager
2007
15,5 cm
Dacia
Logan MCV
2013
15,5 cm
Citroen
Xsara Picasso
2000
15,0 cm
Mazda
5
2006
15,0 cm
Opel
Zafira I
2000
15,0 cm
Opel
Zafira II
2006
15,0 cm
Seat
Alhambra
2006
15,0 cm
Volkswagen
Sharan I
2006
15,0 cm
Volkswagen
Touran
2006
15,0 cm
Citroen
C8
2006
14,0 cm
Citroen
Berlingo I
2006
14,0 cm
Citroen
Berlingo II
2012
14,0 cm
Peugeot
Partner
2006
14,0 cm
Peugeot
807
2006
14,0 cm
Renault
Kangoo I
2003
14,0 cm
Seat
Altea
2000
14,0 cm
Skoda
Roomster
2008
14,0 cm
Toyota
Previa
2003
14,0 cm
Renault
Scenic II
2006
13,0 cm
Renault
Scenic I
2000
12,0 cm
Renault
Scenic III
2013
12,0 cm
Renault
Vel Satis
2006
12,0 cm
Renault
Espace
2006
12,0 cm
Samochody sportowe (prześwity od 14,5 do 2,2 cm)
Samochody sportowe (prześwity od 14,5 do 2,2 cm)
Marka
Model
Rocznik
Prześwit
Lamborghini
Gallardo
2006
12,0 cm
Ferrari
458 Italia
2009
11,5 cm
Porsche
911 Turbo
1997
9,0 cm
Lotus
E21 (bolid F1)
2013
2,5 cm
Podsumowanie
Praktyka pokazuje, że dopiero przy prześwicie powyżej 15 cm można po naszych drogach jeździć nie martwiąc o uszkodzenie miski olejowej czy wydechu. Jak widać z powyższego zestawienia, mnóstwo popularnych modeli (np. Golf, Yaris, Clio i wiele innych) ma znacznie mniejszy prześwit. W rzeczywistości może być on jeszcze niższy - parametr ten maleje po dociążeniu auta oraz wraz ze zużyciem sprężyn zawieszenia.
Tekst: Marcin Klonowski, Paweł Tyszko; zdjęcia: Robert Brykała, producenci