Czy opłaca się kupić auto poflotowe? Auta po firmach mają zalety i wady
Auta poflotowe, czyli samochody używane, które były wcześniej użytkowane przez firmy, cieszą się coraz większą popularnością. Wynika to z kilku czynników, w tym z atrakcyjnej ceny, młodego wieku i możliwości sprawdzenia historii pojazdu.
Obecnie około 80% wszystkich sprzedawanych w Polsce samochodów to pojazdy kupowane "na firmę", choć w tej liczbie zawarte są także auta kupione przez osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Nie zmienia to faktu, że wiele z tych aut często już po 3-4 latach ląduje na rynku pojazdów używanych. Samochody poflotowe są często użytkowane intensywniej niż auta prywatne.
Dzieje się tak, ponieważ są one wykorzystywane do służbowych podróży, które często są długie i odbywają się w zróżnicowanych warunkach drogowych. W związku z tym samochody poflotowe mogą być bardziej zużyte, zwłaszcza w zakresie układu napędowego, zawieszenia i opon.
Do głównych zalet aut poflotowych należą:
- Atrakcyjna cena - samochody poflotowe są zazwyczaj o kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych tańsze niż nowe auta. Jest to spowodowane tym, że firma leasingowa wliczyła w cenę samochodu koszty jego amortyzacji, a także koszty związane z ubezpieczeniem, serwisem i naprawami.
- Młody wiek - auta poflotowe mają zazwyczaj od 2 do 5 lat, co oznacza, że są jeszcze w dobrym stanie technicznym. Większość firm leasingowych wymaga, aby pojazdy po zakończeniu umowy leasingu miały przebieg nie większy niż 150-200 tysięcy kilometrów.
- Możliwość sprawdzenia historii pojazdu - firmy leasingowe są zobowiązane do prowadzenia dokumentacji przebiegu i serwisowania pojazdów. Dzięki temu potencjalny nabywca może łatwo sprawdzić, jak samochód był użytkowany i czy był odpowiednio serwisowany.
- Bieżące naprawy - aby utrzymać auta we flocie firmy często na bieżąco dokonują potrzebnych napraw, po których pozostaje ślad w historii serwisowej. Zwykle wynika to także z faktu, że firmy mają podpisane z producentem umowy na opiekę serwisową i na niej nie oszczędzają
Warto zwrócić uwagę na to, czy samochód jest objęty gwarancją. Wiele firm leasingowych oferuje gwarancję na samochody poflotowe. Przy zakupie takiego auta warto też negocjować cenę. Firmy leasingowe często są skłonne do negocjacji, zwłaszcza jeśli samochód ma wyższy przebieg lub jest uszkodzony. Warto pamiętać, że samochody poflotowe często są wyprzedawane na aukcjach. Licytacja używanego samochodu na aukcji, szczególnie przy braku zainteresowania, może skończyć się kupnem auta o wyraźnie niższej niż rynkowa cenie.
Jest też druga strona modelu. Auta poflotowe są zwykle bardzo intensywnie eksploatowane. Zapewne znacie kawał o tym, które auto jest najszybsze (odpowiedź: firmowe). Jest w tym sporo prawdy, choć jak pisaliśmy wyżej, wszelkich potrzebnych napraw zwykle dokonuje się na bieżąco, także z tego powodu, że auto uziemione "nie zarabia" na siebie. Niestety, auta poflotowe mają też często podstawowe wyposażenie i układ napędowy. Zwykle też auto firmowe ma bazowy, biały lakier. Oczywiście, zupełnie inaczej sytuacja ma się w przypadku odkupu auta, które wcześniej służyło wyższej kadrze menadżerskiej. Te modele - nie dość, że z wyższych segmentów - mają wysokiej klasy wyposażenie i mocniejsze silniki, a także przeważnie niższe przebiegi. Zdarza się bowiem, że przeciętne auto firmowe przejeżdża w rok nawet 50 tys. km.
Auta poflotowe mogą być dobrym wyborem dla osób, które szukają taniego, ale stosunkowo nowego samochodu. Przed zakupem warto jednak dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu i jego historię serwisową oraz ewentualnych szkód.