Jak jeździć w tunelu? Zasady, które każdy powinien znać na pamięć
W Polsce nie ma jeszcze wielu tuneli drogowych, ale wciąż ich przybywa. Niestety znaczna część kierowców nie wie o tym, że w tunelach obowiązują pewne szczególne zasady i wymogi. Tego również nikt nie uczy kandydatów na kierowców. Chcę zatem przypomnieć, jak należy jeździć w tunelu.
Tunele drogowe stają się coraz częstszym elementem polskich dróg, ale nie wszyscy wiedzą, że przejazd przez nie wymaga przestrzegania szczególnych zasad. Wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy z obowiązujących przepisów, co może prowadzić do groźnych sytuacji.
Art. 2 pkt. ustawy Prawo o ruchu drogowym definiuje to pojęcie następująco:
Oznacza to, że z tunelem mamy do czynienia tylko wtedy, gdy jest on oznaczony odpowiednimi znakami drogowymi.
Znak po lewej stronie wskazuje tunel, a znak po prawej stronie koniec tunelu.
W tunelu musimy obowiązkowo włączyć światła mijania.
W wielu krajach, w tym również w Polsce, obowiązuje jazda z włączonymi światłami również w ciągu dnia. Przepisy zezwalają jednak na zastąpienie świateł mijania światłami do jazdy dziennej w okresie od świtu do zmierzchu.
Ale uwaga! W tunelu nie mogą być włączone światła do jazdy dziennej!
Dlaczego? Bo światła do jazdy dziennej umieszczone są tylko z przodu pojazdu, natomiast tył pozostaje nieoświetlony. W tunelu może okazać się to niebezpieczne, zwłaszcza jeśli jest w nim dość ciemno.
W tunelu obowiązują też szczególne zasady dotyczące zatrzymania wynikającego z warunków ruchu.
Art. 47a ustawy Prawo o ruchu drogowym:
Kierujący pojazdem w tunelu, podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego, jest obowiązany zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż 5 m.
Oznacza to, że jeśli zauważymy, że jadące przed nami pojazdy zatrzymują się (w tunelu też może powstać korek) to nie podjeżdżajmy do zderzaka auta znajdującego się przed nami, ale pozostawmy odstęp wynoszący 5 metrów.
W praktyce oznacza to taki odstęp, aby mógł w luce pomiędzy pojazdami zmieścić się jeszcze jeden samochód.
Dlaczego jest to takie ważne?
Może okazać się, iż w tunelu wydarzył się groźny wypadek i trzeba będzie utworzyć tzw. korytarz życia. Jeżeli zatrzymałeś się w odległości 5 metrów za poprzedzającym pojazdem, to masz pełną możliwość manewrowania, możesz usunąć się jak najbliżej lewej lub prawej krawędzi jezdni.
Jeśli natomiast zatrzymałeś się tuż za zderzakiem auta znajdującego się przed tobą, nie będziesz mógł uczynić nic, zwłaszcza jeśli za tobą inny pojazd również zatrzymał się tak blisko.
Zdarzały się przypadki, że ratownicy medyczni musieli brać ze sobą sprzęt, nosze i podążać pieszo pomiędzy stojącymi w tunelu pojazdami, bo karetka nie mogła się przecisnąć do miejsca wypadku.
Ponadto stając tuż za pojazdem poprzedzającym narażasz się na wdychanie spalin z tamtego auta, które to spaliny będzie zasysał układ wentylacji w twoim samochodzie.
Utworzenie korytarza życia jest bardzo ważne zwłaszcza w tunelu.
Istnieje jeszcze jeden wymóg dotyczący jazdy w tunelu. Odnosi się on do tuneli położonych poza obszarem zabudowanym i takich, których długość przekracza 500 m.
Art. 19 ust. 4 ustawy stanowi:
Chodzi tu oczywiście o zapobieganie najechaniu na tył pojazdu poprzedzającego, bo wszelkie kolizje, a zwłaszcza karambole w tunelach są niezwykle groźne, a pomoc może nadjechać z opóźnieniem.
Niestety, rzadko podawana jest długość tunelu, więc na wszelki wypadek stosujmy tę zasadę zawsze.
W tunelu nie wolno zatrzymywać się:
Chodzi oczywiście o zatrzymanie spowodowane wolą kierowcy, a nie zatrzymanie wynikające z warunków ruchu.
Pojazd stojący w tunelu może stać się przyczyną groźnego wypadku.
W tunelu nie wolno cofać:
W tunelu nie wolno zawracać:
Przed wjazdem do tunelu mogą być umieszczone sygnalizatory świetlne dla pasów ruchu:
Każdy z sygnalizatorów zawieszony jest nad danym pasem ruchu.
Jeżeli na sygnalizatorze wyświetlany jest sygnał zielony możemy śmiało wjechać do tunelu.
Jeśli natomiast na sygnalizatorze wyświetlany jest sygnał czerwony absolutnie nam nie wolno do tunelu wjeżdżać. Należy zatrzymać się przed tunelem i włączyć światła awaryjne.
Nigdy nie lekceważcie tych sygnałów świetlnych, bo może okazać, że nieco dalej tunel jest zalany albo zdarzył się w nim karambol. Możecie znaleźć się w pułapce, bo przecież w tunelu nie wolno cofać ani zawracać.
W tunelach mogą zdarzyć się sytuacje bardzo niebezpieczne. Szczególnie groźne są pożary samochodów.
Zobaczcie, jak to się dzieje:
W takim przypadku bardzo szybko może dojść do silnego zadymienia tunelu i to pomimo funkcjonowania wentylatorów wyciągowych.
Jeżeli zauważysz pożar w tunelu, który szybko rozprzestrzenia się i wzrasta zadymienie, w żadnym razie nie pozostawaj w samochodzie. Opuść auto i idź szybko do wyjścia awaryjnego w kierunku przeciwnym do miejsca wystąpienia pożaru. W każdym tunelu muszą znajdować się wyjścia awaryjne, a ich oznaczenia powinny być dobrze widoczne nawet w przypadku zgaśnięcia oświetlenia.
Zdarzały się przypadki, w których podczas pożaru kierowcy i pasażerowie zbyt długo pozostawali w samochodach, a kiedy już zdecydowali się je opuścić, zadymienie było bardzo silne i powstawała panika.
Warto obejrzeć film przygotowany przez GDDKiA:
Jan Maryn