Przyziemne problemy - ranking prześwitów

W jakich autach trzeba szczególnie uważać przy pokonywaniu progów, wjeżdżaniu na krawężniki czy jeździe w koleinach? Przedstawiamy ranking prześwitów 300 popularnych modeli.

Spośród wszelkich wymiarów samochodu to w prześwicie każdy centymetr wydaje się mieć największą wagę. Różnica długości czy wysokości auta na poziomie 3 cm nie zmienia praktycznie nic, natomiast w kwestii prześwitu te 3 cm to przepaść pomiędzy autem notorycznie ocierającym "brzuchem" o wertepy czy koleiny, a samochodem, w którym taki problem w ogóle nie występuje. W wielu przypadkach aby bezproblemowo pokonywać większe nierówności wystarczy auto o większym prześwicie, czyli odległości najniższego punktu podwozia od nawierzchni.

Prześwit się zmienia

Reklama

Okazuje się, że z pozoru tak prosta kwestia jak prześwit pojazdu podlega pewnym zawirowaniom. Po pierwsze zdarza się, że niektóre wersje (np. diesle) mają głębszą miskę olejową i mniejszy prześwit, czego producent nie podaje w specyfikacji. Warto też wiedzieć, że w Europie obowiązuje pomiar prześwitu w aucie bez załadunku. Tymczasem przy miękkim zawieszeniu prześwit może znacznie spadać po obciążeniu auta (np. w Dacii Dokker różnica wynosi aż 4 cm). Problem obniżenia nadwozia po załadunku nie dotyczy wszystkich pojazdów. W samochodach posiadających aktywne zawieszenie, np. hydrauliczne, nawet po obciążeniu prześwit nie ulega zmianie.

Można zwiększyć

W niektórych przypadkach kierowcy nisko zawieszonych samochodów mogą zwiększyć ich prześwit bez skomplikowanych modyfikacji. Np. do części aut z grupy VW można dokupić specjalne tuleje montowane pomiędzy kolumnę McPhersona, a nadwozie. Taka przeróbka pozwala zwiększyć prześwit np. Skody Octavii o 2 cm. Część kierowców decyduje się na podniesienie samochodu poprzez wymianę sprężyn zawieszenia na wyższe o 2‒3 cm. Warto jednak wiedzieć, że taka przeróbka negatywnie wpływa na własności jezdne. Kierowcy samochodów terenowych mogą dokupić zestawy sprężyn i amortyzatorów podnoszące nadwozie nawet o kilkanaście centymetrów. Taka modyfikacja podnosi wprawdzie nadwozie, jednak mosty napędowe ograniczające prześwit pozostają bez zmian. Można go zwiększyć dopiero poprzez wymianę opon na większe.

Ochrona podwozia

Właściciele samochodów o małym prześwicie mogą zabezpieczyć podwozie (głównie miskę olejową) przed skutkami zderzenia z nierównościami, np. progami zwalniającymi, montując metalową osłonę. W samochodzie osobowym warto to zrobić gdy prześwit jest mniejszy niż 14 cm.

Samochody małe i miejskie (prześwity od 20,5 do 10 cm)

Typowa wartość prześwitu w tej klasie to 14 cm. Tak zawieszonym samochodem da się zwykle bez większych problemów pokonywać wyboistą drogę, a przy wjeżdżaniu na krawężnik (zwykle ma on wysokość 9-12 cm) nie zawadzi się zderzakiem. Pod względem prześwitu bardzo przyzwoicie wypadają polskie modele Fiata (CC, SC, Panda, 500). Kto jednak potrzebuje rekordowego prześwitu, powinien zwrócić uwagę na Dacie. Tym bardziej, że model Sandero oferowany jest w podwyższonej odmianie Stepway.

Samochody małe i miejskie (prześwity od 20,5 do 10 cm)

MarkaModelRocznikPrześwit
DaciaSandero Stepway201320,5 cm
SuzukiSX4200619,0 cm
ChevroletSpark201217,0 cm
SuzukiIgnis200617,0 cm
Hyundaii10201216,5 cm
Hyundaii20201316,5 cm
SuzukiWagon R+200616,5 cm
DaciaSandero201316,5 cm
FordFusion200616,0 cm
Mazda2200616,0 cm
SuzukiSwift200016,0 cm
KiaRio200615,5 cm
VolkswagenPolo200615,5 cm
FiatCinquecento199615,0 cm
FiatSeicento200015,0 cm
FiatPanda200615,0 cm
Fiat500201315,0 cm
FiatPunto II200615,0 cm
FiatGrande Punto200615,0 cm
LanciaMusa200615,0 cm
LanciaYpsilon II200615,0 cm
MitsubishiColt200615,0 cm
NissanMicra K10200015,0 cm
NissanMicra K11200615,0 cm
HondaJazz200614,5 cm
KiaPicanto200614,5 cm
SuzukiSwift200614,5 cm
DaewooMatiz199814,0 cm
FiatPalio Weekend200014,0 cm
FordFiesta200214,0 cm
FordFiesta200814,0 cm
Mazda3200614,0 cm
MiniOne200714,0 cm
OpelAgila200814,0 cm
OpelCorsa C200614,0 cm
OpelCorsa B199914,0 cm
SkodaFabia I200614,0 cm
ChevroletAveo200613,5 cm
SkodaFabia II201213,5 cm
SmartForfour200613,5 cm
Abarth500201313,0 cm
HyundaiGetz200613,0 cm
Peugeot106199913,0 cm
CitroenSaxo200012,0 cm
CitroenC1201012,0 cm
CitroenC2200612,0 cm
CitroenC3200612,0 cm
RenaultClio II200012,0 cm
RenaultClio III200612,0 cm
RenaultModus200612,0 cm
ToyotaYaris I199912,0 cm
ToyotaYaris II200612,0 cm
Peugeot206200011,0 cm
Peugeot207200811,0 cm
SeatIbiza200611,0 cm
VolkswagenLupo199811,0 cm
Alfa RomeoMiTo201210,5 cm
SmartFortwo200610,0 cm

Samochody kompaktowe (prześwity od 16,5 do 9 cm)

Podobnie jak w przypadku samochodów miejskich, także tu standardem jest prześwit o wielkości 14 cm. Lancer Evolution pokazuje, że nawet szybkie auto nie musi być niżej zawieszone. Wśród aut kompaktowych trudno znaleźć takie, które mają więcej niż 16 cm. Za to całkiem sporo popularnych modeli ma prześwit rzędu 13 cm i mniej. Rekordzista o najmniejszym prześwicie - Astra OPC - może sprawiać sporo problemów nawet przy podjeżdżaniu pod miejskie krawężniki.

Samochody kompaktowe (prześwity od 16,5 do 9 cm)

MarkaModelRocznikPrześwit
ChevroletCruze201216,5 cm
Lada2107198916,0 cm
LadaSamara199516,0 cm
DaciaLogan200415,5 cm
SubaruImpreza201015,5 cm
FiatStilo200615,0 cm
FiatBravo200715,0 cm
HondaCivic199615,0 cm
HondaCivic200215,0 cm
HondaCivic200615,0 cm
Hyundaii30201015,0 cm
KiaCee'd200815,0 cm
MitsubishiLancer200615,0 cm
SubaruImpreza200015,0 cm
SubaruImpreza WRX200115,0 cm
ToyotaCorolla E11200015,0 cm
ToyotaCorolla E12200615,0 cm
VolvoS40200015,0 cm
Saab9-3200214,5 cm
ToyotaAuris I201014,5 cm
ToyotaAuris II201214,5 cm
VolvoV40201214,5 cm
SeatLeon III201214,4 cm
FSO125p198914,0 cm
FordFocus II200814,0 cm
FordFocus III201214,0 cm
HondaCivic201314,0 cm
Hyundaii30201314,0 cm
MitsubishiLancer Evo IX200614,0 cm
NissanAlmera N16200614,0 cm
SeatToledo201314,0 cm
SkodaOctavia I199914,0 cm
SkodaOctavia II200614,0 cm
SkodaSuperb II201214,0 cm
SkodaRapid201314,0 cm
VolvoS40200613,5 cm
AudiA3199913,0 cm
FSOPolonez Caro199313,0 cm
OpelAstra I199613,0 cm
OpelAstra II200013,0 cm
OpelAstra III200613,0 cm
SkodaOctavia II RS200713,0 cm
VolkswagenGolf IV199913,0 cm
VolkswagenGolf V200513,0 cm
VolkswagenGolf VI200913,0 cm
VolkswagenGolf V GTI200613,0 cm
VolkswagenGolf VII201213,0 cm
Alfa Romeo147200212,0 cm
CitroenC4200612,0 cm
Peugeot307200212,0 cm
RenaultMegane I199912,0 cm
RenaultMegane II200212,0 cm
Alfa RomeoGiulietta201212,0 cm
CitroenXsara200011,5 cm
OpelAstra IV201211,0 cm
Peugeot308201010,0 cm
OpelAstra IV OPC20129,0 cm

Samochody klasy wyższej i luksusowe (prześwity od 16 do 11 cm)

Rozrzut wielkości prześwitów wśród aut luksusowych jest wyjątkowo niewielki - jedynie 5 cm. Nawet uterenowione Audi A6 Allroad nie różni się pod tym względem znacząco od wersji podstawowej (zakładając, że regulowane zawieszenie nie zostało podniesione pneumatycznie do maksymalnej wysokości). Do marek produkujących auta luksusowe o niskim zawieszeniu należą Audi oraz BMW.

Samochody klasy wyższej i luksusowe (prześwity od 16 do 11 cm)

MarkaModelRocznikPrześwit
AudiA6 Allroad200216,0 cm
MercedesW124199316,0 cm
Mercedesklasa E W210200116,0 cm
Mercedesklasa E W211200616,0 cm
Mercedesklasa E W212201216,0 cm
LexusLS 400199915,0 cm
Maybach57200715,0 cm
Mercedesklasa S W140199315,0 cm
Mercedesklasa S W221200615,0 cm
Alfa Romeo166200614,0 cm
JaguarS-Type200614,0 cm
NissanMaxima200214,0 cm
Audi100 C5199713,0 cm
AudiA6201213,0 cm
Audi100 C4199312,0 cm
AudiA6199712,0 cm
BMWseria 7 E65200212,0 cm
BMWseria 5 E39199712,0 cm
BMWseria 5 E60200512,0 cm
Peugeot607200611,0 cm

Samochody klasy średniej (prześwity od 20 do 11 cm)

Sporo popularnych modeli klasy średniej ma bardzo mały prześwit - przy 11-12 cm trzeba bardzo uważać np. przy wjeżdżaniu na krawężniki. Nawet niepozorne, dość płytkie koleiny mogą spowodować uszkodzenie miski olejowej czy urwanie wydechu. Jednocześnie uterenowione wersje (coraz modniejsze, a co za tym idzie częściej spotykane) mają nawet 20 cm prześwitu - to są wyniki na poziomie rasowych terenówek. W ramach jednej klasy rozrzut jest niebywale duży.

Samochody klasy średniej (prześwity od 20 do 11 cm)

MarkaModelRocznikPrześwit
SubaruOutback201020,0 cm
VolvoXC70200620,0 cm
Alfa Romeo156 Crosswagon Q4200618,0 cm
JaguarX-Type200617,0 cm
Mazda6200916,5 cm
HyundaiSonata200616,0 cm
Mazda626199916,0 cm
CitroenC5200615,0 cm
HondaAccord199915,0 cm
HondaAccord200615,0 cm
LexusIS 200200815,0 cm
Mercedesklasa C W202200115,0 cm
Mercedesklasa C W203200615,0 cm
NissanPrimera P12200315,0 cm
OpelVectra C200815,0 cm
SkodaSuperb I200215,0 cm
SubaruLegacy200615,0 cm
SubaruLegacy201015,0 cm
ToyotaAvensis II200615,0 cm
VolkswagenPassat B6200615,0 cm
VolvoV70201315,0 cm
ToyotaAvensis III201014,5 cm
Alfa Romeo156200014,0 cm
Alfa Romeo159200614,0 cm
NissanPrimera P11200014,0 cm
OpelVectra B199914,0 cm
OpelOmega C199914,0 cm
Peugeot508201314,0 cm
ToyotaAvensis200014,0 cm
VolvoV70199914,0 cm
Audi80 B4199313,5 cm
HondaAccord201213,5 cm
KiaOptima201313,5 cm
VolkswagenPassat B7201313,5 cm
BMWseria 3 E46200013,0 cm
BMWseria 3 E90200613,0 cm
Mazda6200513,0 cm
OpelInsignia201213,0 cm
Peugeot406200013,0 cm
Peugeot407200613,0 cm
VolvoV70200313,0 cm
RenaultLaguna II200512,5 cm
CitroenC5201212,0 cm
FordMondeo II199912,0 cm
FordMondeo III200412,0 cm
MercedesC 55 AMG W203200612,0 cm
RenaultLaguna I199912,0 cm
RenaultLaguna III200812,0 cm
AudiA4199711,0 cm
Audi80 B4 quattro199311,0 cm
BMWseria 3 E36199711,0 cm
BMWM3 E46200011,0 cm
VolkswagenPassat B4199411,0 cm
VolkswagenPassat B5200011,0 cm
AudiA4201211,0 cm

Kompaktowe SUV-y (prześwity od 23 do 16,5 cm)

W tej klasie wyraźnie widać, w przypadku których modeli własności terenowe zostały potraktowane drugoplanowo: to auta z prześwitem znacząco poniżej 20 cm. Wyjątkiem wśród nich jest Suzuki Jimny, który radzi sobie w terenie doskonale, a prześwit ogranicza w nim sztywny most. Jest to cecha wszystkich aut ze sztywnymi osiami.

Kompaktowe SUV-y (prześwity od 23 do 16,5 cm)

MarkaModelRocznikPrześwit
VolvoXC60201323,0 cm
LadaNiva200622,0 cm
MazdaCX-5201221,5 cm
MitsubishiOutlander II200921,5 cm
MitsubishiOutlander III201321,5 cm
SubaruForester201021,5 cm
BMWX3201221,0 cm
SuzukiSamurai199721,0 cm
DaciaDuster201320,5 cm
SuzukiGrand Vitara200620,5 cm
AudiQ5201220,0 cm
BMWX3200620,0 cm
HondaCR-V200620,0 cm
JeepCherokee199920,0 cm
MercedesGLK200820,0 cm
NissanX-Trail200620,0 cm
SeatAltea Freetrack200620,0 cm
SubaruForester200020,0 cm
SuzukiVitara199720,0 cm
ToyotaRAV4 II200120,0 cm
VolkswagenTiguan201320,0 cm
ChevroletCaptiva201219,5 cm
FordKuga200819,5 cm
HyundaiTucson200619,5 cm
HondaHR-V199919,0 cm
HyundaiSanta Fe200619,0 cm
KiaSportage200619,0 cm
MitsubishiOutlander I200319,0 cm
NissanQashqai201019,0 cm
SubaruForester200619,0 cm
SuzukiJimny200619,0 cm
SkodaYeti201218,0 cm
ToyotaRAV4 III200618,0 cm
OpelAntara201217,5 cm
HondaCR-V201217,0 cm
Hyundaiix35201017,0 cm
KiaSportage II201317,0 cm
ToyotaRAV4 IV201316,5 cm

Duże SUV-y i samochody terenowe (prześwity od 32 do 18 cm)

W tym segmencie średnia wielkość prześwitu to niemal 22 cm. Tu część modeli ma pneumatyczne zawieszenie, które można podnieść nawet do 30 cm (np. VW Touareg). W zestawieniu uwzględnione zostały wartości standardowe, a więc w przypadku aut z regulowanym prześwitem takie, jakie ustawiają się domyślnie po uruchomieniu samochodu.

Duże SUV-y i samochody terenowe (prześwity od 32 do 18 cm)

MarkaModelRocznikPrześwit
Land RoverDefender 90201032,0 cm
JeepWrangler Rubicon201226,0 cm
NissanPathfinder200624,0 cm
MitsubishiPajero III200623,0 cm
OpelFrontera199923,0 cm
ToyotaLand Cruiser 90200123,0 cm
BMWX5201222,0 cm
JeepCherokee200622,0 cm
JeepWrangler201222,0 cm
Land RoverRange Rover200922,0 cm
Mercedesklasa G200622,0 cm
NissanPatrol200622,0 cm
NissanPatrol199922,0 cm
ToyotaLand Cruiser 120200822,0 cm
VolvoXC90200622,0 cm
MercedesML W163200421,5 cm
PorscheCayenne200621,5 cm
VolkswagenTouareg I200621,5 cm
HyundaiTerracan200621,0 cm
JeepGrand Cherokee199921,0 cm
JeepGrand Cherokee200621,0 cm
JeepCommander200621,0 cm
Land RoverDiscovery II200021,0 cm
MitsubishiPajero II199921,0 cm
AudiQ7201220,5 cm
MazdaCX-7201220,5 cm
KiaSorento II201020,5 cm
IvecoMassif201020,0 cm
JeepCherokee199920,0 cm
MercedesGL X164200720,0 cm
MercedesML W166201020,0 cm
VolkswagenTouareg II201320,0 cm
KiaSorento I200619,0 cm
LexusRX200819,0 cm
Land RoverDiscovery III200918,5 cm
Land RoverDiscovery IV201218,5 cm
BMWX5200018,0 cm

Mini- i kombivany (prześwity od 19 do 12 cm)

Choć minivany często są technicznie spokrewnione z autami osobowymi, tu średnia wartość prześwitu nieraz jest wyższa od modelu podstawowego. Królują Dacie, które mają spory prześwit. W tej klasie należy zwrócić uwagę na jeszcze jedną sprawę: różnica masy między autem "pustym" a w pełni załadowanym jest wyjątkowo duża. Obciążony samochód może zaskoczyć znacznym zmniejszeniem prześwitu.

Mini- i kombivany (prześwity od 19 do 12 cm)

MarkaModelRocznikPrześwit
DaciaDokker201319,0 cm
RenaultKangoo I Pampa200318,0 cm
VolkswagenSharan III201316,5 cm
ChryslerGrand Voyager200715,5 cm
DaciaLogan MCV201315,5 cm
CitroenXsara Picasso200015,0 cm
Mazda5200615,0 cm
OpelZafira I200015,0 cm
OpelZafira II200615,0 cm
SeatAlhambra200615,0 cm
VolkswagenSharan I200615,0 cm
VolkswagenTouran200615,0 cm
CitroenC8200614,0 cm
CitroenBerlingo I200614,0 cm
CitroenBerlingo II201214,0 cm
PeugeotPartner200614,0 cm
Peugeot807200614,0 cm
RenaultKangoo I200314,0 cm
SeatAltea200014,0 cm
SkodaRoomster200814,0 cm
ToyotaPrevia200314,0 cm
RenaultScenic II200613,0 cm
RenaultScenic I200012,0 cm
RenaultScenic III201312,0 cm
RenaultVel Satis200612,0 cm
RenaultEspace200612,0 cm

Samochody sportowe (prześwity od 14,5 do 2,2 cm)

Samochody sportowe (prześwity od 14,5 do 2,2 cm)

MarkaModelRocznikPrześwit
LamborghiniGallardo200612,0 cm
Ferrari458 Italia200911,5 cm
Porsche911 Turbo19979,0 cm
LotusE21 (bolid F1)20132,5 cm

Podsumowanie

Praktyka pokazuje, że dopiero przy prześwicie powyżej 15 cm można po naszych drogach jeździć nie martwiąc o uszkodzenie miski olejowej czy wydechu. Jak widać z powyższego zestawienia, mnóstwo popularnych modeli (np. Golf, Yaris, Clio i wiele innych) ma znacznie mniejszy prześwit. W rzeczywistości może być on jeszcze niższy - parametr ten maleje po dociążeniu auta oraz wraz ze zużyciem sprężyn zawieszenia.

Tekst: Marcin Klonowski, Paweł Tyszko; zdjęcia: Robert Brykała, producenci

Najmniej i najbardziej rdzewiejące auta - NADWOZIE

Najbardziej awaryjne skrzynie biegów - EKSPLOATACJA

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy