Kupujemy opony zimowe
Jest kilka parametrów opony, na które musimy zwrócić uwagę przy zakupie. Nawet jeżeli to wulkanizator dobiera ogumienie do naszego auta, sprawdźmy, czy nie popełnia jakiegoś błędu.
Za każdym razem, kiedy decydujemy się na zakup nowych opon, może pojawić się problem z właściwym doborem. Pamiętajmy, że rozmiar i marka producenta to nie wszystko. Opony mogą dość istotnie różnić się detalami, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka.
Rozmiar
Gdy wybieramy oponę identyczną z tą, jaką oryginalnie użyto w samochodzie, to większego problemu nie ma. Warto wiedzieć, że oryginalny rozmiar opon jest dobierany do samochodu na podstawie wielu testów, a nie przypadkowo. Dlatego też, jeżeli możemy, pozostańmy przy tym, co zaleca producent.
Jeżeli z jakiegoś powodu musimy wybrać koła o innym rozmiarze, to sprawdźmy, czy całkowita średnica zewnętrzna nowej opony nie będzie różniła się o więcej niż 2%. Średnicę możemy albo obliczyć we własnym zakresie z oznaczenia rozmiaru koła, albo np. odnaleźć parametry na stronie internetowej sklepów oponiarskich. Za każdym razem gdy wybieramy inny rozmiar opon musimy się upewnić, że nowe koło nie będzie kolidowało z elementami podwozia.
Dopuszczalna prędkość
Każda opona ma tzw. indeks prędkości, a więc ustandaryzowane oznaczenie mówiące o tym, z jaką maksymalną prędkością będzie mógł się poruszać samochód na danych oponach. Ryzyko wypadku podczas jazdy z prędkością wyższą niż dopuszczalna dla danych opon nie jest tylko iluzoryczne. Po przekroczeniu prędkości nawet o 10 km/h opona po kilkudziesięciu sekundach wpada w wibracje, a następnie ulega rozerwaniu.
Indeks nośności
To producent samochodu deklaruje, jaki indeks nośności muszą mieć opony. Oznaczenie znajduje się za symbolem rozmiaru opony i jego odszyfrowanie wymaga zajrzenia do tabeli. Najbardziej popularne opony w rozmiarze 195/65 R15 mają indeks nośności 91, co oznacza, że ich dopuszczalne obciążenie to 615 kg. Z tego wynika poziom oporów toczenia oraz zalecane ciśnienie powietrza w kołach.
Data produkcji
To parametr, który w przypadku nowych opon ma teoretycznie mniejsze znaczenie, ale i tak warto sprawdzić, czy sprzedawca nie wciska nam opon starszych niż 2-letnie. Kod daty produkcji opony, obejmujący tydzień i rok produkcji, często umieszczany jest tylko na jednej stronie opony, dlatego może nam chwilę zająć jego znalezienie.
ROZMIAR
205 - szerokość bieżnika opony (w mm).
55 - profil opony (stosunek wysokości boku do szerokości w %).
R16 - średnica opony w miejscu styku z felgą (w calach).
INDEKSY NOŚNOŚCI ORAZ PRĘDKOŚCI MAKSYMALNEJ
91 - indeks nośności opony (np. 82 - 475 kg, 91 - 615 kg, 94 - 670 kg, 95 - 690 kg).
T - indeks dopuszczalnej prędkości jazdy (np. S - 180 km/h,
T - 190 km/h, H - 210 km/h,
V - 240 km/h, W - 270 km/h).
DATA PRODUKCJI
41 - kolejny tydzień produkcji (tu 41. to połowa października).
05 - końcówka roku produkcji (tu 05 to 2005 r.).
Oznaczanie zwykle znajduje się tylko z jednej strony opony.
STRONA MONTAŻU
Oznaczenie sposobu montażu w przypadku opony asymetrycznej. Znak "outside" zawsze musi być na zewnątrz samochodu (a "inside" od wewnątrz).
KIERUNEK TOCZENIA
Oznaczenie kierunku toczenia opon niezbędne do prawidłowego montażu opon kierunkowych. Opona musi się obracać zgodnie ze strzałką.
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: archiwum