Czasem nie warto słuchać ASO!

Czasami na zalecenia producenta lub ASO trzeba spojrzeć krytycznie. Oto sytuacje, w których zmiana częstotliwości wymiany jest korzystna.

Czynnik klimatyzacji

CO ZALECAJĄ SERWISY?

Autoryzowane stacje obsługi i warsztaty niezależne często namawiają do corocznej wymiany czynnika w klimatyzacji, tłumacząc to spadkiem zawartości oleju i ryzykiem zatarcia kompresora. Naszym zdaniem wymiana czynnika absolutnie nie ma sensu i jest to marnowanie pieniędzy, szczególnie jeżeli nie spada wydajność chłodzenia.

CO ZALECA "MOTOR"

Raz do roku można ewentualnie skontrolować ciśnienie w układzie klimatyzacji. Uzupełnianie czynnika - w razie potrzeby.

Filtr paliwa w dieslach

CO ZALECAJĄ PRODUCENCI?

Reklama

Bardzo często terminowa wymiana filtra paliwa w dieslu wypada co dwa lata. Praktyka zakładów zajmujących się naprawami układów wtryskowych wykazuje, że to zbyt rzadko. Wysoka zawartość biokomponentów oraz przypadki sprzedaży paliwa niespełniającego norm nakazują zwiększyć częstotliwość wymiany filtra, szczególnie w silnikach z wtryskiem common rail.

CO ZALECA "MOTOR"

Wymieniajmy filtr paliwa w nowoczesnych dieslach co roku. Róbmy to najlepiej jesienią, pozbywając się z filtra kondensatu wody, który bardzo szkodliwie wpływa na zimowy rozruch. Tę zasadę stosujmy również w dieslach z pompowtryskiwaczami.

Filtr przeciwpyłkowy

CO ZALECAJĄ PRODUCENCI?

Niejednokrotnie wymiana przewidywana jest np. co 30 czy 60 tys. km, co w wielu egzemplarzach samochodów wypada co kilka lat. To zdecydowanie zbyt rzadko. Na zdjęciu pokazujemy, jak wygląda filtr i jego otoczenie do zaledwie 10 miesiącach eksploatacji.

CO ZALECA "MOTOR"

Ponieważ powietrze, którym oddychamy w aucie przechodzi przez filtr, niewskazane jest to, aby były w nim gnijące liście, brud, wilgoć, pleśnie i grzyby. Raz do roku wymieńmy filtr i koniecznie oczyśćmy jego otoczenie.

Klocki i tarcze

CO ZALECAJĄ PRODUCENCI?

Dużo autoryzowanych stacji praktykuje jednoczesną wymianę tarcz i klocków. Tymczasem tarcze przeciętnie wytrzymują dwa komplety klocków, zanim ulegną zużyciu w takim stopniu, aby kwalifikować się do wymiany. Jaki jest powód takiego postępowania ASO? Po pierwsze na nowych tarczach klocki nie będą wymagały specjalnego docierania, a po drugie dwie tarcze to zarobek przynajmniej 400 zł.

CO ZALECA "MOTOR"

Wymieniamy tarcze wtedy, gdy osiągnęły minimalną grubość (podaną w danych technicznych), gdy są poważnie zwichrowane lub gdy mają głębokie rysy niemożliwe do przetoczenia.

Olej silnikowy

CO ZALECAJĄ PRODUCENCI?

W wielu modelach dopuszczone są wydłużone przebiegi pomiędzy wymianami oleju, 20, 25, 30 tys. km, a czasami nawet więcej. Do takich wydłużonych przebiegów dostosowywane są silniki oraz oleje (tzw. Long life). Teoretycznie takie warunki nie powinny wpływać na trwałość silnika. Praktyka jest jednak taka, że wydłużone okresy międzyprzeglądowe wymyślone zostały głównie w celach marketingowych. Producenci postanowili skusić nowych klientów pozornie niższymi kosztami eksploatacji. Do nowej rzeczywistości dostosowywano technikę i nie w każdym przypadku się to udało. Przykładowo, za częste zatarcia silników Renault dCi obwinia się po części także rzadkie okresy między wymianami oleju.

CO ZALECA "MOTOR"

Jeżeli zależy nam na trwałości i niezawodności silnika, to warto wymieniać olej co 10 tys. km lub maksymalnie co 15 tys. km, jeżeli dużo podróżujemy w trasach. Pamiętajmy, że szczególnie jazda miejska, na krótkich dystansach, nie służy olejowi. Takie warunki skłaniają do wymiany oleju co 10 tys. km, gdyż w większym stopniu dostaje się do niego paliwo i para wodna.


Czytaj dalej na następnej stronie: Wymieniaj z głową, cz. II

Olej skrzyni biegów

CO ZALECAJĄ PRODUCENCI?

Część wytwórni zaleca okresową wymianę oleju w skrzyni biegów i należy się do tego stosować. Jednak wielu producentów w ogóle nie przewiduje takiej wymiany. Jednak nawet jeżeli bezpośrednio nie wpływa to na trwałość elementów skrzyni, to nie pozwala to dostrzec na czas problemów. Doświadczony mechanik jest w stanie wykryć postępujący problem w skrzyni biegów chociażby po obecności opiłków w oleju lub jego niedoborze.

CO ZALECA "MOTOR"

Najrzadziej co 10 lat warto jednak wymienić olej w skrzyni. Po ilości spuszczonego dowiemy się, czy są jakieś wycieki, a po konsystencji - czy nie zachodzi zużycie synchronizatorów lub łożysk.

Pasek rozrządu

CO ZALECAJĄ PRODUCENCI?

W zależności od modelu i producenta przebiegi do wymiany paska są od 60 do nawet 240 tys. km. Praktyka wykazuje, że paski potrafią się zrywać przed osiągnięciem resursu. Pamiętajmy, że przebiegi powyżej 100 tys. km są osiągane już po zakończeniu gwarancji.

CO ZALECA "MOTOR"

Nie należy przekraczać przebiegów rzędu 100 tys. km na jednym pasku rozrządu. Gdy jeździmy mało, kryterium będzie upływ czasu. Wtedy pasek wymieniamy maksymalnie co 7 lat w autach z jedną rolką napinacza i do 5 lat w autach z wielorolkowym rozrządem.

Płyn chłodniczy

CO ZALECAJĄ PRODUCENCI?

Zalecenia wytwórni są w tym zakresie różne, ale są modele, w których producent może nie zalecać w ogóle wymiany płynu chłodniczego, np. VW Polo. To nie oznacza jednak, iż wynaleziono tu jakiś cudowny płyn, który się nie starzeje. Producent przewiduje bowiem fakt wymiany pompy wodnej przy okazji zmiany paska rozrządu i wtedy konieczne jest spuszczenie płynu.

CO ZALECA "MOTOR"

Jeżeli w instrukcji nie zaleca się wymiany płynu chłodniczego, to znaczy, że jego spuszczenie można zsynchronizować z wymianą rozrządu, czyli raz na 5 lat.

Regulacja świateł

CO ZALECAJĄ PRODUCENCI?

Powszechnie powielane jest zalecenie, aby dokonać regulacji ustawienia świateł po każdej wymianie żarówek.

CO ZALECA "MOTOR"

Jeżeli stosujemy żarówki homologowane od renomowanego producenta i nie popełniamy szkolnego błędu przy montażu (typu zamocowania żarówki do góry nogami), to regulacja ustawienia świateł jest zbędna.

Wentyle kół

CO ZALECAJĄ PRODUCENCI?

W manię wciskania klientom nowych wentylków przy okazji każdej wymiany opon wpisują się nawet niektórzy producenci opon. Tymczasem jest to ewidentne naciąganie na wydatki. Jeden nowy wentylek to przynajmniej 5 zł, co oznacza, że do kosztu wymiany opon można klientowi doliczyć kolejne 20 zł.

CO ZALECA "MOTOR"

Wentylki wymieniamy wtedy, gdy są sparciałe lub naderwane. Jeżeli są dobre - absolutnie nie zmieniamy. To byłby taki sam nonsens jak pompowanie kół azotem.

Podsumowanie

Do zaleceń producentów należy podchodzić z głową. Jeżeli terminy wymiany pewnych elementów wypadają już po zakończeniu gwarancji, to zastanówmy się, czy warto czekać. Optymalizując terminy wymian można w efekcie zaoszczędzić sobie wydatków.

Motor
Dowiedz się więcej na temat: porady
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy