Niedogrzane wnętrze

Wnętrze auta nie chce się nagrzać? Opisujemy, jakie mogą być tego przyczyny.

Jeśli samochód jest w pełni sprawny, ciepłe powietrze, nawet zimą, powinno być tłoczone przez nawiewy już po kilku kilometrach jazdy. Skąd w kabinie auta bierze się ciepło? Najczęściej jest odbierane od układu chłodzenia silnika z wykorzystaniem nagrzewnicy, przez którą przepływa nagrzana ciecz chłodząca. Gdy pojawiają się kłopoty z osiągnięciem i utrzymaniem odpowiedniej temperatury płynu chłodzącego, nie ma mowy o sprawnym nagrzewaniu wnętrza. Z natury trudniejsze zadanie mają oszczędne diesle. Sprawne silniki marnują bardzo mało paliwa na wytwarzanie ciepła. Aby choć trochę poprawić sytuację choć trochę, stosuje się dogrzewacze cieczy chłodzącej, a ogrzewanie wnętrza bywa wspomagane elektrycznie.

Reklama

Wiele objawów wadliwie działającego układu chłodzenia (powodujących obniżenie skuteczności ogrzewania) można wychwycić samemu. Na szczęście w większości przypadków usunięcie defektów nie powinno być zbyt kłopotliwe czy kosztowne. W pewnych przypadkach konieczne może jednak być np. rozebranie tablicy przyrządów, co do najprostszych czynności nie należy. W nowszych, bardziej "zelektronizowanych" autach do typowych problemów z układem chłodzenia należą defekty zaawansowanych systemów sterowania.

Niesprawny układ chłodzenia przyczynia się także do zwiększenia zużycia paliwa. Jego dawka jest uzależniona od temperatury cieczy chłodzącej, zatem niedogrzany silnik pobiera automatycznie większe dawki paliwa. Może to spowodować wzrost zużycia paliwa nawet o 3 l/100 km. Warto poszukać przyczyn awarii - nie tylko przestaniemy marznąć, ale zaoszczędzimy też na kosztach paliwa.

Silnik nagrzewa się bardzo wolno

Prawdopodobna przyczyna: uszkodzony termostat

Termostat jest zaworem otwierającym dopływ cieczy chłodzącej m.in. do chłodnicy. Gdy robi to zbyt szybko lub zawsze pozostaje uchylony, temperatura cieczy chłodzącej ma małe szanse na osiągnięcie odpowiedniej wartości. W przypadku aut pozbawionych wskaźnika temperatury, niesprawność termostatu można stwierdzić dotykając rury wchodzącej do chłodnicy - powinna być chłodna przez pewien czas po uruchomieniu silnika. Gdy poczujemy, że robi się ciepła praktycznie od razu, termostat nadaje się do wymiany.

Temperatura silnika ciągle się zmienia

Prawdopodobna przyczyna: zapowietrzony układ chłodzenia

Gdy w obiegu chłodzącym pojawiają się bańki powietrza, w znaczący sposób zmieniają się właściwości płynu chłodzącego, co utrudnia sprawną wymianę ciepła w nagrzewnicy. Odpowietrzanie układu w pewnych autach powinno wieńczyć wymianę płynu chłodzącego. Generalnie czynność ta nie jest kłopotliwa - czasami może być konieczne dolanie pewnej ilości płynu, warto więc mieć zapas na dolewki.

Brak ogrzewania po nagrzaniu silnika

Prawdopodobna przyczyna: niedrożna, uszkodzona nagrzewnica

Sprawny przepływ nagrzanej cieczy przez nagrzewnicę jest konieczny do skutecznego ogrzewania. Czasem jest on jednak utrudniony lub wręcz zablokowany. To "zasługa" osadzonego kamienia lub niesprawnych zaworów sterujących przepływem. W pewnych przypadkach wystarczy czyszczenie elementów, niekiedy konieczna może być jednak jej wymiana. A to zła wiadomość. Nagrzewnica montowana jest za tablicą przyrządów, jej wymiana pociąga za sobą demontaż praktycznie całej deski. Nagrzewnica lub zawory sterujące mogą się też rozszczelnić. Podejrzane są więc np. wycieki spod deski.

Niewłączająca się dmuchawa

Prawdopodobna przyczyna: uszkodzony bezpiecznik, pokrętło lub silnik dmuchawy
Albo mamy szczęście i awaria to głupstwo, które naprawimy w kilka chwil, wymieniając bezpiecznik odpowiedzialny za konkretny obwód elektryczny, albo okaże się, że to poważna awaria zmuszająca do rozebrania połowy tablicy przyrządów i wymiany drogiego podzespołu. Cisza po włączeniu dmuchawy pozwala przynajmniej jednoznacznie i szybko zorientować się, że coś z wentylacją jest nie tak.

Słaba wydajność ogrzewania

Prawdopodobna przyczyna: niski poziom płynu chłodzącego
Niedostateczna ilość płynu w układzie może powodować niewystarczający przepływ przez nagrzewnicę, co w efekcie prowadzi do osłabienia ogrzewania. Efekt taki jest najbardziej wyczuwalny na postoju lub przy niskich obrotach silnika.

Niewystarczająca skuteczność nawiewu

Prawdopodobna przyczyna: zatkany filtr przeciwpyłkowy
Zatkany filtr kabinowy powoduje negatywne skutki także zimą. Utrudnione tłoczenie powietrza do kabiny może doprowadzić do przeciążenia wentylatora i jego uszkodzenia. Wymiana filtra zlikwiduje zagrożenie.

Układ nie reaguje na regulację temperatury

Prawdopodobna przyczyna: uszkodzenie sterowania
Regulację temperatury we wnętrzu uzyskuje się przez mieszanie powietrza zimnego z ogrzanym w nagrzewnicy lub sterowanie przepływem cieczy przez nagrzewnicę. Trzeba więc sprawdzić, czy cięgna sterujące nie są zerwane lub zablokowane. W układach z automatyką sterowania dochodzą jeszcze awarie silniczków wykonawczych.

Bartosz Zienkiewicz

Fakty i mity dotyczące zimowej eksploatacji - PORADY

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy