Nowy odcinkowy pomiar prędkości na A4. Gdzie się znajduje i kiedy ruszy?
Koniec z łamaniem ograniczeń prędkości na niebezpiecznym, wąskim odcinku autostrady A4. Między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie zamontowano kamery odcinkowego pomiaru prędkości. Kiedy system zacznie działać i jak szybko będzie można jechać bez narażania się na mandat?
A4 to najdłuższa polska autostrada. Biegnie przez południową Polskę, ma 667 km długości i biegnie od przejścia granicznego w Jędrzychowicach koło Zgorzelca aż do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej.
Na zdecydowanej większości droga jest ma pas awaryjny i dwa pasy ruchu. Autostrada pełni rolę południowej obwodnicy Krakowa i na tym odcinku częściowo jest trzypasmowa. Z kolei na pozostałej części ma dwa pasy i tam obowiązuje ograniczenie prędkości do 110 km/h ze względu na duży ruch i często tworzące się korki.
Jednak jeszcze gorzej sytuacja wygląda na Dolnym Śląsku. Między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie autostrada jest dwupasmowa ale pozbawiona pasa awaryjnego. To najbardziej niebezpieczny odcinek tej trasy. Obowiązuje na nim ograniczenie prędkości do 110 km/h oraz zakaz wyprzedzania dla samochodów ciężarowych.
Niestety, zarówno zakaz wyprzedzania, jak i ograniczenie prędkości są często łamane, efektem są zderzenia i kolizje. Przeprowadzone przez GDDKIA i GITD analizy wykazały, że tylko w latach 2018-2022 doszło tu do niemal trzydziestu wypadków, w których rannych zostało około pięćdziesiąt osób.
Systematycznie dochodzi również do zdarzeń, w których może nie ma rannych, ale niszczone są samochody, a droga jest wówczas najczęściej całkowicie zablokowana. Ostatni wydarzył się w czwartek rano, gdy wpadło na siebie pięć samochodów ciężarowych. Tym razem obyło się bez ofiar.
Dlatego cały odcinek między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie zostanie objęty odcinkowym pomiarem prędkości. Będzie miał on długość 8 km i będzie można go pokonać ze średnią prędkością 110 km/h, wyższa prędkość automatycznie będzie oznaczać mandat.
Montaż kamer został już zakończony. Nie wiadomo jednak jeszcze, kiedy system zacznie rejestrować przekroczenia prędkości. Graniczną datą przekazania GITD wszystkich nowych systemów odcinkowego pomiaru prędkości, które powstaną na polskich drogach w 2023 roku jest 25 września. W sumie monitoringiem zostanie objęte 39 odcinków dróg o łącznej długości 400 km (w obu kierunkach).
Tymczasem dziś systemami pomiaru objętych jest tylko 171 km dróg.
Nowe urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości na drodze S7 w okolicach Białobrzegów to pierwszy z 39 zestawów, które trafić maja na nasze drogi do końca bieżącego roku. Przypominamy, że te dyscyplinować mają kierowców również na autostradach. W tym przypadku chodzi o autostrady: A1, A2 i A4
Pełna lista lista lokalizacji nowych odcinkowych pomiarów prędkości planowanych do uruchomienia w 2023 roku:
- Dolnośląskie — A4 Kostomłoty — Kąty Wrocławskie
- Dolnośląskie — Wrocław: Al. Jana III Sobieskiego
- Dolnośląskie — Bierzów-Przylesie
- Kujawsko-Pomorskie — Rogoźno Zamek — Kłódka
- Kujawsko-Pomorskie — Węzeł Nowy Ciechocinek — MOP Kałęczynek
- Kujawsko-Pomorskie — Rycerzewo: DW251 od 70 km
- Lubelskie — Hrubieszów: wjazd do miejscowości, DW 884 4 km
- Lubelskie — Gołąb
- Lubuskie — Świdnica: Obwodowa — Nowogród Bobrzańskie
- Lubuskie — Sudoł — Radomia
- Lubuskie — Chełmsko — Przytocznia
- Lubuskie — Motylewo — Łupowo
- Łódzkie — Pomorzany/Bociany
- Łódzkie — S14 Dobroń — Pabianice Płn.
- Łódzkie — Łódź: Chocianowicka— Łaskowice
- Łódzkie — Bychlew 6 — Jadwinin 16a
- Łódzkie — Mokra Prawa 2 — 189a
- Małopolskie — Węzeł Balice — Węzeł Rudno
- Małopolskie — Kęty: ul. Jana III Sobieskiego, 1,3 km od ul. Partyzantów do ul. Kleparz
- Mazowieckie — Kanie — Otrębusy, DW710
- Mazowieckie — Natolin — Chrzanów Duży — Grodzisk Mazowiecki
- Mazowieckie — Mszczonów, obwodnica miasta
- Mazowieckie — Białobrzegi, obwodnica miasta
- Opolskie — Kietlice — Kilisino
- Podkarpackie — Nosówka: ul. Dębicka — 4 km
- Podkarpackie— Dukla: Trakt Węgierski
- Podkarpackie— Nowa Dęba: Ks. Henryka Łagockiego 113 — Korczaka 16
- Podkarpackie — Gniewczyna Łańcucka — Gniewczyna Tryniecka
- Podkarpackie— Nisko: ul. Sandomierska
- Pomorskie — A1 Peplin — Swarożyn
- Pomorskie — Borowo: Gdańska 2 — Turystyczna 1
- Śląskie — Katowice: Braci Reńców 28
- Śląskie — Jankowice (Nowa) — Świerklany (Plebiscytowa)
- Śląskie — Gliwice: Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego
- Śląskie — Zabrze: Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego
- Wielkopolskie — Tarnowo Podgórne — Poznań Ławica
- Wielkopolskie — A2 Konin: MOP Leonia/Kuny do PPO Żdżary
- Zachodniopomorskie — Piecnik — Nieradz
- Zachodniopomorskie — Łubianka — Brynka
System odcinkowego pomiaru prędkości to zespół kamer (od 1 do 4) oraz system rozpoznawania tablic rejestracyjnych, zainstalowanych na słupach z wysięgnikami nad jezdnią oraz szafka teletechniczna zawierająca m.in. kontroler, moduł i przełącznik komunikacyjny. Pomiaru średniej prędkości pojazdu opiera się o pomiar czasu, w jakim ten pojazd przebył odcinek drogi. Kamery na początku i na końcu odcinka drogi umieszczone są względem kierunku ruchu pojazdów, skierowane na przód albo na tył poruszającego się pojazdu w taki sposób, aby możliwy był odczyt tablic rejestracyjnych.
Podstawową przewagą odcinkowych pomiarów prędkości, nad zwykłymi fotoradarami, jest to, że monitorowany jest cały odcinek drogi (mający zwykle kilka kilometrów). Wymusza to zatem na kierowcach przepisową jazdę przez pewien czas, a nie tylko zwolnienie w jednym miejscu, jak ma to miejsce w przypadku klasycznych radarów. System nie zapobiega co prawda chwilowemu przekroczeniu prędkości, ale kierowca który się tego dopuścił, musi potem odpowiednio zwolnić, aby zmniejszyć swoją średnią prędkość na danym odcinku. Jeśli pomyli się w takich szacunkach, czeka go mandat.
O odcinkowym pomiarze prędkości informuje znak D-51a. Ma on formę niebieskiej tablicy, podobnej do tej, jaka informuje o zwykłych fotoradarach. Znajdziemy jednak na nim dwa symbole fotoradarów, umieszczone nad drogą. Moment opuszczania obszaru objętego odcinkowym pomiarem prędkości, sygnalizuje znak D-51b, gdzie całość przekreślona jest czerwoną linią.
Średnia prędkość, jaka zostanie zmierzona przez system odcinkowego pomiaru prędkości, jest podstawą do wystawienia takiego samego mandatu, jak w przypadku chwilowego przekroczenia, zmierzonego innymi metodami (chociaż najwyższa prędkość osiągnięta przez kierowcę na odcinku pomiarowym jest w oczywisty sposób jeszcze wyższa). Obecnie obowiązujący taryfikator mandatów za prędkość, prezentuje się następująco:
- do 10 km/h - 50 zł, 1 pkt karny
- od 11 km/h do 15 km/h - 100 zł, 2 pkt. karne
- od 16 km/h do 20 km/h - 200 zł, 3 pkt. karne
- od 21 km/h do 25 km/h - 300 zł, 5 pkt. karnych
- od 26 km/h do 30 km/h - 400 zł, 7 pkt. karnych
- ponad 30 km/h - 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych
- ponad 40 km/h - 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych
- ponad 50 km/h - 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych
- ponad 60 km/h - 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych
- ponad 70 km/h - 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych