Jak przejeżdżać przez bramki na autostradzie. To wcale nie takie proste
Jazda po polskich autostradach potrafi być skomplikowana. Niektóre odcinki autostrad są darmowe, niektóre są płatne, a w zależności od zarządcy danego odcinka, płatność jest pobierana na różne sposoby. Podpowiadamy, jak odnaleźć się w na drodze.
Na polskich autostradach funkcjonują dwa sposoby organizacji bramek do pobierania płatności. Jeszcze do niedawna funkcjonował wszędzie tzw. system zamknięty. Przy wjeździe na płatną autostradę kierowca pobiera bilet na bramkach, a zjeżdżając z drogi szybkiego ruchu pokazywał bilet na bramce wyjazdowej i płacił za przejechany odcinek.
Bramki znajdują się na każdym węźle płatnego odcinka, a także w miejscach, gdzie taki odcinek zaczyna się i kończy. Zdarza się, że systemem zamkniętym jest objęty tylko fragment dłuższej autostrady. Przykładem jest fragment trasy A1 pomiędzy Toruniem a Gdańskiem.
Drugim sposobem płatności jest tzw. system otwarty. Jadąc autostradą kierowca przejeżdża co jakiś czas przez bramkę, na której uiszcza część opłaty. W takich miejscach nie znajdziemy bramek na węzłach. Liczba przejechanych bramek jest zależna od tego, jak długo będziemy jechać autostradą.
Jeśli po drodze nie trafimy na żaden punkt poboru opłat, nie zapłacimy za przejazd. Podczas długiego przejazdu trasą szybkiego ruchu, taki system jest niewygodny, ponieważ trzeba regularnie zatrzymywać się na bramkach i wnosić opłaty. Przez to podróż się wydłuża. Przykładem takiej trasy jest autostrada A4 Katowice - Kraków.
Kolejną sprawą, która komplikuje podróżowanie po polskich autostradach, jest system płatności za przejazd. W ramach opisywanych wyżej systemów - otwartych lub zamkniętych - kierowca płaci za przejazd na bramkach. Można to zrobić gotówką lub bezdotykowo kartą.
Alternatywną metodą są aplikacje dostępne na smartfony - takie jak Autopay, SkyCash czy Yanosik. Wystarczy je skonfigurować, żeby dokonać płatności. Wystarczy wtedy podjechać do specjalnej bramki obsługującej płatność online, a kamery rozpoznają numer rejestracyjny samochodu i przekażą informację do systemu, który pobierze płatność z karty. To wygodne rozwiązanie, ponieważ nie trzeba pobierać biletu na bramkach i zatrzymywać się. Podczas przejazdu szlaban powinien otworzyć się automatycznie.
Na państwowych autostradach zarządzanych przez GDDKiA (fragmenty autostrady A2 i A4) można skorzystać z aplikacji e-TOLL, ale jej obsługa jest bardziej skomplikowana niż w przypadku rozwiązań opisywanych powyżej. Aplikacja e-TOLL musi być cały czas włączona podczas przejazdu płatnym odcinkiem, ponieważ pobiera opłatę na podstawie lokalizacji GPS. Alternatywnie można skorzystać z aplikacji e-TOLL Bilet, która umożliwia wcześniejszy zakup pojedynczego biletu na przejazd autostradą.
***