Oleje silnikowe. Z rajdów do samochodów cywilnych

​Nowoczesne, oparte na nowych technologiach, oleje silnikowe mają coraz większy udział w rynku.

​Nowoczesne, oparte na nowych technologiach, oleje silnikowe mają coraz większy udział w rynku.

Udział olejów syntetycznych rośnie o 3 punkty procentowe rocznie i zbliża się do poziomu 50 proc. udziału w rynku. Jeszcze siedem lat temu stanowiły one jedną czwartą rynku. Producenci olejów stale pracują nad ulepszeniem swoich produktów, by jak najdłużej i jak najlepiej chroniły silniki. Większość z tych produktów jest testowana podczas rajdów motoryzacyjnych.

Turbodoładowane silniki o małej pojemności i dużej mocy, stosowane dziś powszechnie przez producentów samochodów, wymagają stosowania olejów silnikowych najnowszej generacji. Dlatego testy na zawodach sportowych są przydatne również w przypadku produktów przeznaczonych do samochodów użytkowych. Oleje polecane do nowoczesnych aut niewiele różnią się od tych stosowanych w samochodach sportowych.

Reklama

- W przypadku samochodów sportowych to powinien być olej o bazie syntetycznej, ale to nie jest nic nowego, bo dzisiaj wszystkie oleje przeznaczone do współczesnych silników są na bazie syntetycznej. Zapominamy już o olejach mineralnych, a to ze względu na downsizing, czyli małe pojemności silników z dużą mocą. To jest coś, co wcześniej było cechą charakterystyczną dla sportu, a dziś jest cechą pojazdów użytkowych - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wojciech Sobieraj, specjalista techniczny Citroen Polska.

Oleje syntetyczne zdobywają coraz większy udział w rynku - w ubiegłym roku ich sprzedaż stanowiła blisko połowę rynku. Mniej dynamicznie, choć też wyraźnie, rośnie udział olejów półsyntetycznych. W tym czasie udział jednosezonowych olejów mineralnych, czyli starej generacji, spadł do najniższego w historii poziomu 25 procent.

Jak zapewnia specjalista techniczny Citroen Polska, produkty na bazie syntetycznej są opracowane z użyciem zaawansowanych technologii. Nowoczesne silniki wymagają produktów syntetycznych, które należy odpowiednio często wymieniać. Jakość i rodzaj użytego oleju silnikowego ma spore znaczenie w przedłużeniu żywotności silnika.

- Niezależnie od rodzaju silnika najbardziej newralgiczny moment jego pracy to okres rozruchu - mówi Wojciech Sobieraj. - Dobry olej błyskawicznie dociera do wszystkich zakamarków jednostki napędowej, produkt gorszy potrzebuje na to więcej czasu. W tym drugim przypadku silnik będzie więc przez moment pracował na sucho, a to oczywiście szybciej doprowadzi do uszkodzeń.

Producenci próbują uzyskać kompromis pomiędzy lepkością oleju, chroniącą przed tarciem i zużyciem elementów silnika, a minimalizowaniem oporów, gwarantującym lepsze osiągi silnika.

- Różnica pomiędzy olejem mineralnym a syntetycznym jest kluczowa dla pracy silnika - mówi Thibaud Leschallier de Lisle, dyrektor generalny Total Polska, koncernu produkującego m.in. oleje silnikowe. - Produkt syntetyczny jest bardziej przetworzony, dzięki czemu jego cząsteczki upodabniają się do siebie. To powoduje zmniejszenie tarcia, ale równocześnie zapewnia bardziej wydajną pracę silnika z niższą emisją spalin i mniejszym zużyciem paliwa.

Nowe technologie testowane są często w ekstremalnych warunkach, czyli podczas rajdów motoryzacyjnych. W ten sposób swoje produkty, oleje i smary, testuje firma Total, która od 45 lat jest partnerem Citroena w różnego typu zawodach sportowych.

- Z każdym rokiem rozwijamy nasze produkty, aby dostosować je do warunków stawianych przez Citroena tak, by jego samochody zwyciężały w rajdach i wyścigach - mówi Thibaud Leschallier de Lisle. - Droga do rozwoju produktów takich jak oleje silnikowe i smary polega na tym, że po każdym wyścigu analizujemy działanie danego produktu i w ten sposób pomagamy Citroenowi optymalizować strategię wyścigową oraz udoskonalać silniki.

Najbliższą okazją do przetestowania konkretnych rozwiązań będzie rozgrywany od 26 do 29 czerwca w Polsce i na Litwie Rajd Polski. Wezmą w nim udział m.in. załogi Citroen Total World Rally Team.

- Rajdy WRC są najbardziej spektakularnym efektem współpracy firm Citroen i Total - wyjaśnia mówi Jacek Trojanowski, dyrektor generalny Citroen Polska. - Od wielu lat wystawiamy wspólny zespół Citroen Total World Rally Team, któremu udało się zdobyć osiem tytułów mistrza świata w kategorii producentów. Tym razem również liczymy na wysoką pozycję.

Źródło informacji

Newseria Biznes
Dowiedz się więcej na temat: olej silnikowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy