LPG do silnika Diesla
Coraz częściej słyszy się o montażu instalacji gazowych do silników wysokoprężnych w ciężarówkach. Czy to rozwiązanie ma sens w autach osobowych?
Praktycznie każdy silnik Diesla można dostosować do pracy na LPG. Ze względu na koszty instalacji wynoszące ok. 6000 zł i mniejszą niż w przypadku jednostek benzynowych oszczędność na tankowanym paliwie, nie zawsze jest to jednak opłacalne.
Zasada działania
Podstawowa różnica polega na tym, że w przypadku silników benzynowych z pośrednim wtryskiem paliwa zasilanie LPG jest alternatywą dla pracy na benzynie, a w przypadku diesla dawka gazu jest tylko dawką uzupełniającą dla oleju napędowego.
Wizualnie instalacja LPG do silników wysokoprężnych jest bardzo podobna do stosowanej w benzynowych. Składa się z jednostki sterującej, czujników, reduktora, wtryskiwaczy i zbiornika. Wyróżnia ją jednak liczba czujników - w przypadku silnika wysokoprężnego trzeba ich zamontować więcej. Gaz w dieslu podawany jest do układu dolotowego za pomocą wtryskiwaczy. Dawkowanie określa gazowy komputer sterujący.
Montaż instalacji zajmuje tyle samo czasu, co do silnika benzynowego - ok. jednego dnia roboczego. Tak jak w przypadku aut z jednostkami benzynowymi, wykonywane są kalibracje działania systemu.
Jakie są korzyści?
Gaz podnosi efektywność spalania oleju napędowego. Dzięki temu poprawia się elastyczność silnika i obniża temperatura spalania, co wydłuża żywotność jednostki napędowej. Przy okazji obniża się zawartość cząstek stałych w spalinach. Ze względu na fakt, że podczas jazdy oba paliwa są podawane jednocześnie, oszczędności przy dystrybutorze są mniejsze niż w przypadku aut benzynowych z LPG. Wg specjalistów z branży, można mówić o ok. 20-procentowej redukcji kosztów. Niektóre firmy - np. LPG House - chwalą się, że potrafią tak skalibrować instalację, że w ciężarówce dawka 6,5 l LPG zastępuje 14 l ON.
Instalacje LPG do diesli wzbudzają zainteresowanie użytkowników samochodów ciężarowych, które wykonują olbrzymie przebiegi roczne, a poprawa elastyczności istotnie podnosi komfort jazdy. Montaż instalacji LPG wydaje się mieć sens również w przypadku samochodów dostawczych. Jeśli chodzi o auta osobowe gra - jak na razie - nie warta jest świeczki, chyba że potraktuje się tę przeróbkę jako formę... tuningu.
SAMOCHÓD Z DIESLEM*
Wydatki na paliwo na 100 km: 36,5 zł
Roczne wydatki na paliwo: 5475 zł
SAMOCHÓD Z DIESLEM I LPG*
Wydatki na paliwo na 100 km: 29,2 zł
Roczne wydatki na paliwo: 4380 zł
Roczne oszczędności:
5745 zł - 4380 zł = 1095 zł
Koszt instalacji: 6000 zł
Montaż instalacji LPG zwróci się nie wcześniej niż po 6 latach
*średnie zużycie 7 l/100 km, roczny przebieg 15 000 km
18 usterek samochodów z LPG - EKSPLOATACJA
Fakty i mity: samochody z silnikami Diesla oraz instalacjami LPG - PORADY