Poziomy płynów - za dużo, za mało
Na co wskazują nieprawidłowe poziomy płynów eksploatacyjnych? Co zrobić w razie stwierdzenia ich niedoboru lub nadmiaru?
Dwadzieścia lat temu każdy szanujący się kierowca przed wyjazdem w dalszą podróż sprawdzał poziom płynów eksploatacyjnych w swoim samochodzie. Dziś robią to tylko nieliczni. To błąd, ponieważ postęp techniczny nie zwolnił jeszcze użytkowników aut z tego obowiązku. Coraz większa liczba modeli jest wyposażona w sygnalizatory niskiego poziomu oleju, ale nadal jest to rzadkość, a ponadto wskazania są zwykle nieprecyzyjne.
Wczesne wykrycie i odpowiednia reakcja na "stany alarmowe" chroni właściciela przed wysokimi kosztami napraw podzespołów, które zacierają się w razie braku płynu eksploatacyjnego. Przed kontrolą jego poziomu płynu należy ustawić samochód na równym podłożu i wyłączyć silnik. Poziom oleju silnikowego kontroluje się po wyłączeniu silnika i odczekaniu kilku minut. Poziom płynu chłodniczego należy sprawdzić bez odkręcania zakrętki zbiorniczka. Na "zimno" jest niższy, na "gorąco" wyższy. Poziom płynu hamulcowego nie zmienia się w zależności od temperatury. Również sprawdzamy go bez odkręcania zakrętki zbiorniczka. Kontrola poziomu płynu w układzie wspomagania wymaga już odkręcenia korka. Na zimno wskazanie oscyluje w okolicy minimum, na gorąco w okolicy maksimum.
Poziom optymalny powinien utrzymywać się między znakami minimum i maksimum, które znajdują się na bagnecie (zawsze należy go wyjąć, wytrzeć do sucha, włożyć ponownie, wyjąć i dopiero wtedy odczytać pomiar). W silnikach z filtrem cząstek stałych, na bagnecie jest jeszcze jeden znaczek, który wskazuje, jak bardzo poziom oleju może się podnieść między wymianami.
Poziom zbyt niski grozi zatarciem silnika lub jego przegrzaniem. Należy natychmiast uzupełnić go do prawidłowego stanu. Przyczyny? Jeśli olej przedostaje się do komór spalania przez zużyte pierścienie, należy:
- zmienić go na inny, bardziej gęsty;
- dolać środek uszczelniający;
- zrobić remont silnika;
- wymienić silnik na inny, w lepszym stanie.
Przyczyną może być też zużyta turbosprężarka. Należy ją wymienić lub zregenerować. Uwaga! W sytuacji awaryjnej można dolać dowolny olej, ale po dojechaniu do najbliższego serwisu należy go spuścić i wlać taki, który zaleca producent samochodu.
Poziom zbyt wysoki grozi rozszczelnieniem silnika. Jeśli poziom oleju podniósł się powyżej poziomu określonego w instrukcji obsługi, ponieważ do oleju dostało się paliwo lub płyn chłodzący, należy jak najszybciej go wymienić, ponieważ stracił właściwości smarne i usunąć usterkę. Możliwe przyczyny:
- podczas wymiany oleju mechanik nalał go zbyt dużo oleju (należy spuścić nadmiar oleju);
- uszkodzona uszczelka pod głowicą (uszczelka do wymiany);
- uszkodzony układ paliwowy (do komór spalania dostają się zbyt duże dawki paliwa - układ wtryskowy do naprawy);
- w silnikach Diesla z filtrem cząstek na skutek zaburzeń w działaniu układu wtryskiwacze dawkują zbyt dużo paliwa (należy wtedy skontrolować stan filtra cząstek stałych, oczyścić go lub wymienić).
Poziom optymalny - poziom płynu chłodniczego zmienia się w zależności od temperatury, ale zawsze powinien utrzymywać się między znakami "min" i "max".
Poziom zbyt niski oznacza wyciek lub uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Doraźnie trzeba dolać płyn, a usterki jak najszybciej usunąć.
Poziom zbyt wysoki wskazuje na zużycie uszczelki pod głowicą lub zapowietrzenie układu. Konieczny jest pilny kontakt z mechanikiem.
Uwaga! Gdy silnik jest gorący, korek wlewu należy odkręcać ostrożnie - płyn może wystrzelić i poparzyć.
Poziom optymalny płynu hamulcowego powinien utrzymywać się między znakiem "min" i "max". Wraz ze zużywaniem się klocków poziom płynu naturalnie się obniża. Po wymianie klocków na nowe poziom płynu podniesie się.
Poziom zbyt niski może oznaczać tylko jedno: wyciek, który jak najszybciej trzeba uszczelnić. W większości aut zbiorniczek z płynem hamulcowym obsługuje także układ hydraulicznego sprzęgła. Trzeba zatem sprawdzić szczelność obu układów. Uwaga! Ubytek płynu można uzupełniać dowolnym płynem, ale po dojechaniu do warsztatu należy wymienić mieszaninę na płyn o parametrach wskazanych przez producenta auta.
Poziom optymalny płynu powinien utrzymywać się między znakami "min" i "max". Poziom nieznacznie zmienia się w zależności od temperatury.
Poziom zbyt niski - ubytek płynu do wspomagania kierownicy może oznaczać tylko jedno: wyciek, który jak najszybciej trzeba uszczelnić. Uwaga! Jeśli płynu ubywa, jego poziom należy uzupełniać tylko identycznym. Niedobór niszczy układ wspomagania.
Poziom zbyt wysoki - płynu samoistnie nie przybywa (na gorąco jego stan nieznacznie się podnosi). Płyn może się natomiast pienić, co sygnalizuje, że trzeba się skontaktować z mechanikiem.
Jacek Ambrozik