LPG teraz opłaca się jak nigdy!

Polscy kierowcy nie zmagali się z tak trudną sytuacją od czasu zniesienia kartek na paliwa. Ceny na stacjach biją kolejne rekordy, po przeszło dwudziestu latach od upadku PRL auto znów staje się dobrem luksusowym.

Średnio za litr najpopularniejszej benzyny PB95 zapłacić dziś trzeba aż 5,9 zł. O 10 groszy więcej kosztuje litr PB 98, ceny oleju napędowego oscylują w okolicach 5,75 zł za litr. Niestety, nic nie wskazuje na to, by sytuacja szła ku lepszemu. Eksperci zgodnie twierdzą, że przed wakacjami przekroczona zostanie kolejna psychologiczna granica - 6 zł za litr PB 95.

To prawdziwy dramat

O tym, jak drastycznie wzrosły w ostatnim czasie koszty utrzymania samochodu świadczy fakt, że jeszcze dwa lata temu, w pierwszym półroczu 2010 roku, litr PB95 kosztował niespełna 4,5 zł - ceny oleju napędowego nie przekraczały 4,25 zł/l. W 24 miesiące paliwo podrożało więc o niemal 1/3!

Reklama

Wysokie ceny odbijają się również na samochodowym rynku. Trudne chwile przeżywają zarówno dealerzy sprzedający nowe pojazdy, jak i komisy oferujące klientom samochody używane. Auto z benzynowym silnikiem o pojemności dwóch litrów jest dziś w zasadzie niesprzedawalne, Polacy coraz mniej entuzjastycznie podchodzą też do samochodów wyposażonych w jednostki wysokoprężne.

Dla niektórych, dramatycznie wysokie ceny paliw to jednak dobra wiadomość. Okres prawdziwego prosperity przeżywają właśnie warsztaty zajmujące się montażem instalacji gazowych. Chociaż podwyżki nie oszczędziły również tego paliwa, wynosząca ponad 50 proc. różnica w cenie litra benzyny i LPG sprawia, że tego rodzaju inwestycja zwraca się dziś szybciej, niż kiedykolwiek.

LPG, czy to się opłaca?

Zatankowanie pod korek przeciętnego, benzynowego samochodu kosztuje obecnie przeszło 320 zł (zakładając, że auto ma zbiornik o pojemności 55 l). Przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 8,5 l/100 km, za taką kwotę powinniśmy przejechać około 650 km, czyli - uśredniając - 20 km dziennie. W większości przypadków nie wystarczy to nawet na dojazdy do pracy.

W miesiącu potrzebować będziemy przynajmniej dwóch tankowań, które zapewnią naszemu autu zasięg 1 300 km. Daje to roczny przebieg nieco ponad 15,5 tys. km. Za samo paliwo zapłacimy miesięcznie przeszło 640 zł, czyli - w wielu przypadkach - 1/3 pensji. Roczny koszt eksploatacji auta, pomijając usterki, utratę wartości, ubezpieczenia i przeglądy, wyniesie około 7,7 tys. zł.

Dla porównania, średnia cena litra LPG wynosi dziś 2,84 zł. Zakładając większe zużycie paliwa - 10 l/100 km - przejechanie takiego dystansu kosztować nas będzie 28,5 zł. Dodając do tego koszty paliwa (auto uruchamia się przecież na benzynie), można przyjąć, że za 100 km zapłacimy ok. 30 zł. Przy miesięcznym przebiegu 1 300 km na gaz do naszego samochodu, zamiast 640 zł w przypadku benzyny, wydamy jedynie 390 zł. Każdego miesiąca w kieszeni zostanie nam więc aż 250 zł.

Ceny instalacji LPG (sekwencyjny wtrysk gazu) startują z poziomu około 2 tys. zł. 2,5 tys. zł wystarczy na średniej klasy instalację do większości samochodów z benzynowymi, czterocylindrowymi silnikami (za wyjątkiem aut z bezpośrednim wtryskiem benzyny (m.in. GDI/FSI/HPI).

Taniej już się nie da

Bilans zysków i strat wynikających z inwestycji w instalację gazową jest więc dziś prostszy niż kiedykolwiek. Przejeżdżając rocznie nieco ponad 15,5 tys. km montaż instalacji LPG zwróci się już po dziesięciu miesiącach i przejechaniu zaledwie 13 tys. km. Każdy kolejny miesiąc po tej dacie oznacza dla nas duże oszczędności.

Jeśli planujemy eksploatować nasze auto przez okres dwóch lat, w stosunku do samochodu zasilanego benzyną, zaoszczędzimy przeszło 3,5 tys. zł. Tyle właśnie zostanie w naszej kieszeni po odjęciu kosztów związanych z montażem instalacji gazowej. Gdy zdecydujemy się na kolejny - trzeci rok - eksploatacji, w sumie zaoszczędzimy już 6,5 tys. zł.

Oczywiście nasze wyliczenia opierają się na założeniu, że stosunek ceny litra benzyny do litra LPG nie ulegnie zmianie (pozostaje na stałym poziomie od ok. 5 lat). Na korzyść instalacji gazowej przemawia również fakt, że uwzględniony w obliczeniach roczny przebieg jest stosunkowo niski.

Większość kierowców w Polsce przejeżdża rocznie między 20 a 25 tys. km, co oznacza, że miesięczny przebieg auta to ok. 2 tys. km. W takim przypadku, miesięczna oszczędność na paliwie wyniesie aż 380 zł, czyli instalacja gazowa zwróci się po niespełna siedmiu miesiącach jazdy!

PR

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: polscy kierowcy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy