Musisz dolać olej? Tak tego nie rób bo zniszczysz silnik
Zużycie oleju silnikowego do pewnego stopnia jest zjawiskiem naturalnym. Jednak czasem poziom oleju spada za bardzo i trzeba go uzupełnić. Co zrobić, jeśli nie mamy dostępu do oleju stosowanego w naszym silniku? Sprawdzamy, czy oleje silnikowe można ze sobą mieszać.
Olej silnikowy to płyn w samochodzie niezbędny, a jego odpowiedni poziom jest konieczny dla bezawaryjnego działania silnika. Jego głównym zadaniem jest smarowanie ruchomych elementów silnika, a także odprowadzanie ciepła i zanieczyszczeń (np. osadów).
Utrzymywanie odpowiedniego poziomu oleju silnikowego, a także dbanie o jego jakość są kluczowe dla utrzymania niezawodności układu napędowego w naszym samochodzie. Jednak wraz z eksploatacją samochodu poziom oleju silnikowego może się zmniejszać.
Nie zawsze jest to oznaka awarii, ponieważ wiele silników zużywa olej podczas pracy, w różnych ilościach. Warto wiedzieć, że żadna jednostka nie jest w pełni szczelna. Wynika to z luzów konstrukcyjnych oraz wad uszczelniaczy, których nieprzepuszczalność jest uwarunkowana temperaturą otoczenia. Często w nowych samochodach dochodzi do przedostawania się oleju do komór spalania.
Z większym zużyciem oleju trzeba się liczyć również w samochodach wyposażonych w turbosprężarkę oraz tych, które są wykorzystywane na krótkich trasach w warunkach miejskich.
W efekcie w końcu poziom oleju może spaść poniżej minimum i trzeba będzie go uzupełnić. To może być problem, gdy nie mamy dolewki w bagażniku, a na stacji nie znajdziemy oleju tego samego producenta i tych samych parametrach.
Wielu kierowców poszukuje wtedy odpowiedzi na pytanie - czy oleje silnikowe o różnych parametrach można ze sobą mieszać?
Kierowcy powinni zdawać sobie sprawę, że na rynku istnieje wiele rodzajów olejów silnikowych. Wyróżnia się oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne.
Najważniejszym parametrem każdego z nich jest lepkość. Jest ona oznaczana na przykład w następujący sposób - 5W30. Pierwsza liczba określa lepkość oleju w niskiej temperaturze, a druga liczba w temperaturze wysokiej.
Mieszanie olejów silnikowych jest możliwe i nie zaszkodzi silnikowi. Trzeba jednak pamiętać, by dolać olej o tej samej klasie lepkości oraz jakości. Czasami możliwa jest delikatna zmiana drugiej wartości, np. oleju z 10W40 na olej 5W40.
Nie należy jednak mieszać typów olejów, czyli oleje mineralne można łączyć tylko z olejami mineralnymi. Ta sama zasada dotyczy olejów półsyntetycznych i syntetycznych.
Producent czy nazwa handlowa środka smarującego ma najmniejsze znaczenie.
Jeśli podczas dolewki dojdzie do pomyłki i zmieszają się dwa różne rodzaje olejów - np. mineralny z syntetycznym, konsekwencje mogą być fatalne. Przede wszystkim obniża się stabilność termiczna oleju i odkłada się więcej zanieczyszczeń.
W pewnym momencie taka mieszanina nie zapewni odpowiedniego smarowania silnika, co doprowadzi do poważnych uszkodzeń silnika, a nawet całkowite zatarcie. Dlatego przed dolewką należy się upewnić, jaki rodzaj oleju znajduje się w silniku. Warto zanotować sobie tę informację, ponieważ przyda się w momencie zakupu oleju na stacji benzynowej lub w sklepie.
***