Dolewasz jedną z tych rzeczy do paliwa lub oleju? Możesz narobić sobie kosztów
Coraz częściej kierowcy zaczynają się interesować dodatkami do oleju i paliw. Stosują takie rozwiązania w używanych i całkiem nowych samochodach. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, żeby nie narazić się na dodatkowe kłopoty i koszty.
W sklepach motoryzacyjnych (internetowych i stacjonarnych) można znaleźć wiele produktów chemicznych, których pomagają oczyścić wtryskiwacze paliwa, poprawić smarowanie, rozpuścić zanieczyszczenia i nagary, a następnie zabezpieczyć elementy, które współpracują ze sobą.
Z drugiej strony producenci samochodów bardzo często przestrzegają przed używaniem specyfików, których zadaniem jest czyszczenie układu paliwowego. Czasami producenci oferują własne środki lub dopuszczają stosowanie produktów oferowanych przez firmy trzecie.
Informacje w tym zakresie najlepiej zasięgnąć u autoryzowanego dilera danej marki. Bardzo często producenci uzależniają od tego ochronę gwarancyjną. Dlatego warto uzyskać informacje, zanim zdecydujemy się zastosować taki środek.
Dodatki do paliw trafiają do komory spalania wraz z benzyną lub olejem napędowym. W tym procesie mogą powstać cząstki lub gazy, które trafią później do układu wydechowego i katalizatora, filtra cząstek stałych oraz innych podzespołów. W najgorszym wypadku mogą je uszkodzić.
Dlatego z podobnego powodu producenci samochodów nie zalecają stosowania dodatków do oleju, ponieważ nawet minimalne ilości takiego środka mogą się osadzać na ściankach cylindrów i zostać spalone. Na dodatek później mogą trafić do katalizatora lub filtra cząstek stałych.
Niektórzy kierowcy używają specjalistycznej chemii nie tylko w starszych i zużytych samochodach. Czasami stosują takie rozwiązania w nowych modelach i bardzo chwalą sobie efekty działania.
Zanim zdecydujemy się na zakup takiego środka, warto wybrać markowe produkty, a następnie sprawdzić dokładnie zalecenia producenta. Szczególną uwagę należy zwrócić na deklaracje w kwestiach stosowania w silnikach z filtrem cząstek stałych (np. DPF lub FAP).
Nowoczesne silniki ze skomplikowanym układem wtryskowym i systemem oczyszczania spalin są dużo bardziej wrażliwe. Późniejsze koszty naprawy mogą być wysokie.
***