Czy to czas, żeby zamontować gaz? Co musisz wiedzieć o LPG
Ceny benzyny w ostatnich tygodniach gwałtownie rosną, a tymczasem LPG utrzymuje się na wysokim, ale stabilnym poziomie. Taki stan rzeczy powoduje, że coraz więcej kierowców zaczyna szturm na warsztaty montujące instalacje LPG w samochodach. Sprawdzamy, co warto wiedzieć w tej kwestii.
Montaż instalacji LPG w samochodzie to temat, który od wielu lat potrafi poróżnić wielu kierowców. Jednak w czasach, gdy ceny paliwa biją kolejne rekordy, coraz więcej kierowców poszukuje przystępnej alternatywy, aby taniej podróżować samochodem.
Ceny autogazu (LPG) są mocno powiązane z cenami paliwa i oleju napędowego, ale nawet w rekordowych czasach kosztuje połowę mniej niż litr benzyny bezołowiowej 95. Decydując się na instalację LPG w samochodzie trzeba brać pod uwagę, że zasilany w ten sposób pojazd zużyje więcej paliwa.
Wszystko zależy od rodzaju silnika i jakości samej instalacji. Im bardziej całość będzie do siebie dopasowana, tym mniejsze straty. Jednak zwykle można założyć, że auto zasilane autogazem będzie zużywać od 20 do 30 proc. więcej paliwa niż przy zasilaniu benzyną. Różnica w cenie pomiędzy tymi rodzajami paliwa jest na tyle duża, że oszczędność i tak będzie zauważalna.
Koszt założenia najprostszej instalacji LPG wynosi w granicach 2,5-3,5 tys. zł w przypadku najpopularniejszych silników. Ostateczna cena zależy często od dostępności i jakości części. W samochodach wyposażonych w silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa instalacja wychodzi drożej, ponieważ wymaga zupełnie innych komponentów. W takim przypadku można zapłacić nawet 4-5 tys. zł. W przypadku samochodów klasy premium z silnikami o dużej mocy i większej liczbie cylindrów można zapłacić nawet 10-12 tys. zł.
Legalizacja instalacji LPG w samochodzie odbywa się w wydziale komunikacji. Właściciel pojazdu musi przedstawić w urzędzie odpowiednie zaświadczenie, które otrzymał w serwisie. Później trzeba pamiętać o obowiązkowym przeglądzie technicznym instalacji LPG podczas regularnego badania technicznego. Koszt takiego przeglądu wynosi o 63 zł więcej niż w samochodach bez instalacji LPG.
Oprócz tego warto dokonywać regularnych przeglądów w warsztatach specjalizujących się w instalacjach gazowych. Specjaliści wymienią podczas serwisu filtr, sprawdzą stan reduktora, przewodów i opasek, a także dokonają diagnostyki komputerowej. To ważna czynność, ponieważ dobrze wyregulowana instalacja LPG nie będzie zużywać więcej paliwa niż powinna. Koszt takiego przeglądu wynosi zwykle około 200-300 zł. Powinno się go przeprowadzać co 15 tys. km.
Montaż instalacji LPG jest zasadna w przypadku samochodów, które rocznie pokonują dystans od kilku do kilkunastu tysięcy kilometrów. Przy obecnych cenach paliwa (benzyna 95 - 6,90 zł / l, LPG - 3 zł / l) wystarczy przejechać 15-20 tys. km rocznie, żeby koszt instalacji się zwrócił. Nawet przy założeniu, że auto zasilane LPG zużywa więcej paliwa, a także doliczając dodatkowe koszty obsługi.
Montaż instalacji gazowej jest najmniej opłacalny w przypadku samochodów z małymi silnikami, które poruszają się głownie w warunkach miejskich. Różnice w zużyciu paliwa nie będą wtedy na tyle duże, żeby pokryć koszty takiej instalacji. Co innego, jeśli kupimy samochód z rynku wtórnego, który jest już wyposażony w instalację LPG. Wtedy tankowanie autogazu będzie bardziej opłacalne.
***