Kłopoty z olejem
Co w związku z eksploatacją oleju silnikowego powinno wzbudzić czujność kierowcy?
Olej krążący w silniku spełnia kilka zadań poza samym smarowaniem i zmniejszaniem tarcia. Jego rolą jest również chłodzenie elementów silnika oraz usuwanie zanieczyszczeń i nagaru. Niestety, czasami pojawiają się symptomy zwiastujące problemy w układzie smarowania. Im wcześniej na nie zareagujemy, tym większa szansa na uniknięcie większych kłopotów.
Objawy: silnik po porannym rozruchu kopci na niebiesko. Po chwili objawy ustępują.
Przyczyna: zużyte uszczelniacze zaworowe lub wyrobione prowadnice zaworowe powodują przedostawanie się oleju z głowicy do kanałów dolotowych. Zjawisko to jest zwykle na tyle mało intensywne, że podczas jazdy i przy krótkich postojach objawów nie ma. Gdy jednak samochód stoi dłużej, olej spływa do kanałów w głowicy i tam się zbiera.
Naprawa: wymiana uszczelniaczy lub remont głowicy.
Objawy: wkrótce po wymianie oleju na nowy, staje się on praktycznie czarny.
Przyczyna: zazwyczaj jest to całkowicie naturalny proces, związany z silnymi własnościami płuczącymi oleju, który zbiera z silnika osady. Zjawisko to ma miejsce szczególnie w jednostkach wysokoprężnych, gdzie produkowana jest duża ilość sadzy i sam olej jest przystosowany do tego, aby ją neutralizować.
Naprawa: nie ma konieczności.
Objawy: w początkowym okresie niebieski dym olejowy pojawia się w spalinach przy wyższych obrotach. Wraz z postępującym zużyciem zjawisko się nasila i dym olejowy zaczyna się pojawiać przy coraz niższych obrotach.
Przyczyna: problem tkwi głównie w zużytych pierścieniach tłokowych. Zużycie i zapieczenie tzw. pierścienia olejowego powoduje, że nie jest on w stanie skutecznie zgarniać oleju z cylindra i ten przedostaje się do komory spalania.
Naprawa: remont kapitalny silnika.
Objawy: na korku oleju widać beżową maź.
Przyczyna: do oleju dostała się woda. Jeżeli zjawisko zaobserwujemy jesienią i mazi jest mało, to mamy do czynienia ze skraplaniem się pary wodnej z powietrza. Jeżeli mazi jest dużo, to do oleju dostaje się ciecz chłodząca, np. przez uszkodzoną uszczelkę pod głowicą.
Naprawa: skraplaniu nie da się zapobiec. Gdy ciecz chłodząca dostaje się do oleju, konieczny jest demontaż głowicy i wymiana uszczelki.
Objawy: kontrolka ciśnienia oleju świeci się przy niskich obrotach i rozgrzanym silniku, a gaśnie po dodaniu gazu.
Przyczyna: powody mogą być trzy: zużyta pompa olejowa, zużyte panewki wału korbowego lub niewłaściwy olej.
Naprawa: jeżeli powodem nie jest olej o zbyt małej lepkości, to zwykle konieczna jest naprawa silnika. Opisany objaw towarzyszy zazwyczaj daleko posuniętemu zużyciu jednostki napędowej i wiąże się z koniecznością przeprowadzenia jej remontu.
Objawy: wraz z przebiegiem podnosi się poziom oleju.
Przyczyna: do oleju dostaje się paliwo. W ograniczonym zakresie odpowiedzialne za to mogą być częste jazdy na krótkich dystansach. W przypadku nowoczesnych turbodiesli z filtrem cząstek stałych (DPF) może to być związane z brakiem możliwości samoczynnego oczyszczenia filtra.
Naprawa: jeżeli poziom oleju podniósł się o 1 cm na bagnecie, to wymieniamy olej. W przypadku aut z DPF konieczne jest przeprowadzenie procedury oczyszczania filtra.
Marcin Klonowski