Przechytrzyć producenta. Jak zamontować LPG i nie stracić gwarancji?
Każdy chciałby jeździć wydając jak najmniej na paliwo. Sposobem na to jest montaż instalacji LPG, która pozwala na stosowanie paliwa o połowę tańszego niż benzyna. Niestety, często w autach z salonu oznacza to utratę gwarancji na silnik. Jak rozwiązać ten problem?
6,68 za litr bezołowiowej kontra 2,83 za litr gazu. Nic dziwnego, że wielu posiadaczy samochodów myśli o montażu instalacji LPG. Nie wyłączając tych, którzy kupują nowe auta w salonach - też chcą jeździć jak najtaniej. Ale nie zawsze jest to łatwe. Zwykle mamy do czynienia z trzema wariantami:
- Samochody fabrycznie wyposażone w instalację LPG. Niektórzy producenci oferują modele, które są już fabrycznie wyposażone w instalację LPG. W takim przypadku instalacja jest integralną częścią pojazdu i objęta jest pełną gwarancją producenta. Dziś samochody sprzedaje tak np. Dacia i Renault, jeszcze niedawno były w ofercie Fiata i Opla - w tym ostatnim przypadku montowano bardziej wytrzymałe głowice.
- Montaż instalacji LPG w autoryzowanych warsztatach. Część producentów pozwala na montaż instalacji LPG w autoryzowanych serwisach lub warsztatach partnerskich. Dzięki temu, mimo że instalacja nie jest fabryczna, zachowuje się pełną gwarancję na samochód. Przykładem takiego podejścia jest Toyota, która współpracuje z wybranymi warsztatami oferującymi montaż LPG bez utraty gwarancji.
- Sprzeciw producenta wobec montażu instalacji LPG. Niektórzy producenci zdecydowanie sprzeciwiają się montażowi instalacji LPG w swoich pojazdach i informują, że taka ingerencja skutkuje utratą gwarancji.
Producent opracowuje pojazd, homologuje go na dany rynek w ramach konkretnych specyfikacji i daje na niego gwarancję. Każda ingerencja, która ma wpływ na działanie pojazdu, może oznaczać utratę gwarancji w zakresie elementów, na działanie których wpłynęła wprowadzona przez nas modyfikacja. Trudno, żeby producent brał odpowiedzialność za elementy, które zmodyfikował kto inny. Jeśli więc w salonie uzyskamy odpowiedź, że producent nie przewiduje możliwości montażu instalacji LPG, robimy to na własne ryzyko.
Zanim podejmiemy taką decyzję, warto zebrać zestaw informacji, zaczynając od odwiedzin u specjalistów LPG. Znając model i wersję silnikową, jaką jesteśmy zainteresowani, będą w stanie określić, czy z technicznego punktu widzenia montaż jest możliwy i czy dana jednostka będzie dobrze współpracowała z instalacją LPG. Bezpośredni wtrysk paliwa, miękkie gniazda zaworowe, turbodoładowanie, zaawansowane systemy zarządzania silnikiem - jest szereg elementów, które utrudniają, a czasem uniemożliwiają opłacalną konwersję na LPG. Producenci mogą mieć dobre powody, aby odradzać montaż takiej instalacji.
Z drugiej strony, są jednostki, które świetnie nadają się do pracy na płynnym gazie, ale producenci z jakichś powodów nie proponują tego rozwiązania. Potencjalne oszczędności wynikające z jazdy na tańszym o połowie paliwie, zachęcają do podjęcia ryzyka. Jak się zabezpieczyć?
Przede wszystkim warto poprosić o wskazanie w serwisie, czy są jakieś jednoznaczne przesłanki techniczne ku temu, by nie montować instalacji LPG. Jeśli takich nie ma, albo zostały konkretnie wymienione, warto skonsultować się z ekspertem z warsztatu specjalizującego się w montażu instalacji LPG w danym rodzaju silnika. Być może będzie on w stanie wskazać optymalne rozwiązanie, które zniweluje ewentualne zagrożenia.
Warto też wiedzieć, że na rynku istnieją produkty ubezpieczeniowe, których zadaniem jest zastąpienie gwarancji. W razie wystąpienia usterki objętej ochroną, koszt jej usunięcia bierze na siebie ubezpieczyciel. Takie ubezpieczenie zwykle obejmuje elementy, na które wpływa montaż instalacji LPG, przez co tracą gwarancję producenta. Mowa o większości elementów silnika, układu paliwowego, chłodzenia, czy wydechowego.
Ochrona ubezpieczeniowa obowiązuje do wysokości kwoty wskazanej w polisie - zwykle to 10 lub 20 tys. zł i w zależności od wysokości składki, obowiązuje przez okres od jednego roku do trzech lat.
Decydując się na to rozwiązanie trzeba być świadomym jego ograniczeń. Warto sprawdzić zakres terytorialny obowiązywania polisy - niektóre produkty działają tylko na terenie Polski. Trzeba się upewnić, czy ubezpieczenie obejmuje też wszystkie komponenty instalacji LPG, czy wymaga serwisowania instalacji LPG w określonych warsztatach, czy przewiduje dodatkowe usługi takie jak assistance drogowy itp.
Znając wszystkie potencjalne zagrożenia i koszty, będąc świadomym możliwości, jakie daje polisa ubezpieczeniowa, można podjąć świadomą decyzję, czy warto montować instalację LPG, nawet w przypadku utraty gwarancji producenta pojazdu. Biorąc pod uwagę potencjalne oszczędności, przy obecnych różnicach w cenach paliw - to wciąż może mieć sens.