Poduszki powietrzne - po co airbag?
Poduszki powietrzne to obecnie standard w nowych samochodach. W Lexusie LS 600h może ich być w sumie nawet 12.
Każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej musi być wyposażony w przynajmniej jedną tzw. czołową poduszkę powietrzną, chroniącą kierowcę. Tymczasem producenci samochodów zasypują potencjalnych klientów informacjami, że w ich autach znajduje się sześć czy dziewięć airbagów. To świetny chwyt marketingowy, bo od lat bezpieczeństwo jest w cenie.
Poduszki różnią się między sobą kształtem, lokalizacją oraz wielkością, a odpalane są w zależności od rodzaju uderzeń. O tym, czy dana poduszka zostanie aktywowana, decyduje szereg czujników mierzących nie tylko zgniecenia karoserii, ale również przeciążenia, przyspieszenia boczne pojazdu, ciśnienie w drzwiach oraz to, czy dane miejsce jest zajęte przez pasażera.
Poduszki czołowe
Poduszki czołowe są dwie: dla kierowcy i pasażera. Poduszka czołowa kierowcy instalowana jest w kierownicy, z kolei większa - pasażera znajduje się przeważnie nad schowkiem. Zadaniem czołowych poduszek powietrznych jest ochrona głowy oraz klatki piersiowej kierowcy i pasażera podróżującego z przodu przed uderzeniem w kierownicę i tablicę przyrządów. Część producentów stosuje poduszki o zmiennym stopniu napełnienia. Pozwalają one dostosować siłę wypełnienia poduszki do masy pasażera, chroniąc w ten sposób dzieci przed obrażeniami.
Airbag pasażera jest jedynym, który kierowca może samodzielnie dezaktywować. Robi się to np. w sytuacji, gdy mamy zamiar przewozić z przodu dziecko umieszczone w foteliku. Dezaktywacja polega najczęściej na przekręceniu kluczykiem specjalnego zamka, znajdującego się np. w przednim schowku lub w bocznej części kokpitu widocznej po otwarciu przednich drzwi po stronie pasażera.
Poduszki boczne
Instalowane są zwykle w zewnętrznych bokach oparć foteli, praktycznie zawsze w komplecie po obu stronach pojazdu (dla kierowcy i pasażera). W droższych samochodach (np. w limuzynach) oferowane są także poduszki boczne dla pasażerów tylnej kanapy, jednak nadal jest to rzadkość. Ich zadaniem jest ochrona tułowia i kończyn górnych przed uderzeniami bocznymi. Ten rodzaj poduszek nie jest odpalany synchronicznie, parami. Aktywują się airbagi po tej stronie pojazdu, po której nastąpiło uderzenie.
Poduszki kolanowe
Jeszcze niedawno spotykane w autach luksusowych, obecnie dostępne w samochodach różnych segmentów. Poduszka kolanowa kierowcy jest umiejscowiona pod kolumną kierowniczą. Ma za zadanie chronić golenie kierującego przed zmiażdżeniem przez układ kierowniczy. Rolę poduszki chroniącej kolana pasażera przedniego fotela może spełniać powiększona poduszka czołowa.
Kurtyny powietrzne
Ich zadaniem jest ochrona głów kierowcy i pasażerów podczas uderzeń bocznych i dachowania. Instalowane są w górnej części słupków. Najczęściej poduszki kurtynowe obejmują pierwszy i drugi rząd siedzeń, ale w niektórych nowych autach siedmioosobowych bywają stosowane airbagi kurtynowe obejmujące trzy rzędy siedzeń. Możliwość kupienia takich kurtyn oferowana jest w przypadku Chryslera Grand Voyagera, Forda Galaxy, Peugeota 5008. W kurtyny chroniące trzy rzędy siedzeń nie są wyposażane takie auta siedmioosobowe jak np. Renault Espace, Opel Zafira. Kurtyny nie są odpalane synchronicznie.
Nietypowe
Jednym z innowacyjnych rozwiązań stosowanych w Toyocie iQ jest zainstalowanie poduszki kurtynowej nad tylną szybą. Airbag chroni głowy pasażerów podczas uderzeń z tyłu. Ponadto zastosowano poduszkę montowaną w siedzisku fotela pasażera, która zapobiega ześlizgnięciu się ciała pod pasem podczas wypadku. Takie rozwiązanie jest stosowane także w Lexusie LS w tylnych fotelach, w wersjach Superior, w których jest możliwość niezależnego regulowania ustawienia tych foteli.
Tomasz Korniejew