ITD o raporcie NIK: "Włączyć policyjną drogówkę do ITD"
Można rozważyć wiele koncepcji zmian - przeniesienie centrum fotoradarowego Inspekcji Transportu Drogowego (CANARD) do policji albo funkcjonariuszy drogówki do ITD - powiedział PAP rzecznik ITD Alvin Gajadhur. NIK zarekomendował we wtorek włączenie ITD do policji.
Wszystkie koncepcje, włącznie z koncepcją NIK-u, muszą być dogłębnie przeanalizowane - zaznaczył rzecznik.
Najwyższa Izba Kontroli opublikowała we wtorek raport o bezpieczeństwie na drogach. Zdaniem NIK, Inspekcja Transportu Drogowego powinna zostać włączona do policji. Izba wskazała, że niedostateczne zasoby kadrowe ITD oraz problemy ze statusem pracowników sprawiają, że inspektorzy w ograniczony sposób pełnią służbę w dni wolne od pracy oraz w porze nocnej. "Wiedzą o tym dobrze kierowcy ciężarówek, którzy z różnych przyczyn chcą uniknąć kontroli. NIK ustaliła, że blisko 40 proc. sprawców ujawnionych przez ITD przypadków niestosowania się do ograniczeń prędkości nie zostaje za to ukaranych, a tym samym nie dostaje punktów karnych i unika innych konsekwencji, np. zatrzymania prawa jazdy - tylko dlatego, że właściciele odmawiają wskazania kierującego" - alarmuje Izba.
Gajadhur, komentując wnioski Izby powiedział, że przy przeniesieniu ITD do policji pojawiłoby się pytanie, czy kontrole transportu drogowego byłyby prowadzone na podobnym poziomie, co teraz. "Pojawiłoby się pytanie, kto byłby odpowiedzialny za wydawanie licencji i zezwoleń w transporcie międzynarodowym. Potrzebna jest dogłębna analiza. Może należy się zastanowić nad innymi rozwiązaniami, jak wyłączenie z policji struktur zajmujących się ruchem drogowym i włączenie ich do Inspekcji. Można też rozważyć ewentualnie przeniesienie centrum fotoradarowego ITD (CANARD) do policji" - wymienił.
Rzecznik przyznał, że ITD nie jest liczną formacją, zatrudnia ok. 720 inspektorów. "Jesteśmy jednak bardzo wyspecjalizowaną służbą, posiadającą najnowocześniejszy sprzęt. Każdy inspektor prowadzący kontrolę posiada laptop, a nasze samochody to mobilne biura" - dodał.
Przypomniał, że od 2002 roku głównym zadaniem Inspekcji jest kontrola tzw. ciężkiego transportu, czyli ciężarówek i autobusów. "Od kilku lat jesteśmy dość błędnie kojarzeni jedynie z fotoradarami. To jedynie wycinek naszej pracy" - powiedział. Zauważył, że ITD działa w międzynarodowych strukturach, w tym Euro Controle Route (ECR), organizacji zrzeszającej podobne formacje w UE. "Tak naprawdę jednym z wymogów wejścia Polski do UE było stworzenie takiej formacji kontrolnej, jak ITD" - zaznaczył.