Najtrudniejsze rondo na świecie? Wygląda nietypowo, ale jest bezpieczne
Tzw. magiczne rondo stało się prawdziwą atrakcją turystyczną - to nietypowe skrzyżowanie łączy pięć ulic i składa się z dwukierunkowej drogi wokół centralnej wyspy, z pięcioma mini-rondami spotykającymi się z drogami wjazdowym. Jak po nim jeździć i gdzie jeszcze na świecie znajdziemy nietypowe ronda?
Magiczne rondo znajduje się w Swindon, mieście położonym w południowo-zachodniej Anglii i jest jednym z najbardziej intrygujących i nietypowych rozwiązań drogowych na świecie. Jest tak wyjątkowe (choć nie jedyne na świecie), że stało się atrakcją turystyczną. Okazuje się jednak, że wg statystyk, zmniejszyło ono liczbę wypadków nawet o 75%. Co nie oznacza, że nie dochodzi na nim do kolizji. Policyjne statystyki mówią, że w ciągu 25 lat doszło na ni do ponad 100 kolizji i kilkunastu poważniejszych wypadków. Eksperci twierdzą, że mniejsza liczba wypadków to efekt tego, że po tak skomplikowanym rondzie wszyscy jeżdżą po prostu wolniej.
Zbudowane je w 1972 roku, wg projektu Franka Blackmore’a, Składa się z pięciu mniejszych rond ułożonych wokół centralnego, w którym ruch odbywa się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Rondo było eksperymentem inżynierów drogowych mającym na celu poprawę płynności ruchu i redukcję korków w jednym z najbardziej zatłoczonych obszarów miasta.
Kierowcy, zbliżając się do magicznego ronda, muszą zrozumieć kilka kluczowych zasad, aby poruszać się po nim bezpiecznie. Po pierwsze, należy zwrócić uwagę na oznakowanie poziome i pionowe, które kierują ruchem w odpowiednie sektory. Każde z pięciu mniejszych rond działa samodzielnie, ale jednocześnie jest zintegrowane z centralnym rondem, tworząc skomplikowaną sieć przepływu pojazdów. Ruch na każdym z mniejszych rond odbywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, co oznacza, że kierowcy muszą ustąpić pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony. Aby opuścić rondo, kierowcy muszą przemieszczać się przez odpowiednie mniejsze ronda, co może wymagać przejechania przez centralne rondo kilka razy, zanim dotrą do właściwego zjazdu. Dzięki temu, mimo początkowego chaosu, rondo pozwala na płynniejszy przepływ ruchu i minimalizuje ryzyko kolizji.
Jednym z najsłynniejszych jest paryskie rondo na placu de Gaulle'a (wcześniej zwanego placem Gwiazdy z uwagi na układ odchodzących dróg) wokół Łuku Triumfalnego. Rondo jest pokryte kostką i ze względu na całkowity brak oznakowania poziomego, może wydawać się bardzo chaotyczne. Jakimś cudem jednak kierowcy dość sprawnie się po nim poruszają korzystając w sumie z dwunastu możliwych zjazdów. Jest to jedno z najbardziej zatłoczonych rond w Europie, przez które codziennie przejeżdża kilkanaście/kilkadziesiąt tysięcy pojazdów.
Kolejnym interesującym przykładem jest rondo Magic Roundabout w Hemel Hempstead w Wielkiej Brytanii, które podobnie jak jego odpowiednik w Swindon, składa się z kilku mniejszych rond. Rondo zostało otwarte w 1973 roku i składa się z sześciu mniejszych rond wokół centralnego, co czyni je nieco bardziej skomplikowanym niż rondo w Swindon. Kierowcy muszą poruszać się zgodnie z ruchem wskazówek zegara wokół mniejszych rond, jednocześnie zachowując ostrożność przy wjeździe i wyjeździe z centralnego ronda.