LPG - czy jazda na gazie naprawdę się opłaca? Krótki poradnik dla kierowców
Od wielu lat cena LPG jest dla właścicieli samochodów powodem do tego, że coraz częściej myślą o założeniu instalacji gazowej do swoich pojazdów. Sprawdziliśmy, czy faktycznie opłaca się zamiana benzyny na gaz. Na wielu forach internetowych kierowcy zadają pytanie: "czy jazda na LPG naprawdę się opłaca?". To kwestia sporna, jedni uważają, że ceny benzyny są zbyt wysokie, inni, że założenie instalacji gazowej doprowadza do zwiększenia zużycia benzyny w trasie.
Założenie instalacji gazowej jest opłacalne w perspektywie długoterminowej, pomimo tego, że samochód zasilany LPG zużywa więcej, to i tak ceny benzyny wciąż rosną. Pieniądze wydane na założenie struktury gazu w aucie zwrócą się w ciągu kilku miesięcy. Generalnie, nie ma takiego modelu samochodu, którego producent jasno określił, że nie można założyć gazu.
Zanim jednak podejmiemy decyzję o instalacji, warto zastanowić się, czy realnie wpłynie to na oszczędności. Wiele modeli aut ma bardzo skomplikowaną budowę silnika i koszt przerobienia może być bardzo duży. W takich sytuacjach prawdopodobnie większość kierowców nie będzie chciała dopłacać i zostanie przy zasilaniu benzyną. Decyzja o LPG często jest podejmowana według potrzeb ekonomicznych kierowcy.
To nieprawda, że jeśli założymy instalację gazową w swoim samochodzie, to już nigdy nie będziemy tankować benzyny na stacji paliw. Bardzo wiele aut potrzebuje naturalnie benzyny do tego, by uruchomić silnik. Kluczowe jest to, że jednostka przełącza się na gaz dopiero wtedy, gdy osiągnie odpowiednią temperaturę, tj. 20-30 stopni Celsjusza.
Ponadto, benzyna w układzie paliwowym będzie potrzebna do dotrysku. To zjawisko, w którym układ silnikowy i gazowy współpracują ze sobą równolegle.
Również w tej kwestii zdania kierowców są bardzo podzielone. Doświadczeni mówią, że najlepiej kontrolować cały układ po przejechaniu 10-15 tysięcy kilometrów. Z drugiej strony pojawiają się głosy, że najlepiej będzie, jeśli zrobimy przegląd po przejechaniu 20-25 tysięcy kilometrów. Wobec tego decyzja należy do właściciela samochodu. Nigdy nie zapominajmy o tym, by regularnie monitorować instalację oraz zużycie gazu.
Kierowcy tuż przed założeniem instalacji gazowej w swoim aucie zastanawiają się, przez jaki czas będą cieszyć się bezawaryjną pracą systemu LPG. Oczywiście, zawsze trzeba pamiętać o tym, że części pod wpływem regularnej i ciężkiej pracy poszczególnych elementów cały czas się eksploatują. Nigdy nie można powiedzieć, jaki będzie dokładny czas żywotności i trwałości części samochodowych.
Mechanicy zazwyczaj dają gwarancję na butlę instalacji gazowej na około 10 lat. Po tym czasie właściciel samochodu z LPG może przedłużyć ważność zbiornika lub kupić nowy. Istotne jest to, że cena nowej butli jest prawie taka sama jak koszt przedłużenia homologacji po 10 latach. Wtryskiwacz oraz reduktor w instalacji LPG mają także bardzo długi okres użytkowania. Producenci zakładają, że mogą one ulec uszkodzeniu dopiero po przejechaniu 100 tysięcy kilometrów.
Samochód, który posiada instalację zintegrowaną z benzyną, automatycznie przełącza się na gaz. Auta, które mają aktywny tryb start&stop, zużywałyby wówczas znacznie więcej benzyny. Dlatego producenci LPG opracowali specjalny system, który aktywuje gaz w momencie, gdy silnik ma więcej niż 40 stopni Celsjusza. To dopasowane rozwiązanie dla kierowców, którzy zakładają układ gazowy w trosce o swój budżet domowy.
Wśród kierowców panuje stereotyp, że samochody z układem gazowym pod maską nie mogą wjeżdżać na parkingi podziemne.
Mogą, ale to zależy od zarządcy danego budynku, czy obiektu. Aby można było swobodnie zaparkować w takim miejscu samochód z gazem, administrator budynku musi zadbać o specjalny system wentylacji na parkingu, w razie gdyby doszło do jakiegoś zdarzenia na terenie parkingu.
Niestety, wykonanie takiej wentylacji jest bardzo kosztowne, dlatego na wielu obiektach widnieje zakaz wjazdu samochodów z LPG. Jeśli jednak nie zauważymy nigdzie takiej adnotacji, możemy spokojnie wjechać na parking bez obaw o konsekwencje.
Na wielu portalach ogłoszeniowych możecie znaleźć oferty sprzedaży używanych butli gazowych do instalacji w aucie. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 2005 roku, ponowne użycie butli, które po 10 latach utraciły homologację, jest niedopuszczalne.
Zakaz został nałożony na kierowców ze względu na ich bezpieczeństwo, jak i troskę o środowisko. Niestety, ciągle w mediach pojawiają się informacje, że nieodpowiedzialni kierowcy założyli używany zbiornik, który wybuchł w trakcie jazdy i jednocześnie, kierowca lub pasażerowie nie mieli szans na przeżycie.