Masz takie światła w aucie? Przygotuj się na 3000 zł mandatu
Reflektory retrofit LED są coraz popularniejsze na całym świecie, ale w Polsce używanie ich w samochodzie jest niezgodne z prawe. Kierowcy narażają się na problemy nie tylko podczas przeglądu samochodu. Podczas kontroli drogowej mogą zapłacić nawet 3000 zł mandatu.
Reflektory LED są idealnym rozwiązaniem w samochodzie. Oferują jasny snop światła, zwiększone pole widzenia oraz zużywają znacznie mniej energii niż klasyczne rozwiązania halogenowe czy ksenonowe. Do tego kierowca nie musi się męczyć z wymianą przepalonych żarówek.
Jakiś czas temu pojawiły się na rynku specjalne zestawy, tzw. retrofit, które umożliwiają montaż oświetlenia w technologii LED w lampie dostosowanej do klasycznych żarówek halogenowych.
Jednak zanim zdecydujemy się na zastosowanie takiego rozwiązania, warto wiedzieć, że montowanie ich w samochodzie jest niezgodne z prawem. Wszystko z powodu przepisów unijnych oraz niedostosowanych przepisów krajowych.
Takie rozwiązanie nie jest homologowane na terenie UE. Jednak w wielu krajach udało się już dostosować przepisy lokalne, żeby ułatwić korzystanie z takiego rozwiązania. Niestety, w naszym kraju nadal jest to skomplikowany proces. Montaż takiego rozwiązania w sposób zgodny z prawem jest dłuższy i bardziej skomplikowany niż nam się wydaje.
Unia Europejska blokuje możliwość instalacji zestawów retrofit LED, ponieważ w ocenie urzędników nie wiadomo, jak będą wpływać na elementy reflektora, a także jaki snop światła utworzą. Lamp retrofit LED nie można używać na drogach publicznych, ale poza nimi już tak (np. tor wyścigowy). Rozwiązanie nie jest drogie - najtańsze zestawy można kupić już od kilkuset złotych.
Użytkownik samochodu, który zainstaluje zestaw retrofit LED w reflektorach halogenowych robi to nielegalnie. Podczas kontroli drogowej będzie miał problemy. To samo dotyczy uzyskania przeglądu technicznego - stacja kontroli pojazdów nie przybije pieczątki i nie przedłuży ważności badania technicznego. Podczas rutynowej kontroli drogowej trzeba się liczyć z utratą dowodu rejestracyjnego i mandatem w wysokości od 20 do 3000 zł.
Żeby retrofity LED były legalne, właściciel samochodu musi przejść całą ścieżkę legalizacji takiego oświetlenia. Zaczyna się ona w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie, który przeprowadza badania i wystawia opinię w oparciu o przepisy określone w odpowiednich rozporządzeniach. Kolejnym krokiem jest wizyta w stacji kontroli pojazdów wraz z opinią rzeczoznawcy ITS i uzyskanie zaświadczenia o badaniu technicznym pojazdu.
Dopiero po przejściu tej ścieżki można uważać, że reflektory retrofit LED są w pełni legalne i uzyskały dopuszczenie do ruchu. Warto wozić ze sobą w samochodzie uzyskane zaświadczenia, żeby uniknąć problemów podczas kontroli drogowej.
***