Polska wciąż fotoradarami stoi. Gdzie ich jest najwięcej?
Na drogach samego tylko województwa mazowieckiego jest więcej fotoradarów, niż spotkać można w takich krajach, jak: Słowacja, Łotwa, Estonia, Słowenia, Chorwacja czy Portugalia! W których częściach kraju kierowcy szczególnie narażeni są na mandaty z przydrożnych "fotopstryków"?
Operatorzy systemu Yanosik sporządzili interesujący raport dotyczący urządzeń do monitorowania prędkości pojazdów w Polsce. Gromadzone w systemie informacje o fotoradarach, odcinkowych pomiarach prędkości i kamerach monitorujących przejazd na czerwonym świetle pozwoliły na stworzenie "radarowej mapy kraju". W którym województwie kierowcy najczęściej kontrolowani są przez stałe urządzenia rejestrujące prędkość i przejazd na czerwonym świetle?
W takim zestawieniu pionierem okazuje się być województwo mazowieckie. Przy jego drogach spotkamy aż 81 rejestratorów. O ok. 30 fotoradarów mniej jest w Wielkopolsce, która znalazła się na drugim miejscu w zestawieniu. Trzecią pozycję zajęło województwo śląskie z 40 tego typu urządzeniami. Najmniej fotoradarów w Polsce odnotowano w województwie opolskim (12), świętokrzyskim (15) oraz zachodniopomorskim (21).
Porównując województwo mazowieckie z przybliżoną powierzchniowo Słowacją okazuje się, że Mazowieckie ma o ponad 6 razy więcej fotoradarów niż nasz południowy sąsiad! Mniej urządzeń monitorujących prędkość i przejazd na czerwonym świetle niż w województwie mazowieckim jest także w innych państwach Europy: Łotwie, Estonii, Słowenii, Chorwacji czy Portugalii - komentuje Dawid Kaczmarowski z Yanosika.
W celu dokładniejszej analizy eksperci z Yanosika postanowili zestawić liczbę fotoradarów z kilometrażem dróg krajowych przypadających na dane województwo. W ten sposób powstał miarodajny wskaźnik obrazujący zagęszczenie urządzeń monitorujących prędkość i przejazd na czerwonym świetle na głównych trasach międzymiastowych w Polsce.
W tym przypadku na prowadzenie wychodzi województwo śląskie, gdzie w przeliczeniu na 100 km dróg krajowych z tego regionu przypada ok. 6 fotoradarów. Na drugim miejscu uplasowało się województwo pomorskie (ok. 4 fotoradary na 100 km). Na trzecią pozycję spadło województwo mazowieckie, w którym kierowcy na 100 km drogi mogą w zaokrągleniu spotkać 4 rejestratory. Najmniejsze zagęszczenie fotoradarów na drogach krajowych odnotowano w województwie opolskim, warmińsko-mazurskim oraz dolnośląskim. W każdym z tym województw przypadają ok. 2 fotoradary na 100 km dróg.
Pod lupę ekspertów trafiły również odcinkowe pomiary prędkości. W tej kategorii, po raz kolejny, prym wiedzie województwo mazowieckie, w którym kontrolowanych jest w sumie 32,5 km dróg. Wysoko w rankingu uplasowało się także województwo warmińsko-mazurskie (łącznie 21,3 km) oraz łódzkie (łącznie 13,7 km). Odcinkowych pomiarów prędkości próżno szukać natomiast w województwie wielkopolskim i kujawsko-pomorskim.
Po przeanalizowaniu rozmieszczenia urządzeń monitorujących prędkość i przejazd na czerwonym świetle okazało się, że w każdym województwie można wyznaczyć po jednej najczęściej kontrolowanej drodze. W skali całego kraju na szczególną uwagę zasługuje droga krajowa nr 92. Na odcinku przebiegającym przez województwo lubuskie kierowcy mogą spotkać fotoradar co 13 km. Droga ta okazała się również najbardziej kontrolowaną w województwie wielkopolskim. Tam fotoradary ustawione są jednak rzadziej niż w Lubuskim: co 17,5 km. Sporo rejestratorów umieszczonych jest także na drodze krajowej nr 94 w województwie małopolskim. Tam średnio co 13,3 km "czeka" na kierowców jeden fotoradar. Krajowa 94 to także najczęściej monitorowana droga w województwie podkarpackim (fotoradar co 17,3 km) oraz opolskim (fotoradar co 19,6 km). Kolejną trasą, która wyróżnia się na terenie Polski jest droga krajowa nr 78 w granicach województwa śląskiego. Na niej odnotowano średnio jeden fotoradar na 13,5 km.
W pozostałych województwach najbardziej kontrolowanymi drogami są:
- DK 6 w województwie pomorskim (1 fotoradar na 14,8 km) oraz województwie zachodniopomorskim (1 fotoradar na 32,2 km),
- DK 82 w województwie lubelskim (1 fotoradar na 15,9 km),
- DK 8 w województwie podlaskim (1 fotoradar na 18,4 km),
- DK 50 w województwie mazowieckim (1 fotoradar na 17,4 km),
- DK 91 w województwie łódzkim (1 fotoradar na 19,7 km)
oraz kujawsko-pomorskim (1 fotoradar na 22,6 km),
- DK 74 w województwie świętokrzyskim (1 fotoradar na 23,8 km),
- DK 16 w województwie warmińsko-mazurskim (1 fotoradar na 25,5 km),
- DK 3 w województwie dolnośląskim (1 fotoradar na 26,7 km).