Masz auto na gaz? Podpowiadamy, jak oszczędzić pieniądze!
Jazda na LPG niesie za sobą spore oszczędności, ale wymaga też od właściciela auta większej "odpowiedzialności serwisowej". By instalacja gazowa pracowała sprawnie, częściej wymieniać trzeba chociażby świece zapłonowe. Czym kierować się przy ich wyborze?
W sklepach motoryzacyjnych spotkać się można np. ze świecami, które producent określa, jako zaprojektowane specjalnie z myślą o zasilaniu LPG. Ich wybór raczej nie zaszkodzi silnikowi, ale trzeba zdawać sobie sprawę z faktu, że pod względem budowy - z reguły - niewiele różnią się od standardowych. Fabryczne modyfikacje ograniczają się zazwyczaj do mniejszej przerwy elektrod, co sprawia, że iskra zapłonowa jest mocniejsza. Z tego względu wielu doświadczonych użytkowników aut z instalacjami gazowymi decyduje się na klasyczne świece samodzielnie zmniejszając przerwę o około 0,1 mm.
Wiele kontrowersji budzi też stosowanie - droższych - świec trzy lub czteroelektrodowych. Większość kierowców mylnie sądzi, że tego rodzaju świece, dzięki większej ilości elektrod, zapewniają lepszą iskrę. W rzeczywistości iskra zawsze przeskakuje wyłącznie między dwoma elektrodami - zastosowanie większej ich liczby sprawia jedynie, że świeca ulega po prostu wolniejszemu zużyciu. Iskra ma bowiem więcej potencjalnych dróg przeskoku.
W większości zakładów zajmujących się montażem instalacji gazowych usłyszeć można jednak, że w przypadku aut zasilanych LPG inwestycja w tego typu świece mija się z celem. Zapłon - na poszczególnych elektrodach - jest bowiem wynikiem przypadku, a co za tym idzie, iskra pojawia się w różnych miejscach i nie zawsze jest jednakowa. W przypadku jazdy na benzynie rozwiązanie sprawdza się świetnie wydłużając żywotność świecy. Na gazie mogą się jednak pojawić problemy, jak chociażby wypadanie zapłonu.
Praktyka pokazuje, że w przypadku zdecydowanej większości pojazdów, których silniki pracują na LPG, najlepiej sprawdzają się... świece stosowane przez producenta. Jeśli więc zastanawiacie się, jakie świece wybrać do swego auta, najlepszą odpowiedź uzyskacie w książce serwisowej.
Niezależnie od różnych opinii, z jakimi spotkać się można na internetowych forach, maksymalną sprawność układu zapłonowego zapewniają z reguły świece o parametrach technicznych identycznych z tymi, jakie producent stosował na tzw. "pierwszy montaż". Dla większości użytkowników to dobra informacja. Standardowe świece bywają nawet 4-5 razy tańsze niż chociażby te "dedykowane" do instalacji gazowych.